نسخه چاپی

كلكسیون تهدیدات نظامی در انتظار پاسخ دندان شكن دولتی ها

عکس خبري -کلکسيون تهديدات نظامي در انتظار پاسخ دندان شکن دولتي ها

اختصاصی- با مرور ادبیات مقامات عالی رتبه آمریكایی پس از توافق وین، تحلیل تغییر رفتار آمریكا با ایران به طور كامل زیر سوال رفته است.

اختصاصی/به گزارش نما ،دولت تدبیر و امید که دال مرکزی گفتمان خود را تعامل سازنده با دنیا قرار داده بود؛ در دو سال و نیمی که از روی کار آمدنش می گذرد تمام هم و غم و تمرکزش را بر موضوع پرونده هسته ای ایران و مذاکرات با طرف های غربی گذاشت. این دولت بسیار امیدوار بود که بتواند در کنار حل موضوع هسته ای و نشستن پای میز مذاکره با کشورهای غربی به زعم خود احترام از دست رفته ایران! در دنیا را بازگرداند؛ به عبارتی دولت یازدهم با استفاده از دیپلماسی لبخند خواهان تلاش برای تنش زدایی از روابط ایران با دنیای غرب شد؛ حال آنکه پس از گذشت حدود 23 ماه از مذاکرات در عمل این موضوع روی دیگری داشت و نه تنها ادبیات مقامات آمریکایی در قبال ایران تغییر نکرد که حتی پس از اعلام توافق وین موج دیگری از تهدیدات نظامی علیه کشورمان توسط آمریکایی ها به راه افتاد.
یک روز از اعلام جمع‌بندی مذاکرات گذشته بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ایرانی‌ها از تمایل برای اقدام نظامی در جایی که برای منافع و امنیت ملی آمریکا مهم باشد، باخبر هستند. ما می‌توانیم اگر بخواهیم و انتخاب کنیم ارتش آنها را از بین ببریم.»
در حالی که انتظار می رفت جوابی دندان شکن به این گزافه گویی ها از طرف رئیس جمهورمان که به لحاظ حقوقی هم رده باراک اوباما است، صورت بگیرد؛ اما واکنش محکم و صریحی را از وی شاهد نبودیم و رهبر معظم انقلاب در واكنش به این موضوع در نماز عيد سعيد فطر فرمودند: «اين آقا (رئيس‌جمهور آمريكا) گفته است مي‌تواند ارتش ايران را نابود كند. قديمي‌هاي ما اين جور حرف‌ها را لاف در غريبي مي‌گفتند. اگر مي‌خواهند درست بفهمند، اگر مي‌خواهند از تجربه‌هاي خود درست استفاده بكنند بدانند اگر جنگي اينجا اتفاق بيفتد آن كسي كه سرشكسته از جنگ خارج خواهد شد آمريكاي متجاوز و جنايتكار است.»
اما اظهارات تهدیدآمیز آمریکایی منحصر به رئیس جمهور آن کشور نبود. «ارنست جاش» سخنگوی کاخ سفید به‌عنوان سخنگوی دولت آمریکا پا را فراتر از تهدید نظامی گذاشت و مدعی شد: «پس از توافق، گزینه‌های متعددی را که حالا هم در اختیار داریم، در اختیار خواهیم داشت، خواه بازگرداندن فوری تحریم‌ها باشد یا استفاده از گزینه نظامی». وی ادامه می دهد: «نکته کلیدی این است که گزینه نظامی تقویت هم می‌شود، چرا که طی این سال‌ها ما جزئیات بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری خواهیم کرد.»
اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات، بیان کرد: «آمریکا سال‌هاست که در مورد گزینه نظامی (علیه ایران) با اسرائیل رایزنی دارد.» وی در ادامه می‌گوید: یکی از دلایلی که این یک توافق خوب است، این است که هیچ‌ کاری در جهت پیشگیری از گزینه نظامی ایالات متحده که من مسئول آن هستم، انجام نمی‌دهد.»
سناتورهای آمریکایی نیز از غافله تهدید نظامی ایران عقب نماندند. راو استوری سناتور جمهوری‌خواه با تهدید ایران به حمله نظامی، گفت: «بمباران ایران نسبتاً سریع و بی‌درد خواهد بود و باعث تسهیل مذاکرات خواهد شد. اقدام نظامی بر ضد تأسیسات هسته‌ای ایران در مقایسه با ورود به توافقی که دولت باراک اوباما درباره آن مذاکره می‌کند، ارجحیت دارد.»
و اما جان‌کری وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با روزنامه «الشرق الاوسط» بر اراده کشورش برای هماهنگ کردن راهبرد با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای مقابله با ایران تأکید و بدون اشاره به اثبات حسن نیت ایران در مذاکرات هسته‌ای، ایران را به حمایت از آنچه او تروریسم می‌خواند متهم کرده و می‌گوید: «آمریکا برای مقابله با ایران در منطقه جدی است.»
این گفته ها نمونه‌هایی از کلکسیون تهدید نظامی و اظهارات ضدایرانی مقامات آمریکایی پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای است که به جز چند واکنش جزئی آن هم در حد سخنگوی وزارت خارجه کشورمان و اظهاراتی مانند اینکه این صحبت ها صرفا برای آمریکایی ها مصرف داخلی دارد و برای جناح مقابل گفته می شود، شاهد پاسخی کوبنده و درخور نبودیم؛ به علاوه اینکه طبق وعده های دولت تدبیر و امید نه تنها تغییر رفتاری که در حین مذاکرات مقامات ایرانی از آن یاد می کردند توسط آمریکا در قبال ایران اتفاق نیوفتاد؛ بلکه شاهد افزایش تهدیدهای نظامی از سوی مقامات عالی‌رتبه آمریکا علیه ملت ایران بوده‌ایم، تهدیدهایی که تحلیل‌ تغییر رفتار آمریکا بعد از توافق را نقض می‌کند. آن دسته از افرادی که تهدیدات مقامات آمریکایی را نشنیده می گیرند و همچنان منتظر تغییر لحن مقامات غربی هستند؛ به نظر می رسد نمی خواهند حقیقت دشمنی ایالات متحده با نظام جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند که اشتباهی استراتژیک است.

۱۳۹۴/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...