نسخه چاپی

هیجان توافق خوابید حال بورس بدتر شد

خوش‌بینی‌های قبل از توافق هسته‌ای، به بدبینی و ناامیدی در بازار بورس تبدیل شده است.

به گزارش نما سایت فرارو از سایت‌های حامی دولت نوشت: شاخص بورس به رقمی پایین‌تر از رقم نخستین روز کاری سال 94 رسید. شاخص امروز 62/391 است در حالی که پانزدهم فروردین کار خود را با 2099 واحد صعود و رسیدن به رقم 67/827 شروع کرده بود. حال بورس به این زودی‌ها خوب نمی‌شود. اوضاع و احوال بازار سرمایه و روند رکودی حاکم بر آن سبب شده تا هیچ اطمینانی نسبت به آینده تالار شیشه‌ای وجود نداشته باشد.
به این ترتیب و در حالی که میانگین بازدهی سهامداران بورس در یک ماه اخیر به کمتر از 1/5 درصد رسیده است که سهامداران صنایع مطرحی همچون فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، خودرو، سایر معادن، بانک‌ها و کانه‌های فلزی بیشترین زیان را در یک ماه اخیر نصیب سهامداران خود کردند. حتی می‌توان گفت که اوضاع خیلی خراب‌تر از این حرف‌ها است و شاخص بورس امروز به رقمی پایین‌تر از رقم خود در اولین روز کاری سال 94 رسید.
حمید میرمعینی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با فرارو با بیان اینکه خوش‌بینی‌های قبل از توافق هسته‌ای به دلایلی از بین رفته و حتی به ناامیدی و بدبینی تبدیل شده است، گفت: امروز نخستین روز زیان‌دهی شاخص در سال 94 است. شاخص از اولین روز کاری امسال پایین‌تر آمد و به عبارتی بازدهی آن منفی شد.
وی با بیان ادامه شاخص‌های ریسک سیاسی افزود: دلیل دوم سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت است. به عنوان مثال در قالب بودجه 95 می‌بینیم که بودجه سال بعد نه تنها انبساطی‌تر نیست بلکه انقباضی هم هست. به گفته آقای نوبخت هفتاد درصد درآمد دولت از منابع داخلی تأمین می‌شود؛ یعنی عمده این هفتاد درصد از مالیات تأمین خواهد شد، در حالی اگر اقتصاد رونق نداشته باشد، این مالیات محقق نمی‌شود و دولت باز هم کسری بودجه خواهد داشت و مشکلات ادامه می‌یابد.
این کارشناس بازار بورس ادامه داد: از طرف دیگر سیاست‌های بعدی دولت اصلاً مشخص نیست. به عنوان نمونه بعد از کاهش تورم انتظار می‌رود که برنامه جهت‌دهی به سپرده نزد بانک‌ها و هدایت آنها به سوی سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد اما متأسفانه انفعالی که دولت در راستای رونق بخشی به بازارهای اقتصادی دارد، موجب ناامیدی است.
میرمعینی نبود برنامه در سازمان بورس را نیز دلیل سوم دانست و گفت: انفعالی که از آن صحبت شد در عملکرد سازمان بورس نیز دیده می‌شود و هیچ برنامه‌ای برای ایجاد خوش‌بینی در سهامداران نیست یا برنامه‌ریزی برای اینکه این سازمان از دولت بسته‌های محرکی را دریافت کرده و به بازسازی بورس کمک کند؛ وجود ندارد.
وی همچنین انتظار ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه را یکی از عوامل ناامیدکننده در این بخش دانست و گفت: بعد از تصویب برجام همه در انتظار ورود سرمایه‌گذاران جدید خصوصاً سرمایه‌گذاران خارجی بودند اما با توجه به اینکه رونقی در بازار نیست تا دگرگونی ایجاد کند و امنیتی نیست که سرمایه‌گذاران را ترغیب کند، به نظر نمی‌رسد که سرمایه‌گذاران خارجی وارد شوند یا اگر بیایند هم مقدار سرمایه‌گذاری آنها چندان قابل ملاحظه باشد که بتواند در اقتصاد تحرک ایجاد کند.
منبع: کیهان

۱۳۹۴/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...