نسخه چاپی

دومین صندوق زمین و ساختمان راهی فرابورس می‌شود

پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان مسكن شمال‌غرب در روزهای ۲۹ تا ۳۱ شهریورماه به مدت سه روزكاری از طریق بازار سوم فرابورس ایران انجام می‌شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم؛ پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان کشور با عنوان صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مسکن شمال‌غرب هفته آینده در فرابورس انجام می‌شود.
بر اساس این گزارش؛ این صندوق که به منظور تامین مالی احداث پروژه نرگس رشدیه تبریز طراحی شده است، پس از طی مراحل اداری و گرفتن مجوزهای لازم، از روز 29 تا 31 شهریور ماه به مدت 3 روز در فرابورس پذیره نویسی خواهد شد.
همچنین مبلغ پذیره نویسی این صندوق 95 میلیارد ریال است که به 9.5 میلیون واحد 10 هزار ریالی تقسیم و  آورده نقدی موسسین 5 میلیارد ریال و آورده غیرنقدی آنها 106 میلیارد و 974 میلیون ریال عنوان شده است و مدیر این صندوق نیز شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و مدیر ساخت آن شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب است.
افزون بر این؛ شرکت تامین سرمایه آباد مسکن، متعهد پذیره نویسی این صندوق و براساس اطلاعیه فرابورس، حداقل تعداد واحدهای قابل خریداری در هر سفارش یک واحد است و هر کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌تواند بدون محدودیت نسبت به خرید واحدهای صندوق اقدام کند.
گفتنی است؛ پروژه نرگس رشدیه تبریز در زمینی به مساحت 3050 متر‌مربع‌ در قالب یک بلوک 17 طبقه شامل 96 واحد مسکونی با زیربنای کل بیش از 19 هزار و 500 مترمربع در شهرک رشدیه تبریز طراحی شده است و ارکان این صندوق شامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان مدیر و بازارگردان، سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب مدیر ساخت، کارگزاری بانک ملی ایران به عنوان متولی، تامین سرمایه آباد مسکن به عنوان متعهد پذیره‌نویسی و شرکت مهندسین مشاور شهرآیند تبریز ناظر این صندوق خواهد بود.
این گزارش می افزاید:‌ اولین صندوق زمین و ساختمان با عنوان نسیم شهریورماه سال گذشته با پذیره نویسی 6.3 میلیون واحد در بازار سوم فرابورس انجام شد و در مدت 5 روز کاری، 15 میلیون واحد از 29 میلیون و 600 هزار واحد این صندوق به قیمت اسمی هر واحد 10 هزار ریال توسط کارگزاران عضو فرابورس پذیره‌نویسی شد.
همچنین صندوق زمین و ساختمان نسیم به منظور تامین مالی پروژه‌ای در شهرک گلستان(راه آهن) با زیر بنای 13 هزار و 199 متر مربع تشکیل شده و گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن، لیزینگ گستر آریا و توسعه تجارت اندیشه آریا از موسسین آن محسوب می شوند.
بر این اساس رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران درباره وضعیت اولین صندوق زمین و ساختمان پذیرش شده در فرابورس گفت: پروژه نسیم وضعیت مناسبی دارد و با وجود اینکه طبق برنامه باید در حال حاضر 30 درصد پیشرفت کرده باشد، تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ بنابراین احتمال تکمیل پیش از موعد این پروژه ساختمانی دور از ذهن نیست.
وی درباره دلایل تاخیر در راه‌اندازی دومین صندوق‌ زمین ساختمان پس از افتتاح این ابزار در سال گذشته اذعان داشت: عمده‌ترین دلیل این اتفاق رکود حاکم بر بازار مسکن است و به همین علت بسیاری از مدیران صندوق‌ها به واسطه احتمال عدم استقبال از سوی بازار، رغبتی برای راه‌اندازی صندوق ندارند.
توکلی در ادامه زمان‌بر بودن طی مراحل گرفتن مجوزهای لازم پیش از تاسیس صندوق را دیگر دلیل این موضوع عنوان کرد و افزود: سازمان بورس به واسطه نقش حساسی که در حمایت از سرمایه‌گذاران دارد تا زمانی که از اخذ مجوز زمین و مواردی از این دست مطمئن نشود اجازه تشکیل صندوق و پذیره‌نویسی نخواهد داد اما اگر مدارک ارکان صندوق کامل باشد صدور مجوز سازمان بورس بیش از دو ماه زمان نمی‌برد.
وی یادآور شد: با توجه به پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر رونق بازار مسکن از اواسط سال آینده، فرصت مناسب و چشم‌انداز خوبی برای تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمانی که پروژه‌های آنها در آن زمان به بهره‌برداری می‌رسد، وجود دارد.
همچنین به گفته رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران بر اساس برنامه‌ریزی‌ انجام شده قرار است در هر استان کشور یک صندوق زمین و ساختمان راه‌اندازی شود که در حال حاضر چند شرکت ساختمانی صاحب پروژه در مرحله گرفتن مجوز برای راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان هستند.

۱۳۹۴/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...