نسخه چاپی

آیا موبایل باعث طلاق می شود؟!

علاقه و وابستگی به موبایلم را نمی‌توانم انكار كنم چون عاشق عكس گرفتن های یهویی و گروه های مجازی هستم.

به گزارش نما ، این روزها همنشین خیلی ها که می‌شوی شروع میکنند به گلایه کردن از زمین و زمان و آدم ها و  باچهره ای درهم کشیده میگویند: یادش بخیر قدیما زندگی شیرین و دوست داشتنی تر بود. دیگر آدمها ، مردم روزگار قبل نیستند. دوره و زمانه بدی شده و هزاران ناسزای دیگر بر این آدم ها و روزگار سر میدهند.
*ولی حقیقت ماجرا چیز دیگریست
زمین و زمان و روزگار و خلقت ها همه مانند قبل است ؛ تنها چیزی که عوض شده بعضی از آدم‌ها ، اخلاق،رفتار و محبت‌هایمان دستخوش تغییراتی بوده و نسل به نسل که میگذرد بیشتر به چشم میخورد.
تکنولوژی در عصر حاضر از مهمترین عوامل پیشرفت و موفقیت جوامع است و حضورش در زندگی به امری ضروری تبدیل شده و یکی از مظاهر این تکنولوژی گوشی های هوشمند است که این روزها در دست هر کسی دیده میشود.
شاید گاهی فراموش میکنیم  که از هر وسیله‌ای می‌توان به دو صورت صحیح و ناصحیح استفاده کرد. البته می توان از تغییرات چشمگیر ناشی از استفاده  این ابزار به نحوه استفاده از ان پی برد زیرا کم نیستند کسانی که طاقت دوری از گوشی‌هایشان را ندارند و این از وابستگی بیش از حد به این ماس‌ماسک های جذاب و استفاده ناصحیح است.
*دنیای مجازی گاهی دنیای واقعی را نابود می‌کند
در جوامع امروزی اگر از هر ابزار و فناوری به درستی استفاده نشود دارای پیامدهایی منفی خواهد بود.
استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند و صرف وقت و گذر زمان  آثار سویی برخود فرد و اطرافیان خواهد گذاشت . فرزندان به خصوص کودکان حساس ترین عضو خانواده ها هستند زیرا الگوبرداری و شکل گیری شخصیتشان در خانواده و به واسطه اعضای خانواده انجام میشود.
ساعت ها نشستن پای کامپیوتر ، گوشی وتبلت‌ها میتواند یک الگوی تاثیر گذار به کوچکتر های خانواده باشد و البته این روزها کودکان هم به این ابزار هوشمند و وقت گیر وابسته و سرگرم شده‌اند و کاملا از ان تاثیر می‌پذیرند.
وابسته شدن کودکان میتواند آثار سویی بر زندگی آینده شان داشته باشد و از جمله می توان به عدم مسئولیت پذیری ، تنبلی ، منزوی شدن، افسردگی ،بی‌انگیزگی و...  اشاره کرد.
*علت‌هایی که بی علت نیستند
دچار شدن به این وابستگی به معضلی برای جامعه تبدیل شده و علت های ان خود دارای تعداد بیشمار است .
ازمهم‌ترین عوامل وابستگی به گوشی‌های هوشمند را میتوان جذابیت و هیجان ، تجملات و چشم و هم چشمی ، تبلیغات موثر ، ورود سریع مدل های جدیدتر و ... دانست.
* فرهنگ‌سازی، پیش از ورود فناوری
ما ایرانی‌ها به اصالت و تمدن معروفیم اما اینکه برخی از ما تا چه حد در زندگی روزمره به حفظ و ارتقای آن تلاش می‌کنیم جای تأمل دارد.
چه خوب است که با ورود هر تکنولوژی نسبت به طرز استفاده صحیح از آن آگاه شویم و یا حداقل نسبت به آن تفکر کنیم تا دچار مشکلات احتمالی بعد از آن نشویم.
زهرا ، 45 ساله خانه‌دار، که خستگی از چشمانش می‌‌بارد، با دستانی که پر از کیسه‌های خرید خانه است را می‌بینم و در ارتباط با این تکنولوژی نوظهور با او صحبت می‌کنم: دو پسر 20 و 24 ساله دارم که مدام گوشی بزرگی به دست می‌گیرند و ساعت‌ها وقت خود را صرف آن می‌کنند و دیگر حتی خریدهای خانه را کامل انجام نمی‌دهند و خودم مجبور به انجام کارها هستم.
در میان جمعیت کمی سرم را می‌چرخانم و دختر بچه‌ای 7، 8 ساله را می‌بینم که 90 درجه خم شده و سرش را به داخل تبلتی بزرگ فرو کرده و بلند بلند می‌خندد . از او در باره تبلتش می‌پرسم که می‌گوید: بازی‌های تبلتم خیلی زیاد و جذاب است دیگر حتی حوصله‌ام سر نمی‌رود و به راحتی روزهایم را می‌گذرانم و طاقت دوری آن را ندارم.
در طول مسیر آنقدر از این موردها می‌بینم که نشان از دچار شدن به این تکنولوژی جذاب اما وقت‌گیر دارند.
دکتر امان‌الله قرائی‌مقدم، جامعه شناس ، در ارتباط با وابسته شدن به گوشی‌های هوشمند بر این عقیده است: باید به همه‌ی کسانی که از این ابزار مهیج استفاده می‌کنند هشدار داد که اگر مواظب اراده خود نباشند قطعا در زندگی به مشکل برمی‌خورند که البته سرمنشا جدایی‌های بسیاری در خانواده است بطوریکه موردهای طلاق بسیاری داریم که یکی از علت‌های اصلی آن صفحات مجازی می‌باشد، لذا زوج‌ها، والدین، فرزندان و همه کسانی که از مصرف کنندگان این فضاها هستند تقاضا دارم نسبت به زندگی، کار، تحصیل و ... با دقت و هدف برنامه‌ریزی کنند.

۱۳۹۴/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...