نسخه چاپی

آیا عارف خود را قربانی فتنه گران خواهد كرد؟

بدیهی است كه امید به فراموشی فتنه گری ها امیدی گزاف است و باید دید اصلاح طلبان در دفاع از خود به جای فرافكنی این بار این سوال را مطرح می كنند كه "با چه جسارتی فتنه گران به خود اجازه می‌دهند خودشان را اصلاح‌طلب معرفی كنند!؟ " آیا رئیس بنیاد امید ایرانیان پاسخی برای این سوال دارد؟

به گزارش نما به نقل از نماینده، شمارش معکوس برای ماههای منتهی به انتخابات بهارستان آغاز شده است و هر چه زمان به اسفندماه نزدیکتر می شود، تکاپو برای کسب کرسی های سبز پارلمان جلای بیشتری می گیرد. در این میان کاندیدای "مجبور الانصراف" اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری اگرچه از همان واپسین روزهای انصرافش عزم خود را برای مجلس جزم کرد ولی این روزها گویی همچنان به دنبال کسب مقبولیت در میان اردوگاه خودی است!

اگرچه اصلاح طلبان توانستند به مدد شیخ معتدل توان بازآفرینی خود را به دست آورند ولی همچنان برق دلواپسی از عبور، این روزها از عملکرد معاون دولت اصلاحات پیداست. از این رو گاهی در خواست می کند: «دوستانی که احساس می‌کنند ممکن است به دلایلی تأیید صلاحیتشان با تردیدهایی همراه باشد، وارد میدان نشوند»[۱] و گاهی با امید به فراموشی اذهان نسبت به عملکرد منسوبینشان در فتنه، به دنبال بازیابی هویت مخدوش شده اصلاح طلبان است. در همین راستا چند روز پیش بود که عارف در دیدار با دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب مجهول المجوز اتحاد ملت به تطهیر هم قبیله ای هایش پرداخت. رئیس بنیاد امید ایرانیان در اظهاراتش تأکید کرد: «کسانی که به برکت انقلاب اسلامی صاحب تریبونی شده‌اند با چه جسارتی به خود اجازه می‌دهند اصلاح‌طلبان را فتنه‌گر و ضد ولایت فقیه معرفی کنند؟ عده‎ای که این اتهامات را به اصلاح‌طلبان می‌زنند کاش جسارت این را هم داشتند که بگویند در زمان پیروزی انقلاب چه می‌کردند».

بی شک اظهارات عارف در میان رهروانِ حزب منحله مشارکت را می توان مصداق بارز مثل قدیمی «بلند کردن چوب» و واکنش «گربه دزد» خواند؛ چرا که تعریف از فتنه و فتنه گر بدیهی است و همانگونه که پیش تر مرد انصراف های انتخاباتی اصلاح طلبان نیز تأکید داشته است: «هیچ کس به همه اصلاح‌طلبان فتنه‌گر نمي‌گويد[۲]»

**اگر کسی اصلاح طلبان را فتنه گر می نامید، عارف هم نباید کاندیدای ریاست جمهوری می شد

در همین راستا «پرویز سروری» در گفتگو با «نماینده» با تأکید بر اشتباه عارف مبنی بر چنین اظهاراتی، تصریح کرد: شورای نگهبان با تایید آقای عارف برای ریاست جمهوری، در عمل وی را از جریان فتنه جدا کرده است. تعجب میکنم از اینکه آقای عارف چگونه این اظهارات را مطرح می کند. اگر کسی اصلاح طلب ها را فتنه گر می نامید، نباید ایشان هم کاندیدای ریاست جمهوری می شد. بنابراین اصلاح طلبانی که خود را در مدار فتنه قرار دادند و بر این مدار نقش آفرینی کرده اند فتنه گر هستند. بهتر است آقای عارف از اینگونه اظهارات پوپولیستی استفاده نکند.

قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تأکید کرد: کسانی که در جریان فتنه بر مدار قانون حرکت کردند- از هر گرایش و جریانی که باشند- فتنه گر محسوب نمی شوند. اما کسانی که در تحریک و ایجاد تنش، حرکت درجهت بی ثبات سازی نظام، براندازی، ساختارشکنی، بی اعتنایی و توهین به نهادهای رسمی نظام نقش داشتند، در هر لباسی که باشند، فتنه گر هستند.

عارف بگذارد عناصر ساختار شکن و برانداز از فتنه گران حمایت کنند

سروری در ادامه ضمن اشاره به محرز بودن جرم فتنه گران، خاطر نشان کرد: قاطبه کسانی که امروز بازیگران در فتنه را فتنه گر و اصلاح طلبانِ فتنه گر را در خیانت در جان و مال مردم و از دست دادن فرصت های انقلاب مجرم می دانند، پرونده روشنی در انقلاب و حتی دوران جنگ نیز دارند. اکثر نیروهای انقلاب، رزمندگان، علمای شاخص فتنه گران را محکوم می کنند. آنقدر در این زمینه کثرت وجود دارد که دیگر نیازی به اشاره به مصادیق نیست و تصورشان موجب تصدیق است.

وی همچنین تأکید کرد: آقای عارف بهتر است خودشان را از این ورطه جدا کنند و اجازه دهند عناصر ساختار شکن و برانداز از فتنه گران حمایت کنند. حیف است که دامن ایشان به این موضوعات آلوده کنند.

اتحاد ملت در ادامه حزب فتنه ساز و فتنه پرور مشارکت حرکت می کند/ استفاده از عارف در تطهیر فتنه گران

قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در ادامه حزب اتحاد ملت را فتوکپی حزب مشارکت دانست و تصریح کرد: مردم فهیم و موشکاف ما به خوبی درک میکنند که عده ای دارند با واژه ها بازی می کنند. بسیاری از افرادی که در زمره موسسین و شورای مرکزی این حزب هستند در فتنه، پرونده روشن و غیر قابل کتمانی دارند. آنها در حال حاضر نیز حتی حاضر به محکوم کردن جریان فتنه نیستند. از این نظر نیز فکر می کنم حزب اتحاد ملت به نوعی دارد همان فضایی را تعقیب می کند که حزب مشارکت دنبال می کرد. به همین دلیل به حزب فتنه گران موسوم شده است. چرا که در ادامه حزب فتنه ساز و فتنه پرور مشارکت حرکت می کند.

سروری در نهایت تأکید کرد: آقای عارف باید دامن خود را از لوث خباثت های فتنه گران دور نگه دارد. فتنه گران می خواهند از چهره مقبول عارف در راستای تطهیر خود استفاده کنند.



** عارف به دنبال ایجاد نگاه مثبت در افکار عمومی نسبت به عاملان فتنه است

«مهدی فضائلی» نیز در گفتگو با «نماینده» اظهارات عارف را به دلیل نزدیک بودن به مقطع مهم انتخابات در اسفندماه سال جاری دانست و تصریح کرد: آقای عارف با اینگونه اظهارات میخواهد وجهه ای را در میان اصلاح طلبان پیدا کند و جایگاه خود را در میان این جریان ارتقا بدهد و از طرف دیگر به دنبال اینست که نگاه مثبتی را در افکار عمومی نسبت به عاملان و سران فتنه فراهم کند. غیر مستقیم و به صورت ضمنی هم می تواند شورای نگهبان و بحث های مربوط به رد صلاحیت ها را نیز مدنظر داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین تأکید کرد: اینگونه اظهارات درحالیست که کسی اصلاح طلبان را فتنه گر نمی داند. فتنه گران را ما فتنه گر می دانیم. کسانی هم که در جریان اصلاحات و منتسب به این جریان بودند که در فتنه سال ۸۸ نقش داشتند، به هیچ عنوان اصلاح طلب تلقی نمی شوند؛ آنها فتنه گر بودند و هستند.

اصلاح طلبان از فتنه گران اعلام برائت کنند

وی در ادامه افزود: توقع و انتظار از آقای عارف و سایر اصلاح طلبانی که به واقع خود را اصلاح طلب می دانند اینست که همه بخشی از جریان سیاسی منتسب به اصلاح طلبان را که در جریان فتنه نقش داشته است از خودشان دور کرده و نسبت به افراد و این طیف از اصلاح طلبان اعلام برائت کنند. فتنه گران کشور را تا مرز براندازی پیش بردند و اگر لطف خدا، هدایت های رهبری و حضور نیروهای ارزشی در سال ۸۸ نبود در حال حاضر شرایطی مشابه سوریه داشتیم. حداقل صفتی که می توان به کسانی که امنیت ملی کشور را به مخاطره انداختند، علامت اشتباه به دشمنان این ملت دادند و در نتیجه تحریم ها را برای فشار بیشتر به ملت و کشور زمینه سازی کردند، فتنه گر است. آقای عارف و کسانی که به واقع خود را اصلاح طلب می دانند به جای دفاع از عوامل فتنه خود را از فتنه گران جدا کنند.

فضائلی خاطر نشان کرد: نیروهایی که در جریان اصلاحات هستند، نسبت به انقلاب دلسوز بوده و هستند و امروز نیز پای منافع نظام ایستاده اند را هیچ کس فتنه گر نمی داند. جریان اصلاح طلب نیز باید مرز بندی خود را با بخش فتنه گر، اپوزیسیون و بخش همسوی با بیگانگان حفظ و هر روز نیز این مرز را پررنگ تر کنند.

بقایای حزب مشارکت با تغییر نام به دنبال فعالیت هستند

تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه گفتگویش با «نماینده» بیان داشت: حزب اتحاد ملت همان طیف حزب مشارکت است و بقایای همان حزب با تغییر نامی به دنبال فعالیت هستند. آقای شکوری راد هم به نوعی به جای اینکه شاکر باشد از لطفی که در حقش شده سوءاستفاده می کند. اینکه حتی در اظهاراتش اشاره داشتند که مفهوم فتنه برایش هنوز روشن نیست، مشکل جدی این افراد است.

مهدی فضائلی افزود: این افراد مصداق آیه ۱۱ سوره بقره هستند؛ «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ» عده ای خودشان را مصلح میدانند و وقتی بهشان گفته می شود که چرا فساد می کنید می گویند ما اصلاح گر هستیم. اینها مشابه همان جریان در صدر اسلام هستند که فتنه انگیزی می کردند وقتی پیامبر و مسلمانان می گفتند چرا فساد می کنید می گفتند نه ما اصلاح گر و اصلاح طلب هستیم.

وی روشن نبودن مفهوم فتنه در نگاه این افراد را نشان از ضعف بینش و نفهمیدن اهمیت و ارزش منافع کشور در نگاه این افراد دانست و تأکید کرد: اینها این پیام آشکار را می دهند که قدرت تشخیص حق از باطل را ندارند بنابراین نباید مسئولیت ها و مناصبی که متعلق از نظام است را به آنها داد. زیرا در آن مناصب باید کسانی قرار بگیرند که منافع کشور را بشناسند و برای حفظ آن منافع، قانون اساسی و استقلال کشور. سوگند بخورند. اعضای این حزب با اینگونه اظهارات نشان می دهند که مصداق افراد صالح برای تصدی مناسب نیستند. بنابراین توقع راه پیدا کردن به مسئولیت های کشور چه در مجلس و چه در سایر مناسب را نباید داشته باشند.

بعید نیست عارف خود را قربانی فتنه گران کند

فضائلی همچنین تأکید کرد: اگر آقای عارف مسیر نگاه خود را اصلاح نکند و بخواهد اظهاراتی داشته باشد که مورد حمایت بخش هایی از اصلاحات که دور از نظام است قرار بگیرد، بعید نیست که ایشان به نوعی خود را قربانی این افراد کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در نهایت اظهار داشت: آقای عارف کسی بوده که خودش را نامزد ریاست جمهوری کرده است و شورای نگهبان در واقع با تایید ایشان، وی را برای تصدی ریاست جمهوری صالح تشخیص داده است. بنابراین نباید با چنین اظهاراتی این شک را ایجاد کند که آن تشخیص هم اشتباه بوده است به طور طبیعی همراهی و همسویی با کسانی که در ماجرای فتنه ۸۸ نقش داشتند و هزینه های سنگینی را به ملت و کشور تحمیل کردند، می تواند هزینه های زیادی را برای آقای عارف و امثال ایشان داشته باشد.

**اصلاح طلبان اگر بخواهند وضعیتشان روشن شود باید مرز بندی خود را با جریان فتنه مشخص کنند

«لطف‌الله فروزنده» نیز در گفتگو با «نماینده» تأکید کرد: معتقد نیستیم که همه اصلاح طلبان فتنه گر هستند. اما افرادی که جزو حامیان و عاملان فتنه ۸۸ بودند و امروز متأسفانه در اردوگاه اصلاح طلبان هستند را فتنه گر می دانیم. اسناد و مدارک بسیار روشن و متقنی هم در این زمینه وجود دارد. متأسفانه بالاخره عده ای از این جریان در فتنه بودند و بعد از آن نیز فتنه گری ها را ادامه و فتنه را محکوم نکرده اند. به طور طبیعی اصلاح طلبان اگر بخواهند وضعیتشان روشن شود باید مرز بندی خود را با جریان فتنه مشخص کنند و از فعالین و حامیان فتنه تبری جویند.

امیدوارم ایشان خود را برای فتنه گران هزینه نکند

«سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی» افزود: اکثر افرادی که حزب اتحاد ملت را تشکیل داده اند سوابق روشنی در جریان فتنه دارند و عملکرد خوبی نداشته اند. از این رو جای تعجب هم بود که چگونه به این افراد مجوز داده شد. عملکرد گذشته این افراد قابل اصلاح نیست مگر اینکه تصریح کنند در گذشته اشتباه کرده ایم و در حال حاضر تغییر موضع داده ایم.

وی در نهایت تصریح کرد: اینکه همچنان هم دبیرکل این حزب عنوان میدارد که مفهوم فتنه برایش نامعلوم است، به نوعی سر زیر برف کردن است. فتنه و ابعاد آن و عملکرد فتنه گران روشن است و انتظار نیست که شخصیتی مانند آقای عارف از این افراد حمایت کند. ایشان با این رویه حتما آسیب می بیند. بهر حال آقای عارف جزو نیروهای اصلاح طلبی است که معتقدیم با جریان فتنه فاصله دارد. امیدوارم ایشان خود را برای فتنه گران هزینه نکند.



** با چه جسارتی فتنه گران خود را اصلاح طلب معرفی می کنند!؟

بوی عبور همچنان از قبیله اصلاحات بلند است و زمان مشخص می کند که طمع عبور، مرد انصراف های انتخابات را به صندلی های سبز بهارستان خواهد رساند یا اینبار عارف قربانی تطهیر تندروهایشان خواهد شد.

بدیهی است که امید به فراموشی فتنه گری ها امیدی گزاف است و باید دید اصلاح طلبان در دفاع از خود به جای فرافکنی این بار این سوال را مطرح می کنند که "با چه جسارتی فتنه گران به خود اجازه می‌دهند خودشان را اصلاح‌طلب معرفی کنند!؟ " آیا رئیس بنیاد امید ایرانیان پاسخی برای این سوال دارد؟...



[۱] مصاحبه عارف با روزنامه شرق. ۸ شهریور ۱۳۹۴

[۲] مصاحبه عارف با روزنامه اعتماد. ۲۵ آذر ۱۳۹۳

۱۳۹۴/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...