نسخه چاپی

نخست وزیر استرالیا رای نیاورد و بركنار شد

'تونی ابوت' نخست وزیر استرالیا در انتخابات برای تعیین رهبر جدید حزب لیبرال دموكرات این كشور شكست خورد و بركنار شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، تونی ابوت نخست وزیر استرالیا که چند ماهی است برای تغییر ریاست حزب لیبرال تحت فشار قرار داشت دوشنبه شب به وقت محلی به رقابت با 'مالکوم ترنبول' یک سرمایه دار پرداخت و با قبول شکست مقابل این بانکدار سابق، رهبر حزب حاکم و نخست وزیری را واگذار کرد.
تارنمای 'سیدنی مورنینگ هرالد' اعلام کرد ترنبول به عنوان یکی از وزرای ارشد کابینه استرالیا با 54 رای در مقابل 44 رای ابوت را شکست داد.
ابوت بهمن ماه سال گذشته نیز در چالش بر سر رهبری حزب و ادامه فعالیتش به عنوان نخست وزیر، پیروزی کم رنگ و ضعیفی به دست آورد و 61 رای موافق در مقابل 39 رای مخالف کسب کرد.
در آن دوره نیز حذف وی از ریاست حزب لیبرال دموکرات بیش از 51 رای منفی از 101 عضو حزب لیبرال دموکرات را نیاز داشت.
ابوت حدود هفت ماه گذشته را بر روی لبه تیغ قدم برداشت و در این دوران مدیریت وی در حزب و به عنوان نخست وزیر استرالیا از ثبات محکمی برخوردار نبود و پیش بینی می شد حرکت های اشتباه دیگر، ابوت را از ادامه راه بازدارد و هم حزبی های لیبرال دموکرات وی فرد دیگری را جایگزینش کنند.
اعطای نشان شوالیه در روز ملی استرالیا به 'پرنس فیلیپ' همسر ملکه انگلیس و شکست در انتخابات ایالت کوئینزلند جرقه ای بود تا مخالفان هم حزبی، ابوت را برای برکناری تحت فشار بگذارند و اشتباهات اقتصادی وی مانند افزایش بیکاری را زیر ذره بین ببرند.
ترنبول صبح امروز در یک نشست خبری انتقاد از عملکرد تونی ابوت نخست وزیر استرالیا را آغاز کرد تا وی را مجبور به برگزاری انتخابات درون حزبی کند و وی نیز این چالش را پذیرفت و تاکید کرد که ترنبول نمی تواند شکستش دهد.
'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه دولت تونی ابوت نیز به این انتخابات راضی بود و پیش از این نیز نخست وزیر را به چالش کشیده بود. وی امروز در انتخابات با 70 رای معاون حزب لیبرال باقی ماند.
ترنبول که در انتخابات دوشنبه شب درون حزبی لیبرال دموکرات پیروز شد، معتقد بود ادامه رهبری ابوت می توانست با شکست دولت ائتلافی در انتخابات بعدی همراه شود.
ائتلاف استرالیا شهریور ماه سال 1392 با پیروزی در انتخابات عمومی، حزب حاکم کارگر را شکست داد و دولت جدید را به رهبری تونی ابوت تشکیل داد.
این برای نخستین بار در سال های اخیر است که نخست وزیر استرالیا در یک کودتای درون حزبی شکست را پذیرا می شود.
حال ترنبول به عنوان رئیس حزب باید برای تشکیل دولت اقدام کند که دو سال پیش تونی ابوت پس از پیروزی ائتلاف در انتخابات عمومی آن را تشکیل داد.
جناح ائتلافی استرالیا ماه سپتامبر سال 2013 در انتخابات فدرال پیروز شد و در نتیجه تونی ابوت رهبر این حزب به عنوان نخست وزیر کابینه را تشکیل داد. وی بیست و هشتمین نخست وزیر استرالیا محسوب می شد. پیروزی تونی ابوت به شش سال حاکمیت حزب چپگرای کارگر پایان داده بود.
وی وعده داد که در سه سال مالیات کربن از بین خواهد رفت، ورود قایق های پناهجویان متوقف می شود و جاده های استرالیا بهبود می یابد.
تونی ابوت سال 1994 به عنوان نماینده وارد پارلمان استرالیا شد، سال های 2003 تا 2007 به عنوان وزیر بهداشت و سالمندی خدمت کرد و از سال 2001 تا 2003 وزیر استخدام و روابط شغلی بود.
وی که متولد سال 1957 در لندن پایتخت انگلستان است، از سال 2003 تا 2009 نیز رهبری جناح مخالف استرالیا را بر عهده داشت.

۱۳۹۴/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...