نسخه چاپی

وضعیت جنگل‌خواری بعد از هشدار رهبر انقلاب

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: تصرفات جنگل‌ها ‌بعد از هشدار رهبرمعظم انقلاب به‌شدت كاهش یافته و به صفر نزدیك شده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم ، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در ارتباط با مصوبه اخیر دولت در خصوص کاهش بهره برداری از جنگل‌های کشور اظهار کرد: این مصوبه مربوط به دی ماه سال 92 بوده که برای بهینه سازی، حفظ و نحوه بهره برداری از جنگل‌های شمال کشور است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره 5 ماده 148 برنامه پنجم، بهره برداری از جنگل‌های شمال صرفاً باید براساس تبصره جدید انجام شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: دولت در این زمینه اعلام کرده است که این بهره برداری صرفاً باید از درختان آفت‌زده، آسیب دیده، افتاده و عملیات پرورشی انجام گیرد.

وی تأکید کرد: اجرای این مصوبه در سالهای 92 و 93 باعث کاهش 30درصدی از بهره برداری از جنگل‌های کشور شد و میزان بهره برداری از جنگل‌ها را 200 هزار مترمکعب کاهش داد و این رقم را از 700 هزار مترمکعب به 500 هزار مترمکعب کاهش داد.

تخلفات جنگل در محاط‌ سنددار

جلالی در خصوص اقدامات این سازمان برای جلوگیری از جنگل‌خواری گفت: بر اساس فعالیت‌هایی که بعد از هشدار رهبر معظم انقلاب صورت گرفته، تصرفات جنگل‌ها تقریباً به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از تخلفاتی که در جنگل‌ها صورت می‌گیرد ساخت و ساز در محاط مردم است، یادآور شد: در دل جنگل‌های کشور چند هزار روستا وجود داشته که مردم در آنها سکنی داشته و سند مالکیت نیز دارند. این امر منجر شده که در این عرصه فعالیت کنند. اما بر اساس قانون هرگونه برداشت یا تغییر کاربری از جنگل‌ها بدون دریافت مجوز ممنوع است.

لایحه تشدید برخورد با تغییر کاربری جنگل‌ها در حال تدوین

معاون وزیر جهاد ‌کشاورزی تصریح کرد: برای رفع این مشکل و تشدید برخورد با ساخت و ساز در محاط متعلق به مردم در جنگل‌ها، لایحه‌ای برای تقدیم به مجلس در دست تدوین بوده که در آن قوانین موجود شفاف‌تر شده است.

جلالی گفت: این لایحه در حال حاضر در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است تا بر اساس آن کلیه ساخت و ساز‌ها در عرصه‌های جنگل با تشدید بیشتری برخورد شود.

معاون وزیر جهاد ‌کشاورزی تأکید کرد: ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی محاط روستائیان و کشاورزان ممنوع است و حق مالکیت آنها باعث تغییر کاربری بودن مجوز شرایط اضطرار در کمیسیون تبصره 1 ماده 1 قانون حذف کاربری، اراضی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درسال 93 مواردی که رفع تصرف شده، 50 هزار هکتار است که اولویت آنها، در همان ابتدای امر و قبل از اینکه ساخت و سازی در آن صورت گیرد توسط ضابطین دستگاه قضایی جلوگیری شده است.

ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در جنگل بعد از هشدار رهبری کاهش یافت

جلالی یادآور شد: بیانات رهبر معظم انقلاب و فرهنگ سازی‌هایی که در این خصوص انجام شده باعث شده که در سال جاری 20 تا 30 درصد فعالیت‌های غیرمجاز جنگلی کمتر شود و در این زمینه کلیه دستگاه‌ها بسیج شده‌اند.

وی تأکید کرد: در قانون جدیدی که لایحه آن به‌زودی به مجلس می‌رود مجازات تغییر کاربری در جنگل‌ها به‌شدت افزایش یافته است به‌طوری که در گذشته درصورت ساخت و ساز غیرمجاز در جنگل باید 2 برابر قیمت روز به‌عنوان جریمه پرداخت می‌شد اما در قانون اخیر که جزئیات آن هنوز نهایی نشده این تخلفات تا چند برابر افزایش یافته است.

۱۳۹۴/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...