نسخه چاپی

دلالی برای بازگشایی لانه جاسوسی آمریكا

همسر رئیس سازمان محیط زیست مدعی شد ما با آمریكا منافع مشترك زیادی داریم و بنابراین باید سفارت آمریكا در تهران بازگشایی شود.

به گزارش نما به نقل از کیهان، سید محمد هاشمی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه «یقیناً سفارت آمریکا روزی بازگشایی می‌شود، نمی‌دانم این روز نزدیک است یاخیر»، می‌افزاید: ما باید در فکر ترمیم و اصلاح روابط باشیم. آنها باید بفهمند که ایران جایگاه عزت، استقلال و اقتدار خودش را دارد و من معتقدم منافع ایران و آمریکامشترکات زیادتری را نسبت به اختلافات آنها دارد. کما اینکه آمریکا حمله می‌کند و طالبان و صدام را برمی‌دارد که در عمل به نفع ما می‌شود.

امروز سرتاسر کشورهای عربی جنجال به پاست. اینکه عرب‌ها و ترکیه مخالفت‌هایی را می‌کنند به دلیل آن است که علی‌الظاهر اتفاقاتی دارد می‌افتد و هر چه پیش می‌رود این اتفاقات به نفع ایران می‌شود. مشترکات منافع ایران و آمریکا اکنون بیشتر از اختلافات آنهاست. آمریکا می‌گوید، هم ایران باید باشد و هم اسرائیل؛ اما این دو می‌گویند طرف مقابل نباید باشد. پارادوکس مورد اختلاف اینجاست.

حالا این مسئله کجا جواب بدهد، نمی‌دانم. اما دانشجویان خط امام هرگز به دنبال این نبودند که مناسبات و روابط را بهم بزنند. کما اینکه آمریکا در سال ۵۸، بعد از ماجرای سفارت تصمیم گرفت به صورت یک جانبه روابط خود را با ایران قطع کند که این موضوع مورد استقبال امام،‌مسئولین کشور و ملت قرار گرفت.

وی ادامه می‌دهد: به نظر من ابتدائاً آمریکا خواهان بازگشایی سفارت مجازی می‌شود و پس از طی دوره‌ای این روابط امکان از سرگیری دارد.

هاشمی که فعالیت‌های اقتصادی دارد می‌گوید: منافع مشترک ما به ویژه در شرایط امروز با آمریکا زیاد است مثلاً در مورد داعش منافع ما ایجاب می‌کند که این راه را برویم.

وی در این مصاحبه توضیح نمی‌دهد که رژیم آمریکا پس از اشغال عراق و افغانستان و با وجود خوش‌خدمتی‌های دولت خاتمی، ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کرد و هدف اصلی‌اش زدن ایران بود اما با مدیریت رهبر معظم انقلاب و نیروهای جهادی منطقه، نقشه آمریکا برعکس شد. همان گونه که داعش دست پرورده آمریکا و انگلیس و اسرائیل است و اساساً برای ایجاد مزاحمت در مقابل محور مقاومت در منطقه ایجاد شده است.

یادآور می‌شود نامبرده پیش از این در جریان واردات بنزین، متهم به استفاده از برخی رانت‌ها شده بود که تکذیب کرد و گفت: من روی پدیده‌هایی در مورد آلودگی هوا مانند «ترشی هوا» و مسائل فنی مربوط به آن که عوارض مختلفی بر روی مردم دارد، کار کرده‌ام اما در رابطه باخرید و فروش بنزین خیر؛ جالب این است که بنزین در ایران از آنجا که یارانه دارد به خارج برده می‌شود و بنزین وارداتی باید با ارز دولتی باشد در غیر این صورت مگر با عقل جور درمی‌آید که من بنزین لیتری ۴ هزار تومان از خارج بخرم و در ایران لیتری ۱۰۰۰ تومان بفروشم.

فارس در همان زمان در پاسخ این استدلال نوشت: «تقریباً هر کس آشنایی مختصری با اقتصاد ایران به خصوص در حوزه صنعت نفت داشته باشد می‌داند که بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی در ایران به صورت یارانه‌ای و توسط دولت توزیع می‌شود و ایفای نقش در واردات بنزین اساساً به معنی وارد کردن بنزین و توزیع و فروش آن در پمپ بنزین‌ها نیست که وارد کنندگان یا به عبارت دقیق‌تر دلالان محترم بنزین نگران خرید ارزی و مبلغ فروش آن باشند.

همانطور که پیش از این سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت نیز تأیید کرده است، وزارت نفت بنزین را به قیمت روز و به صورت دلاری از دلالان بنزین خریداری کرده و با تقبل یارانه آن توسط دولت، در داخل کشور توزیع کرده و به قیمت یارانه‌ای به فروش می‌رساند. دقیقاً ابهامات درباره واردات بنزین هم از همین جا سرچشمه می‌گیرد، چرا که اگر در قیمت‌های واقعی و در یک بازار رقابتی وارد کنندگان خود رأساً اقدام به واردات و توزیع بنزین می‌کردند عملاً ابهام چندانی درباره اختصاص احتمالی رانت به دلالان بنزین وجود نداشت و فرآیند آن شفاف و رقابتی بود.

اما در شرایطی بنزین از دلالانی خریداری می‌شود که مؤلفه‌های بنزین را از نقاط مختلف از جمله از خود ایران خریداری کرده و در مخازنی در امارات باهم مخلوط می‌کنند و با استفاده گسترده از اکتان افزاهای مجاز و غیرمجاز عدد اکتان آن را به میزان مشخصی می‌رسانند و سپس با قیمتی بالاتر از قیمت بنزین یورو ۴ آن را به وزارت نفت می‌فروشند، طبعاً ابهامات درباره انگیزه اصرار بر واردات بنزین بالا می‌رود.»

۱۳۹۴/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...