نسخه چاپی

شرایط وخیم آبی در ۳ استان

به گزارش نما - مهر نوشت: رئیس مرکز ملی خشکسالی با اشاره به وضعیت وخیم بارندگی در استان‌های هرمزگان، بوشهر و البرز گفت: پیش‌بینی می‌شود بارش‌های خوبی برای پاییز در راه باشد.

شاهرخ فاتح با بیان اینکه کل کشور با ۱۶.۳ ميلي‌متر در سال جاري و ۷.۱ ميلي‌متر در سال گذشته با بارش منفي مواجه بوده است گفت: بنابراين وضعيت بارش چندان مساعد نيست و بارش‌هاي خوب پائيزي هم نمي‌تواند زياد در وضعيت آب کشور تاثيرگذار باشد زيرا ما با يک بدهي انباشته به لحاظ عدم دريافت بارش‌هاي مناسب طي سال‌هاي گذشته مواجه هستيم.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های خوب برای پائيز اظهارداشت: افزایش بارش بدهي آبي کشور را جبران نمی‌کند. به بیان دیگر بارش‌هاي خوب پائيزي هم نمي‌تواند زياد در وضعيت آب کشور تاثيرگذار باشد.

وی با اشاره به پيش‌بيني فصلي گفت: کارشناسان با تجميع تمام شرايطي که وقوع پدیده "النينو" و مدل‌هاي خروجي در نظر گرفته شده، به اين جمع‌بندي رسيده اند که در نهايت در سه ماهه آينده، بيشتر مناطق کشور از حد ميانگين بارش‌هاي خود برخوردار هستند و شمال کشور، شمال غرب و بخش هايي از استان کرمان مقادير بارشي بيشتر از شرايط طبيعي نيز خواهند داشت.

فاتح با بيان اينکه اعتبار اين مدل ها در سطح جهاني بيش از ۶۰ تا ۷۰ درصد نيست و حتي اگر اعتبار کامل هم داشته باشد و کشور را به‌ خوبي پوشش دهد، باز هم با نقصان آب مواجه هستيم ياد آور شد: بايستي به اين نکته توجه داشته باشيم که با توجه به شرايط خشکي که بر خاک کشورمان حاکم است، مجموعه کشور داراي يک بدهي عظيم آبي است و اين افزايش بارش‌ها نمي‌تواند به اين سرعت نقصان کمبود آب کشور را جبران کند.

رئيس مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران هواشناسي افزود: با توجه به شرايط نرمال و بيش از نرمال بارش‌هاي پائيزي که پيش رو داريم، در پائيز داراي هواي گرمتري نسبت به سال‌هاي قبل خواهيم بود و افزايش دماي نيم تا يک و نيم درجه سانتيگراد باعث خواهد شد تا الگوي بارشي از حالت جامد به مايع تبديل شود در نتيجه بخشي از اين بارش‌ها را به‌ صورت تبخير از دست می دهيم.

وي تاکيد کرد: دماي بالا به نوعي باعث خنثي شدن اثرات بارش مي‌شود. فاتح از پديده "النينو" به عنوان يک پديده بزرگ‌ مقياس که تاثير خود را در سطح بالایی مي‌گذارد و براي مناطق محدود با يک مولفه نمي‌تواند خيلي موثر باشد ياد کرد و افزود: در ايران ثابت شده پديده المينو به تنهايي موثر نيست، بلکه این پدیده در صورتی مي‌تواند موثر باشد که جبهه پُرفشار حاره‌اي را مهار و به نوعي عقب رانده براند، اين عقب رانده شدن پُرفشار حاره مي‌تواند فرصتي را براي ورود سيستم‌هاي غربي فراهم کند؛ آنچه مسلم است امسال المينو فعال است و جبهه پُرفشار را مهار کرده است.

فاتح با بيان اين مطلب که از ابتداي سال آبي تاکنون اکثر استان‌هاي کشور نسبت به شرايط بلندمدت با کاهش بارندگي مواجه بوده‌اند گفت: سه استان بوشهر با ‌۴۷.۶ درصد نسبت به بلندمدت، هرمزگان با ۴۶.۱ درصد و البرز با ۳۷.۳ درصد نسبت به بلندمدت با کاهش بارش مواجه بوده و با شرايط وخيمي روبرو شدند.

رئيس مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران هواشناسي تصريح کرد: فقط سه استان گيلان، آذربايجان شرقي و اردبيل بيش از ۱۰ درصد افزايش بارش داشته‌اند و مجموعه کل کشور نسبت به بازه زماني بلندمدت با حدود ۱۶.۳ درصد کاهش روبرو بودند.

وي در مقايسه سال آبي جاري با سال آبي گذشته گفت: امسال از ۳۱ استان کشور، ۲۷ استان کاهش بارندگي دارند و کل کشور نيز با ۱۶ درصد کاهش بارش مواجه بوده و اين در حالي است که در سال گذشته در چنين بازه زماني ۲۲ استان کشور کاهش بارش داشته و کل کشور نيز با ۷ درصد کاهش مواجه بوده است.

فاتح با بيان اشاره به اينکه در دو سال آبي گذشته ۱۸ استان با کاهش بارش مواجه بوده است بيان داشت: استان‌هاي البرز، خوزستان، ‌ فارس، کرمانشاه، ‌کهکيلويه و بويراحمد، گلستان، چهارمحال و بختياري و سمنان و... از جمله استان‌هايي هستند که در سال متوالي نسبت به بلندمدت، شرايط منفي را تجربه کرده‌اند و تمامي استان‌هاي کشور بدون استثنا با يک سال بارش منفي مواجه بودند.

وي اضافه کرد: يکي از نکات حائز اهميت در بارندگي که در کشاورزي و هيدرولوژي اهميت دارد تعداد روزهاي توام با بارش است. رئيس مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران هواشناسي با بيان اينکه اقدام در خصوص تعداد روزهاي بارشي بسيار مهم است گفت: اين مسئله بيانگر اين است که تعداد روزهاي بارشي کشور در مناطق شمال، غرب و شمال غرب با افزايش مواجه بوده که اگر اين افزايش تعداد روزهاي بارشي در استان هاي مختلف بررسي شود، ملاحظه مي‌شود که ميزان بارش بر حسب اقليم‌هاي مختلف کمتر از ۵ ميلي‌متر، بين ۵ تا ۲۰ ميلي‌متر و بيش از ۲۰ ميلي‌متر خواهد بود که در کشور ما با توجه به اقليم، حد آن متفاوت است.

این مقام مسئول در مرکز ملی خشکسالی با اشاره به اینکه بارش‌هاي کمتر از ۵ ميلي‌متر با پديده تبخير مواجه هستند و بارش مناسبي براي بخش هيدرولوژي و کشاورزي کشور محسوب نمي‌شوند، بیان داشت: تعداد روزهاي بارشي در بيشتر مناطق کشور رو به افزايش بوده و اين افزايش به سمتي خواهد بود که شاهد بيشتر شدن روزهاي بارش کمتر از ۵ ميلي‌متر باشيم، به عبارتي بارش‌هاي ناکارآمد زياد شده و بارش‌هاي کار آمد که مي‌توانند براي خاک و بخش کشاورزي مفيد باشند، در اکثر مناطق کشور با کاهش مواجه هستند.

۱۳۹۴/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...