نسخه چاپی

قرار گرفتن یك مسئول مقابل لوله فاضلاب!

خبر و عكس به سرعت منتشر شد و روی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفت. روز یكشنبه كیانوش جهانبخش، عضو شورای شهر بندرعباس با كت و شلوار و لباس رسمی مقابل لوله پرفشار فاضلابی قرار گرفت كه به دریا می‌ریخت.

به گزارش نما به نقل از جام جم آنلاین: خبر و عکس به سرعت منتشر شد و روی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفت. روز یکشنبه کیانوش جهانبخش، عضو شورای شهر بندرعباس با کت و شلوار و لباس رسمی مقابل لوله پرفشار فاضلابی قرار گرفت که به دریا می‌ریخت.

او با این حرکت اعتراضی خود توجه همه مردم را به حفظ محیط‌زیست و حفاظت از دریا جلب کرد. با جهانبخش به گفت‌وگو نشستیم تا از انگیزه‌اش برای انجام این کار بگوید.

روایتی از اعتراض عجیب یک مسئول

قرار گرفتن در جریان تند فاضلاب تصفیه نشده یا بد تصفیه شده، بدبو، کثیف و آلوده حتما انگیزه قوی می‌خواهد، چطور شد که تصمیم به چنین کاری گرفتید؟

از حدود 12 سال پیش تاکنون روزانه هزاران مترمکعب فاضلاب خانگی و شهری بندرعباس با تصفیه نامناسب یا تصفیه نشده و خام از طریق لوله خروجی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس وارد دریا می‌شود. این کار باعث آلودگی شدید دریا و بروز پدیده‌هایی مانند کشند سرخ، سفیدشدن مرجان‌ها، مرگ و میر و کاهش آبزیان و ابتلای بسیاری از شهروندان به انواع بیماری‌های پوستی و گوارشی شده است. تاکنون نیز پیگیری‌های زیادی برای جلوگیری از این فاجعه زیست‌محیطی انجام داده‌ایم که متاسفانه به نتیجه نرسیده است، به همین دلیل به فکر افتادیم که از طریق این حرکت نمادین و با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها اعتراض خود را به گوش تمام مردم و مسئولان برسانیم تا شاید به خود آمده و چاره‌ای بیندیشند.

این اقدام را دقیقا چه وقت و در حضور چه کسانی انجام دادید؟

ساعت 14 و 30 دقیقه روز یکشنبه جلسه‌ای در شورای شهر بندرعباس با حضور دیگر اعضای شورا و آقای وفادار، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان داشتیم و از آنجا که قبلا برای انجام این کار فکر کرده بودم، ساعت 14 به اتفاق آقای سایبانی، یکی از فعالان حوزه هنر و محیط‌زیست و یک عکاس به محل خروج فاضلاب و ورود آن به دریا رفته و برای حدود 7 تا 8 دقیقه خودم را در فاضلابی که اتفاقا آن روز جریان تند و شدیدی هم داشت، رها کردم. پس از آن هم با همان لباس‌های خیس و کثیف و آلوده به جلسه شورای شهر رفتم تا این اعتراض را در وهله اول به گوش مسئولان محیط‌زیست شهر خودمان برسانم.

روایتی از اعتراض عجیب یک مسئول

قبل از اقدام به این کار اطلاع‌رسانی هم کرده بودید یا این‌که فراخوانی بدهید تا همگان شاهد این اقدام باشند یا این‌که شما را همراهی کنند؟

خیر، نه‌تنها اطلاع‌رسانی نکردم و کسی از این ماجرا خبر نداشت، بلکه اتفاقا ساعت 14 را به دلیل خلوت بودن شهر انتخاب کردم تا تبعاتی نداشته باشد، زیرا با توجه به نارضایتی عموم مردم شهر از رها شدن فاضلاب در دریا، این نگرانی وجود داشت که برخی جوانان پرشور در حمایت از اقدام من، خود را در جریان فاضلاب رها کنند و اتفاق ناگواری برای آنها بیفتد و دردسرساز شود.

خودتان چی؟ نترسیدید که به همراه جریان پرشتاب فاضلاب به دریا پرتاب و در آن غرق شوید؟

من ورزشکار هستم و از جامعه ورزشکاری وارد شورای شهر بندرعباس شدم و در چهار رشته مهارت دارم که یکی از آنها غواصی است و در واقع قهرمان پنج دوره مسابقات بین‌المللی خاورمیانه نجات غریق و قهرمانی کشور هستم و نگران غرق شدن نبودم، اما اگر به دیواره‌های اطراف و ستون‌های کنار پل برخورد می‌کردم، احتمال آسیب‌دیدنم وجود داشت، به همین دلیل تمام قوای جسمانی خود را جمع کرده و خودم را محکم نگه داشتم تا آسیبی نبینم.

با خطری که به جان خریدید آیا به اهدافتان رسیدید؟

بله، این حرکت بازتاب زیادی داشت. مردم و مسئولان زیادی با من تماس گرفته‌اند که از میان آنها می‌توانم به جاسم جادری، استاندار هرمزگان و آقایان عاشوری و آرامی، نمایندگان استان در مجلس اشاره کنم.

آقای جادری قول داد این موضوع را در جلسه هیات دولت مطرح و تا رسیدن به نتیجه یا دریافت اعتبار برای رفع مشکل، آن را پیگیری کند. نمایندگان هم وعده دادند موضوع را در مجلس مطرح ‌کنند تا راهکاری ملی برای رفع این معضل بیابند تا مشکل رها شدن فاضلاب در خلیج‌فارس نه‌تنها در هرمزگان، بلکه در تمام استان‌های حاشیه خلیج‌فارس رفع شود.

روایتی از اعتراض عجیب یک مسئول

مسئولان اداره آب و فاضلاب هرمزگان هم با شما تماس گرفته‌اند؟

نه، آنها کاملا منکر وجود آلودگی در پساب‌های خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب هستند، در حالی که حفاظت محیط‌زیست و دانشگاه علوم پزشکی به وجود آلودگی میکروبی در این پساب‌ها و عوارض بی‌شمار آن در سلامت مردم اذعان دارند.

مسئولان اداره آب و فاضلاب از یک‌سو می‌گویند فاضلاب شهری پس از تصفیه کامل روانه دریا می‌شود و از سویی کمبود اعتبار را عامل اجرای ناقص طرح شبکه سراسری فاضلاب بندرعباس عنوان می‌کنند؛ اتفاقی که باعث شده فاضلاب برخی مناطق حاشیه‌ای شهر که از شبکه فاضلاب بی‌بهره است، در کوچه‌ها و معابر این مناطق سرازیر شود. گاهی هم فاضلاب تصفیه‌خانه به‌صورت کاملا خام وارد دریا می‌شود.

اگر وعده‌‌هایی که مسئولان داده‌اند به نتیجه نرسد، چه می‌کنید؟

فکر آنجا را هم کرده‌ایم و در نظر داریم اگر این اقدام به نتیجه نرسد، چالش سطل فاضلاب در بندرعباس راه بیندازیم، اول هم خودم شروع می‌کنم و یک سطل فاضلاب را که قرار است راهی دریا شود، روی سرم خالی می‌کنم، اما این حرکت با فراخوان عمومی خواهد بود و مطمئنم بسیاری از شهروندان ما را در این راه یاری می‌کنند، زیرا هم‌اکنون نیز در حال غرق شدن در فاضلاب هستیم. به هر حال هویت شهر ما همین خلیج‌فارس و دریاست و باید از آن مراقبت و حمایت کنیم، به هر روشی که در توان جسمی و ذهنی‌مان می‌گنجد.

برخی این حرکت شما را ستوده‌‌اند و عده‌ای هم آن را حرکتی تبلیغاتی برای شرکت در انتخابات مجلس قلمداد کرده‌اند؟

من در این حرکت به هیچ وجه به دنبال مطرح کردن خودم نبودم و نیستم؛ دریا، مردم، خاک و زمین برایم مهم است و نابودی اینها را به چشم می‌بینم، برای همین تن به فاضلابی دادم که خوراک هر لحظه آب‌های نیلگون خلیج‌فارس است. در ضمن من نه‌تنها در انتخابات مجلس شرکت نکرده و نخواهم کرد، بلکه حتی به احتمال زیاد، در دوره بعدی انتخابات شورای شهر هم شرکت نمی‌کنم.

۱۳۹۴/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...