نسخه چاپی

استان فارس دارنده تنها معدن نیكل در ایران

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: تنها معدن نیكل كشور با وسعت ۶۴۱ كیلومتر مربع در شهرستان بوانات استان فارس واقع شده است.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس علیرضا جوکاری از کشف 5 پهنه جدید معدنی در استان فارس خبر داد و اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با هدف شناسایی و اکتشاف مواد معدنی فلزی و استراتژیک در استان فارس به ویژه در نواحی شمال و شمال شرق تا شرق  استان پهنه‌های اکتشافی تعریف  کرده است.
وی با بیان اینکه این 5 پهنه اکتشافی بالغ بر 13درصد وسعت استان را در بر می‌گیرد، گفت: 2 پهنه اکتشافی جدید مس و نیکل در  شمال شرق استان تعریف شده  و از طریق مزایده عمومی به بخش خصوصی توانمند واگذار شده است.
جوکاری درباره پهنه اکتشافی مس افزود: این پهنه با وسعت حدود242 کیلومتر مربع در شهرستان بوانات واقع شده و با توجه به اهمیت مس در توسعه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی استان و کشور انجام عملیات اکتشاف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و شرکت معدنی کالسیمین  فعالیت خود را  در این پهنه آغاز کرده است.
وی درباره پهنه اکتشافی نیکل خاطرنشان کرد: نیکل از جمله فلزات استراتژیک است و تنها معدن آن در کشور  در استان فارس واقع شده است.
معاون امور معادن سازمان صنعت و معدن استان فارس تصریح کرد: پهنه نیکل با وسعت در حدود 641 کیلومتر مربع در شهرستان بوانات واقع شده و در حال حاضر شرک بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر فعالیت خود را در پهنه آغاز کرده است.
جوکاری افزود: این فلز در صنایع  فولادی ضد زنگ،آلیاژها، نیروگاه‌های برق و هسته‌ای، صنایع حفاری، صنایع دریایی،کاتالیزورهای صنایع شیمیایی، باتری‌های شارژ مجدد، آبکاری الکتریکی و غیره کاربرد دارد.
وی تصریح کرد: عمده ذخایر سنگ نیکل در کشورهای استرالیا، برزیل، کانادا، اندونزی، فیلیپین و روسیه واقع شده و در سال2014 در حدود 4/2 میلیون تن ازاین ماده معدنی در دنیا استخراج شده است.
جوکاری درباره پهنه اکتشافی آهن بیان کرد: این پهنه با وسعت در حدود 4055 کیلومتر مربع در شرق استان و در منطقه قطرویه نی‌ریز واقع شده و عملیات اکتشاف ژئوفیزیک هوایی در آن انجام می‌شود و  با توجه به ظرفیت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران این پهنه به اختیار این سازمان قرار گرفته است.
معاون امور معادن سازمان صنعت و معدن استان فارس گفت: پهنه اکتشافی آباده با وسعت 6800 کیلومتر مربع و پهنه اکتشافی ایران مرکزی با وسعت 4405کیلومتر مربع از جمله پهنه‌های اکتشافی جدید است که با هدف شناسائی مواد معدنی فلزی  در اختیار  سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران قرار دارد.

۱۳۹۴/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...