نسخه چاپی

دو فرانسوی جدید میهمان ایران خودرو و سایپا

به گزارش نما - دنیای اقتصاد نوشت:ایران خودرو قصد دارد در آینده یکی از محصولات پژو به نام 301 را روانه خطوط تولید خود کند و این در حالی است که سایپایی‌ها نیز همین محصول را منتها با شکل و شمایلی دیگر به تولید خواهند رساند.

دو خودروساز بزرگ ایران اگرچه تقریبا هیچگاه همکاری رسمی مشترکی با یکدیگر نداشته‌اند، اما گاهی تولید محصولات جدید سبب شده تا دو غول جاده مخصوص شراکتی نصف و نیمه را آغاز کنند.

بر این اساس، منابع آگاه از احتمال تولید دو خودرو جدید روی یک پلت‌فرم، در ایران خودرو و سایپا خبر داده و تاکید می‌کنند این اتفاق باب همکاری و شراکت میان آنها را باز خواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، ایران خودرو قصد دارد در آینده یکی از محصولات پژو به نام 301 را روانه خطوط تولید خود کند و این در حالی است که سایپایی‌ها نیز همین محصول را منتها با شکل و شمایلی دیگر به تولید خواهند رساند.

خودرویی که سایپا قرار است تولید کند، «الیزه» نام دارد و محصول سیتروئن فرانسه به شمار می‌رود. در واقع، الیزه و 301 به‌نوعی یک خودرو به شمار می‌روند و پلت‌فرمی مشترک و یکسان دارند که اولی در سیتروئن به تولید می‌رسد و دومی نیز در پژو. این دو شرکت (پژو و سیتروئن) در اصل به‌عنوان هلدینگ PSA (گروه پژوسیتروئن) فعالیت می‌کنند و حالا قرار است هر دو آنها به ایران آمده و یکی (پژو) با ایران خودرو و دیگری (سیتروئن) با سایپا شراکتی جدید را از سر بگیرند.

هرچند ایران خودرو و سایپا از قبل به واسطه «تندر-90» به‌نوعی دارای منافع مشترک شده‌اند، اما این بار اوضاع فرق می‌کند، چه آنکه ظاهرا قرار است در باب تامین قطعات 301 و الیزه، شراکتی مستقیم میان آنها شکل بگیرد. آن طور که منابع آگاه می‌گویند، اگر قرار به تولید همزمان الیزه و 301 در جاده مخصوص باشد، ایران خودرو بخشی از قطعات موردنیاز سایپا را (برای تولید سیتروئن الیزه) تامین خواهد کرد. به‌عبارت بهتر، چون الیزه و 301 قطعات مشترک زیادی دارند و گروه پژوسیتروئن نیز نمی‌خواهد همزمان در دو جای مختلف (برای دو محصول موردنظر) سرمایه‌گذاری کند، ایران خودرویی‌ها تامین بخشی از قطعات سایپایی‌ها را برای تولید الیزه بر عهده خواهند گرفت.

۱۳۹۴/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...