نسخه چاپی

جنجال استعفای مدیر شبكه 4

دوشنبه «جام‌جم» توفانی بود. با انتشار خبر استعفای غلامرضا غلامی از مدیریت شبكه چهار، اختلاف‌نظر پنهان یاران سرافراز و پورمحمدی در رسانه ملی دردسرساز شد و خبر از تغییر فصول در جام‌جم داد.

به گزارش نما به نقل از شرق: دوشنبه «جام‌جم» توفانی بود. با انتشار خبر استعفای غلامرضا غلامی از مدیریت شبکه چهار، اختلاف‌نظر پنهان یاران سرافراز و پورمحمدی در رسانه ملی دردسرساز شد و خبر از تغییر فصول در جام‌جم داد.

صبح روز گذشته خبر نامه استعفای غلامی، رئیس دوماهه شبکه چهار به پورمحمدی، در رسانه‌ها پیچید؛ نامه‌ای که در آن با لحنی تند و کم‌سابقه خطاب به پورمحمدی آورده شده بود: «جناب‌عالی در برنامه‌ریزی اینجانب برای اداره مطلوب شبکه متناسب با ضوابط سازمانی و اصول حرفه‌ای اختلال ایجاد می‌کنید».

علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما، در تاریخ ١٩ تیر با صدور حکمی غلامرضا غلامی را به سمت مدیریت شبکه چهار سیما منصوب کرد اما این انتصاب چندماهی بیشتر طول نکشید و سرانجام غلامرضا غلامی در نامه‌ای به او، با ادبیاتی بی‌سابقه استعفای خود را اعلام کرد. غلامی در نامه‌ استعفای خود آورده: «احتراما، نظر به اینکه جناب‌عالی در برنامه‌ریزی اینجانب برای اداره مطلوب شبکه متناسب با قواعد و ضوابط سازمانی و اصول حرفه‌ای اختلال ایجاد می‌کنید و این رویه خلاف قراری است که روز اول در محضر ریاست محترم سازمان با همدیگر گذاشتیم و به‌منظور جلوگیری از بروز اختلافات بچگانه در سطح سازمان، بدین‌وسیله بنده از مدیریت شبکه چهار سیما استعفا می‌دهم و برای جناب‌عالی آرزوی توفیق می‌کنم، بدیهی است تا تعیین مدیر جدید باصلابت و در چارچوب ضوابط به اداره شبکه ادامه خواهم داد».

ساعتی بعد از انتشار این نامه استعفا در شبکه‌های اجتماعی، داوود نعمتی‌انارکی، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما، در پی انتشار این خبر اعلام کرد: استعفای مدیر شبکه چهار پذیرفته نشده است و ایشان کمافی‌السابق مدیر این شبکه است و به کار خود ادامه می‌دهد. اختلاف سلیقه در کار امری طبیعی است و چه‌بسا چنین اختلافاتی به بهبود روند انجام کارها نیز منجر شود.

اما چهارساعت قبل از انتشار این اظهارنظر، خبرگزاری فارس خبر از سرپرستی پورحسین داده بود: «استعفای غلامرضا غلامی از سوی اصغر پورمحمدی، معاونت سیما، پذیرفته شده و هم‌اکنون رضا پورحسین، سرپرست شبکه چهار سیماست». این تشتت خبررسانی نشان می‌داد که مدیران صداوسیما بر سر این استعفا جنجال دارند. این اتفاقات دقیقا در حالی رخ داد که قرار بود دیروز ٢٢ شهریورماه نشست مدیر جدید شبکه چهار با خبرنگاران برای تبیین برنامه‌های این شبکه برگزار شود که در پی این اتفاق، نشست خبری نیز لغو شد.

علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما در حکم انتصاب غلامی در تیرماه ٩٤ آورده بود: «شبکه چهار به‌عنوان شبکه تخصصی علمی، فرهنگی و هنری با مخاطبان فرهیخته و اهل معرفت و فرهنگ، مأموریت ویژه‌ای برای کمک به تحقق چشم‌انداز ١٤٠٤ و اجرای سندهای جامع علمی کشور و مهندسی فرهنگی داشته و دارد. این مأموریت از طریق وظایف شبکه انجام می‌شود. اهم وظایف شما در مدیریت شبکه چهار به این شرح است: کمک به گسترش گفتمان علمی در سطوح عمومی و تخصصی / کمک به گسترش گفتمان فرهنگی هنری مبتنی‌بر مؤلفه‌های فرهنگ غنی اسلامی ایرانی/ معرفی اشخاص و آثار برجسته در گستره علم و فرهنگ به جامعه/ توجه به موضوع مهم پژوهش و کمک به اعتلای سطح انگیزشی و نشاط علمی در محافل علمی/ معرفی نهادها، انجمن‌ها و مؤسسات علمی و دانش‌بنیان برای شناساندن ظرفیت علمی و پژوهشی آنها به جامعه/ توجه ویژه به هنر متعهد و انقلابی به‌منظور شناساندن وجوه متعالی و انسان‌ساز هنرهای گوناگون به‌ویژه در زمینه ادبیات و شعر فارسی/ ترویج روحیه علم‌گرایی و ایجاد بستر تعالی افکار از طریق به‌کارگیری روش‌ها و قالب‌های مفید به‌ویژه مناظره‌های علمی، معرفتی و فرهنگی/ انعکاس مستمر و مطلوب فعالیت‌های مختلف محافل علمی در زمینه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و نوآوری به منظور ایجاد نشاط علمی در جامعه. انتظار دارد براساس اسناد بالادستی نظام، اهداف و سیاست‌های رسانه ملی و بهره‌گیری از دانش و تجربیات دانشمندان و فضلای حوزه و دانشگاه و برنامه‌ریزی دقیق و عملیاتی در انجام مطلوب وظایف شبکه، اهتمام ویژه‌ای داشته باشید».

اما ادبیات غلامی در نامه استعفایش به پورمحمدی، حکایت از بی‌ثمرماندن اهداف حکم انتصاب او در دو ماه گذشته دارد.

«هفت» عامل اختلاف

خبرگزاری ایلنا همچنین روز گذشته در گزارشی چرایی این استعفا را این‌طور گمانه‌زنی کرد: «غلامرضا غلامی (مدیر شبکه چهار) پیگیر ساخت برنامه‌ای به نام نقد سینما در این شبکه بوده اما بعد از آنکه ساخت ادامه برنامه هفت در تلویزیون قطعی می‌شود، علی اصغر‌پورمحمدی با پخش و ساخت برنامه نقد سینما مخالفت می‌کند. در نامه‌ای که‌ پورمحمدی در ۲۱ شهریور خطاب به غلامرضا غلامی نوشته، آورده است: از آنجایی که پخش دوباره برنامه هفت با موضوع سینما در جدول پخش شبکه سه قرار دارد؛ مقتضی است دستور فرمایید تولید و پخش برنامه در آن شبکه لغو شود. غلامی نیز در پاسخ به‌ پورمحمدی اعلام کرده که شبکه چهار شبکه فرهنگ و هنر است و تولید برنامه در حوزه سینما جزء ‌وظایف این بخش است». سینماپرس نیز این اختلافات را طور دیگری روایت کرد: «نامه‌ای دیگر منتسب به پورمحمدی و غلامی در تاریخ ۲۱ شهریور (روز سینما)، از اختلاف‌نظر شدید این دو بر سر تولید و پخش یک برنامه جدید سینمایی در شبکه چهار سیما خبر می‌دهد. در نامه‌ای معاون سیما از مدیر شبکه چهار سیما خواسته است که با توجه به پخش مجدد برنامه «هفت» از مهرماه از شبکه سه -که تا چندی پیش با تهیه‌کنندگی و سردبیری محمود گبرلو اجرا می‌شد- تولید و پخش برنامه‌ای جدید با موضوع سینما در شبکه ۴ لغو شود.

اما غلامرضا غلامی در پاسخ به دستور پورمحمدی، در نامه‌ای که دستخطش به وی منتسب است، نوشت: «نظر به اینکه برنامه نقد سینما قبل از این با هماهنگی با حضرتعالی در شبکه چهار طراحی شده و حتی دکور آن نیز تهیه شده است و با توجه به اینکه شبکه چهار شبکه فرهنگ و هنر است و جزء وظایف ذاتی شبکه، تولید برنامه در حوزه سینما می‌باشد دستور جنابعالی وجاهت قانونی ندارد. رونوشت: ریاست محترم سازمان جهت استحضار».

پورمحمدی؛ مدیری محبوب

آیا این اتفاقات نشان از بلاتکلیفی معاون سیما درخصوص اجرا یا عدم اجرای یک برنامه سینمایی در شبکه سه سیما نیست؟ غلامرضا غلامی دارای مدارک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام‌صادق(ع) و عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما بوده و پیش از این سمت‌هایی همچون مدیرکل برنامه‌های سیاسی سازمان، مدیرکل اداره کل اخبار صدا، مدیر گروه سیاسی شبکه یک، مدیر گروه سیاسی شبکه دو و مدیریت گروه اجتماعی شبکه سه را برعهده داشته است. پیش از غلامی مدیریت شبکه چهار سیما برعهده تقی رستم‌وندی بود. پورمحمدی نیز مدیری است که وقتی در جایگاه معاونت سیما، در نیمه آبان ٩٣ به جام‌جم آمد، ٥٢٠ نفر از هنرمندان، از سرافراز بابت این انتصاب تشکر کردند. او پیش از اینکه معاونت سرافراز را در صداوسیما برعهده بگیرد، مدیریت گروه فرهنگی و اجتماعی رادیو، مدیریت گروه فرهنگی- اجتماعی شبکه‌‌های یک و سه سیما، مدیریت شبکه پنج سیما (شبکه تهران)، مدیریت شبکه سه سیما، مسئول شورای سیاست‌‌گذاری و هماهنگی ورزش صداوسیما را عهده‌دار بوده و مدیری محبوب در این رسانه محسوب می‌شود.

رسانه ملی، هدف انتقادات

باید دید ماجرای اختلافات و حواشی مدیریتی در رسانه ملی به کجا می‌رسد چراکه در روزهای گذشته، رسانه ملی از چند جهت، هدف انتقادات قرار گرفته بود. خبرگزاری فارس سه‌روز پیش، از انتصاب «رامتین ولایتی» تحت عنوان قائم‌مقام اجرائی معاون سیما توسط پورمحمدی، با کنایه یاد کرد و نوشت: «رامتین ولایتی» با سمت جدیدی که برایش تعریف شده، به معاونت سیما آمد» و بعد گمانه‌زنی کرد: «با آمدن ولایتی به معاونت سیما، احتمالا بخش زیادی از کارهای مربوط به تولید پروژه‌ها و همچنین حل‌وفصل مسائل و مشکلات مالی به وی سپرده خواهد شد. نکته قابل‌توجه دیگر، حضور رضا پورحسین به‌عنوان قائم‌مقام معاون سیماست که با آمدن پورمحمدی به معاونت سیما به این سمت منصوب شد و باید دید با آمدن ولایتی حوزه اختیارات هرکدام از آنها به چه شکلی تعریف خواهد شد. ولایتی پیش از این مدیرعاملی صندوق حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان را برعهده داشت».

۱۳۹۴/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...