نسخه چاپی

افتتاح اولین كارخانه ساخت لوكوموتیو ملی

عکس خبري -افتتاح اولين كارخانه ساخت لوكوموتيو ملي

پروژه انتقال دانش فنی و تولید لوكوموتیو ایران سفیر با افتتاح اولین كارخانه تخصصی ساخت لوكوموتیو در ایران با حضور رییس جمهور به طور رسمی وارد فاز عملیاتی شد.


به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اين پروژه به منظور تامين نيروي كشش مورد نياز حمل و نقل ريلي مسافري در كشور و در راستاي نيل به تحقق سهم 18 درصدي اين بخش از كل حمل و نقل مسافر در كشور، افزايش ناوگان لوكوموتيوهاي فعال كشور به تعداد 600 دستگاه، ارتقاء سرعت قطارهاي مسافري تا 160 كيلومتر در ساعت، امكان توليد برق مورد نياز واگنهاي مسافري توسط لوكوموتيو و حذف واگن مولود برق، كاهش مصرف سوخت با ارتقاء سطح تكنولوژي، انتقال دانش ساخت و توليد لوكوموتيو و بومي سازي آن در داخل كشور اجرا شده است.

قرارداد ساخت لوكوموتيوهاي اين كارخانه با راه آهن جمهوري اسلامي ايران به ميزان 480 ميليون يورو و حجم سرمايه گذاري جهت احداث كارخانه توليد لوكوموتيو حدود يك هزار ميليارد مي باشد.

در اين پروژه در فاز اول 300 نفر به طور مستقيم، در فاز دوم و تا زمان تكميل طرح 750 نفر به صورت مستقيم و 3 هزار فرصت شغلي به شكل غير مستقيم در صنايع پشتيبان كارخانه توليد لوكوموتيو ايجاد خواهد شد.

در حال حاضر تعداد كل لوكوموتيوهاي مورد استفاده در بخش مسافري كشور حدود 130 دستگاه مي باشد كه با اجراي كامل اين پروژه تعداد لوكوموتيوهاي آماده سرويس دهي به بخش مسافري بالغ بر 250 دستگاه خواهد شد.

لوكوموتيوهاي ايران سفير داراي سيستم ترمز الكتروپنوماتيك، سيستم مولد برق جهت استفاده در واگن هاي مسافري، استفاده از بوژي هاي پيشرفته با سرعت 160 كيلومتر در ساعت، استفاده از سيستم كنترل بهينه توان و مصرف سوخت و كاهش آلايندگي، موتور ديزل مطابق با استانداردهاي روز اروپا، طراحي ويژه بدنه جهت ايجاد ارتباط و هماهنگي با واگن هاي مسافري بوده و امكان بهره برداري از ظرفيت هاي صنايع داخلي به ميزان 50 درصد ساخت لوكوموتيو را فراهم مي كند و همچنين باعث كاهش ميزان مصرف سوخت به ميزان تقريبي 10 درصد مصرف سوخت لوكوموتيوهاي مسافري قديمي خواهند شد.

احداث اين كارخانه از آبان 87 در فضايي به مساحت 16 هكتار آغاز شد و شروع توليد آزمايشي در اين كارخانه از خرداد 90 بوده است.

رييس جمهور پس از افتتاح اين كارخانه از بخشهاي مختلف بوژي، بدنه، رنگ، مونتاژ و تست انواع لوكوموتيو و واگن بازديد كرد.

۱۳۹۱/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...