نسخه چاپی

پاسخ وزیر نیرو به جیره بندی برق و آب

وزیر نیرو گفت: باید بگویم ما در چهار استان شرایط بسیار حادی را پشت‌سر گذاشته‌ایم. آب شرب در شهرهای سنندج، كرمان، بندرعباس و بوشهر شرایط بسیار حادی در سال‌جاری داشت. الحمدالله با اقداماتی كه در شهر سنندج انجام شد، در قالب دو طرح اضطراری و یك طرح دراز‌مدت، بر مشكل فائق آمدیم؛ ولی در سه شهر دیگر ما همچنان با مشكلات جدی آبی مواجه هستیم.

به گزارش نما، حمید چیت چیان با بیان اینکه مردم باید درباره آب شرب به‌طور خاص توجه کننداظهارداشت: با وجود آنکه کمتر از یک ماه دیگر به پایان سال آبی باقی‌ مانده است، اما آمارها نشان می‌دهد میزان متوسط بارش کشور ١٨٩ میلی‌متر بوده است و این رقم ١٣ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و ٢١ درصد نسبت به متوسط بلندمدت کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: درحال حاضر متوسط بارش به ٢٤٤ میلی‌متر رسیده است؛ هرچند در چند سال اخیر (حدود هفت سال گذشته) متوسط بارش ٢٠٧ میلی‌متر بوده است.

‌چیت چیان در پاسخ به این سئوال که آیا همچنان خطر جیره‌بندی آب شرب، کشور را تهدید می‌کند،گفت:باید بگویم ما در چهار استان شرایط بسیار حادی را پشت‌سر گذاشته‌ایم. آب شرب در شهرهای سنندج، کرمان، بندرعباس و بوشهر شرایط بسیار حادی در سال‌جاری داشت. الحمدالله با اقداماتی که در شهر سنندج انجام شد، در قالب دو طرح اضطراری و یک طرح دراز‌مدت، بر مشکل فائق آمدیم؛ ولی در سه شهر دیگر ما همچنان با مشکلات جدی آبی مواجه هستیم.

وی افزود: ان‌شالله با همکاری مردم در مدیریت مصرف آب، بتوانیم تأمین آب شرب در این شهرها را بی‌هیچ مشکلی امسال پشت سر بگذاریم تا با اقداماتی که در نظر داریم بتوانیم از ایجاد مشکل در سال آینده جلوگیری کنیم.

‌وزیر نیرو در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه اندازه به این باور که جنگ جهانی سوم برای آب صورت خواهد گرفت، معتقدید؟ اظهارداشت:اعتقادم بر این است که آب می‌تواند مبنای همکاری بین ملت‌ها قرار گیرد و همین‌طور که استعداد و پتانسیل این را دارد که زمینه تضاد و برخورد کشورهای مختلف قرار گیرد؛ اما اگر این مطلب را در نظر بگیریم که منابع آب مشترک زمینه‌ای برای همکاری کشورهای همسایه است، می‌توانیم آن را به یک پتانسیل همکاری و دوستی بدل کنیم.

‌در درباره تشکیل کمیته‌ای که برای حفظ سفره‌های زیرزمینی و حفاظت از آب‌های زیرزمینی تشکیل شده است، توضیح داد: از ٦٠٩ دشت کشور الان ٣٣٠ دشت، ممنوعه‌اند؛ به‌این‌‌معنا که در این تعداد دشت، بیلان آب زیرزمینی منفی است. براساس مصوبه شورای‌عالی آب، دو هدف‌گذاری انجام شده است؛ هدف اول این است که ما در کوتاه‌مدت بتوانیم میزان بیلان منفی را حذف کنیم.

یعنی بین برداشت‌ها و ورود آب به منابع زیرزمینی تعادل ایجاد کنیم و در مرحله دوم که حدود ٢٠ سال طول می‌کشد، آهسته‌آهسته سعی کنیم بیلان را مثبت کنیم و هر سال مقداری از بیلان منفی گذشته را جبران کنیم.

او اضافه کرد: ما در مرحله اول در پنج سال آینده سعی کنیم بیلان منفی را متوقف کنیم. یعنی جلو اضافه‌برداشت‌ها گرفته شود. این می‌شود همان تعادلی که باید صورت بگیرد. منتها تعادل سالانه است حالا اگر بخواهیم آن را برگردانیم به ایستایی ٣٠ سال گذشته این مسئله زمان بیشتری لازم دارد.

چیت چیان با بیان اینکه باید ٢٠ سال تلاش کنیم تا به شرایط ٣٠ سال قبل بازگردیم تصریح کرد: برای اینکه کیفیت آب کشاورزی با کیفیت آب شرب بسیار متفاوت است. یعنی میزان هزینه‌ای که برای آب شرب می‌شود بسیار بیشتر است. بنابراین تقریبا یک مترمکعب آب شرب ١٠ برابر آب کشاورزی هزینه دارد. وی ادامه داد: بنابراین اگر ما یک مترمکعب آب را در بخش شرب صرفه‌جویی کنیم ١٠ برابر آب کشاورزی برای ما بازدهی خواهد داشت. مطلب دوم بسیاربسیار مهم‌تر است؛ ما به دلیل محدودیت‌هایی که در مراکز جمعیتی داریم، گاهی‌اوقات ٣٠٠ کیلومتر آب شرب را منتقل می‌کنیم درحالی‌که برای آب کشاورزی ما انتقال طولانی‌مدت نداریم.

وزیر نیرو یادآورشد: الان در زاهدان از ١٥٠ کیلومتر فاصله آب را منتقل می‌کنیم. در مشهد از ١٨٠ کیلومتر فاصله از سد دوستی آب را به این شهر منتقل می‌کنیم. این فاصله انتقال همراه است با پمپاژهای متعدد همین مشهد که مثال زدم ما شش ایستگاه پمپاژ داریم. بنابراین یک هزینه بسیاربسیار بالایی برای تأمین آب شرب، انجام می‌پذیرد. به‌دلیل سختی تأمین آب شرب هم از نظر کیفی و هم از نظر فاصله، هزینه بسیاری دارد. نتیجه آنکه هم باید در آب شرب و هم در آب کشاورزی صرفه‌جویی کنیم اما ارزش این دو با همدیگر مشابه نیست.

چیت چیان با اشاره به اینکه پیک مصرف برق را پشت‌سر گذاشته‌ایم؛عنوان کرد: هرچند که این نگاه خوش‌بینانه است چراکه در تاریخ برق کشور دو یا چهاربار پیک مصرف برق در شهریورماه اتفاق افتاده است. اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که پیک برق امسال را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: الحمدلله شرایط خوبی از لحاظ برق در تابستان امسال داشتیم که البته این امر با تدابیری که اندیشیده شد، برای مدیریت بار تحقق یافت که در نتیجه با خاموشی‌های گسترده و طولانی‌مدت مواجه نشدیم. البته در برخی از مناطق خاموشی داشتیم اما خاموشی بلندمدت و آزاردهنده‌ای نبود. خوشبختانه امسال توانستیم از خطر خاموشی برنامه‌ریزی‌شده عبور کنیم و این مسئله واقعا اتفاق بزرگی برای ما بود.

وزیر نیرو همچنین درباره تغییرات احتمالی قیمت های آب و برق گفت: درآمدهای حاصل از عرضه آب و برق بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی بوده و به‌این‌دلیل بدهی بزرگی برای صنعت ایجاد شده است و صنعت توان بازپرداخت بدهی‌های خود را به‌صورت کامل ندارد و طبیعتا به کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق و نیز کاهش مشارکت بانک‌ها می‌انجامد.

به گفته وی به‌دلیل وجود فاصله معناداری بین درآمد و هزینه و انباشت بدهی‌ها، قدرت صنعت برای اصلاح شبکه‌ها، تعمیر و نگهداری کاهش پیدا کرده و این خود شبکه برق را با خطراتی مواجه کرده است. در یک کلمه اگر بخواهم نتیجه‌گیری کنم، باید بگویم بیشترین متضرران از این شرایط خود مشترکان و مصرف‌کنندگان (مردم) هستند که دائم در معرض خطر قطعی آب و برق قرار دارند. درحالی‌که اگر سرمایه‌گذاری به اندازه مکفی انجام شود، صنعت هر اندازه توسعه یابد برق و آب بیشتری برای مشترکان تأمین خواهد شد.

۱۳۹۴/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...