نسخه چاپی

این افراد در معرض كمبود ویتامین D هستند

یك كارشناس تغذیه گفت: ویتامین D یكی از ویتامین‌های لازم برای بدن است، این ویتامین از ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود و به استحكام استخوان‌ها از طریق كنترل تعادل كلسیم و فسفر كمك می‌كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: یک کارشناس تغذیه گفت: ویتامین D یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن است، این ویتامین از ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود و به استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

«سعیده حاجی‌نجف» اظهار کرد: کمبود ویتامین D به کمبود کلسیم در بدن نیز منجر می‌شود. هم‌چنین کمبود ویتامین D معمولاً موجب بروز پوکی‌استخوان در سنین سالمندی می‌شود. ویتامین D به‌عنوان ویتامین آفتاب شناخته شده و در تماس معمولی با نور خورشید، ویتامین D مورد نیاز برای بدن با استفاده از اشعه‌ی ماوراءبنفش خورشید و کلسترول موجود در پوست ساخته می‌شود.

وی با اشاره به منابع ویتامین D خاطرنشان کرد: بدن از طریق نور خورشید، مقدار کافی ویتامین D را دریافت می‌کند ولی باید توجه داشت برخی عوامل مانند نوع لباس، گرد و غبار، شیشه پنجره‌ها، هوای ابری، هوای آلوده و کرم‌های ضدآفتاب می‌توانند مانع رسیدن اشعه ماوراءبنفش به بدن و ساخته شدن ویتامین D مورد نیاز برای فرد شوند.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: در صورتی‌که دست‌ها و صورت به مدت 5 تا 10 دقیقه و 2 تا 3 روز در هفته در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرد، ویتامین D مورد نیاز بدن تأمین می‌شود اما برای جلوگیری و اجتناب از عوارض زیان‌بار نور خورشید به خصوص در تابستان، بهتر است از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعت‌های نزدیک ظهر یعنی از 11 صبح تا 6 عصر اجتناب کنید.

حاجی‌نجف ادامه داد: افراد تیره‌پوست در مقایسه با کسانی که پوست روشن دارند، ویتامین D کمتری دریافت می‌کنند، همچنین افراد شب‌کار و کسانی که شب‌ها بیدارند و روزها می‌خوابند و کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند.

وی با اشاره به منابع غذایی دارای ویتامین D گفت: روغن کبد ماهی، ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی کپور، قزل‌آلا و ساردین از منابع غذایی حاوی ویتامین D هستند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: با مصرف شیر غنی‌سازی شده با ویتامین D که در فروشگاه‌ها در دسترس است، نیز بخشی از ویتامین D مورد نیاز تأمین می‌شود.

حاجی‌نجف خاطرنشان کرد: ویتامین D موجود در شیر مادر برای تأمین نیاز شیرخوار وی کافی نیست، از همین‌رو لازم است این ویتامین به‌صورت تغذیه شیرخوار با قطره Aو D یا مولتی‌ویتامین از روز سوم تا پنجم پس از تولد تا پایان 2 سالگی تأمین شود.

۱۳۹۴/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...