نسخه چاپی

ابتلای 500 هزار نفر به شپش سر در كشور

معاون فنی مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینكه شپش سر در هیچ كشوری به طور كامل قابل ریشه‌كنی نیست گفت: سالانه به طور متوسط 500 هزار نفر در كشور به شپش سر مبتلا می‌شوند.

به گزارش نما، محمود نبوی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: شپش سر در همه جای دنیا وجود دارد و می‌توان گفت: این مساله قابل ریشه‌کنی نیست.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 6 میلیون نفر در آمریکا مبتلا به شپش سر شده‌اند گفت: شپش بدن بر عکس شپش سر قابل ریشه‌کنی است و در اثر اینکه کسی مدت‌ها به حمام نرود و تمهیدات بهداشتی را رعایت نکنند ایجاد شده و قابل انتقال است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مواد شوینده برای سر و بدن در حال حاضر به صورت کافی در کشور وجود دارد گفت: در حالت عمومی شپش بدن در ایران نداریم ولی گاهی در مرزهای شرقی که بهداشت عمومی کمتر رعایت می‌شود گزارش شده است، همچنین در میان کارتن‌خواب‌ها احتمال ابتلا به شپش بدن موجود دارد.

نبوی از توزیع رایگان سالانه بیش از 500 هزار شامپوی پرمترین در کشور جهت درمان شپش سر خبر داد و گفت: این شامپو به صورت رایگان و از طریق مراقبین بهداشتی به ویژه در مدارس توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه 4 دهه است مواد شوینده به اندازه کافی برای رعایت بهداشت سر و بدن در کشور وجود دارد گفت: ولی با این وجود نمی‌توان جلوی انتقال تکی شپش را گرفت. مراقبین بهداشت در مدارس همکاری لازم را با ما داشته و در صورت نیاز شامپوی پرمترین برای درمان در اختیار آنها قرار می‌گیرند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان داشت: در مناطقی که سطح بهداشتی بالاتر است احتمال ابتلا به شپش کمتر بوده ولی نمی‌توان گفت که صفر است.

نبوی بیان داشت: شپش سر خطر ابتلا به بیماری خاصی را به همراه ندارد ولی با این وجود باید به حداقل رسیده و اگر مواردی گزارش شد جهت درمان آن اقدام شود.

وی در مورد روش‌های درمان شپش سر گفت: استفاده از شامپوی پرمترین به صورتی که کف آن 5 دقیقه روی سر باشد سه بار در هفته برای درمان کفایت می‌کند همچنین شانه‌های دندانه‌ریزی که آغشته به محلول سرکه باشند جهت رفع این بیماری توصیه می‌شود.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: در بالاترین مناطق از کشور و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان شپش وجود دارد و کسی نمی‌تواند ادعای حذف آن را کرده باشد.

وی تصریح کرد: سال پیش 6 میلیون نفر شپش سر در مدارس در کشور آمریکا گزارش شد که این میزان در ایران سالانه متوسط حدود 500 هزار مورد است.

نبوی در پایان خاطر نشان کرد: عمده ابتلاء شپش سر در مدارس کشور بوده همچنین این موارد در پادگان و زندان نیز گزارش شده است.

۱۳۹۴/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...