نسخه چاپی

دلیل كاهش علائم ام اس در فصول پاییز و زمستان

سال هاست دانشمندان متوجه این مسئله شده‌اند كه در روزهای پاییز و زمستان علائم ام اس به مراتب كمتر از روزهای بهار و تابستان است.

به گزارش نما به نقل از مهر، این مطالعه جدید نشان می‌دهد که شاید دلیل این رابطه را بتوان در میزان ملاتونین بدن یافت.

بیماری ام اس و بیشتر بیماری های سیستم ایمنی بدن دارای دو جنبه محیطی و ژنتیکی هستند. با این حال در یک دهه اخیر، عوامل محیطی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته شده و در پژوهش‌ها بیشتر بر جنبه ژنتیکی آنها پرداخته می‌شود. در این میان، این پژوهش به بررسی یکی از عوامل محیطی یعنی فصول مختلف سال بر شدت علایم ام.اس پرداخته است.

در این مطالعه مشخص شد ۱۳۹ فرد مبتلا به ام اس در طی فصول پاییز و زمستان کمتر دچار علائم این بیماری می‌شوند.

این تیم پژوهشی سپس به بررسی طیف گسترده‌ای از عوامل محیطی نظیر میزان ویتامین D، میزان تابش فرابنفش دریافتی و عفونت سیستم تنفسی پرداختند. در این میان، عاملی که در همه موارد به وضوح با شدت علایم ام.اس ارتباط داشت، سطح ملاتونین بود.

میزان این هورمون در فصول پاییز و زمستان به خاطر کوتاه بودن روزها بیشتر است.

سپس این تیم پژوهشی به بررسی عملکرد ملاتونین بر روی سلول‌های بدن پرداخت. در آزمایش صورت گرفته بر روی موش‌ها و نیز سلول‌های بدن انسان مشخص شد که ملاتونین بر روی سلول‌های مشخصی از سیستم ایمنی که در ایجاد علایم ام.اس نقش دارند تاثیر دارد. در واقع دو دسته اصلی سلول‌ها نظیر سلول‌های پاتوژنیک تی (که به صورت مستقیم به بافت حمله کرده و آن را نابود می‌کنند) و سلول‌های تنظیم کننده تی (که وظیفه بررسی سلامت و عملکرد سلول‌های پاتوژنیک تی را بر عهده دارد) تحت تاثیر ملاتونین قرار می‌گیرد.

این بررسی نشان داد که ملاتونین سبب می‌شود که پاسخ سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و سلول‌های پاتوژنیک تی را فعال‌تر می‌کند.

ملاتونین یکی از هورمون‌های طبیعی بدن است که نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن دارد.

با این حال، این پژوهشگران تاکید دارند که بیماران ام اس نباید اکنون به سراغ مصرف ملاتونین بروند، زیرا پژوهش‌های بیشتری برای تائید میزان کارایی این هورمون بر ام.اس لازم است.

۱۳۹۴/۶/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...