نسخه چاپی

محمدنبی حبیبی در گفتگو با نما:

آیت الله خزعلی با خدشه وارد كنندگان به امام و رهبری با قبول همه هزینه ها برخورد می كرد/ حزب مؤتلفه را حزبی قابل اعتماد می دانست

عکس خبري -آيت الله خزعلي با خدشه وارد کنندگان به امام و رهبري با قبول همه هزينه ها برخورد مي کرد/ حزب مؤتلفه را حزبي قابل اعتماد مي دانست

دبیركل حزب موتلفه اسلامی گفت:یكی از خصوصیات بارز آیت الله خزعلی این بود كه با كسانی كه قصد خدشه وارد كردن به امام و رهبری را داشتند با قبول همه هزینه ها برخورد می كردند.

محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی و قائم مقام بنیاد غدیر در گفتگو با خبرنگار نما در خصوص سابقه آشنایی خود با مرحوم آیت الله خزعلی گفت: بنده با مرحوم خزعلی از قبل از انقلاب و برخی از منبرهای ایشان که در مساجد یا مکان های عمومی برگزار می شد، آشنا شدم؛ زیرا ایشان علاوه بر خصوصیات علمی و فقهی که داشتند از یاران نزدیک امام خمینی نیز محسوب می شدند.
وی با اشاره به سخنرانی های شجاعانه و داغ آیت الله خزعلی علیه رژیم شاه، تاکید کرد: ایشان همواره در سخنرانی ها طرفداری از امام را مطرح می کردند و حتی در همان سال های 41 و بعد از آن به تنهایی برای پشتیبانی از حضرت امام بیانیه دادند که دقیقا در آن دوره رژیم شاه به شدت علیه امام و هرکسی که طرفدار ایشان بود، اقداماتی را انجام می داد.
قائم مقام بنیاد غدیر اضافه کرد: حُسن آیت الله خزعلی این بود که مبارزه برای پشتیبانی از امام خمینی در برابر شاه را زمانی آغاز کرد که شدیدترین برخوردها توسط رژیم شاه با چنین شخصیت هایی صورت می گرفت.
حبیبی گفت: آیت الله خزعلی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با همان روحیه تبعیت پذیری از امام نقش هایی را پذیرفته و انجام دادند.
دبیر کل حزب مؤتلفه با بیان اینکه آیت الله خزعلی راجع به امام خمینی و انقلاب و رهبری با کسی رودربایستی نداشت، خاطر نشان کرد: یکی از خصوصیات بارز آیت الله خزعلی این بود که با کسانی که قصد خدشه وارد کردن به امام و رهبری را داشتند با قبول همه هزینه ها برخورد می کردند و نسبت های فامیلی و سابقه دوستی هیچ وقت وی را در برابر کسانی که به امام و رهبری خدشه وارد می کردند، متوقف نساخت و انصافا ایشان در عمل هم تبعیت از ولی فقیه را نشان دادند.
وی درخصوص علاقه آیت الله خزعلی به امام خمینی افزود: بنده حداقل دوبار از ایشان شنیدم که توصیه می کرد وقتی از دنیا رفتم روی قبرم القاب متعارف را ننویسند و فقط بنویسند: «ابوالقاسم خزعلی دوستدار امام خمینی».
حبیبی اضافه کرد: آیت الله خزعلی بسیار متعبد بودند و در مواقعی که بنده به دلیل همکاری با بنیاد غدیر با ایشان به مسافرت می رفتم می دیدم که ایشان تقریبا از یک ساعت مانده به اذان صبح بیدار می شدند و به تلاوت قرآن و نوافل می پرداختند تا اذان صبح و بعد از نماز نیز ذکر و نوافل را تا طلوع آفتاب ادامه می دادند؛ ایشان همچنین حافظ کل قرآن و نهج البلاغه نیز بودند.
قائم مقام بنیاد غدیر درخصوص نظم مثال زدنی آیت الله خزعلی گفت: ایشان بسیار منظم بودند و در 15 سالی که به عنوان قائم مقام بنیاد غدیر با ایشان همکاری کردم کاملا دریافتم وقتی ایشان قرار می گذاشتند که در جلسه ای حضور پیدا کنند، راس همان ساعت و بدون دقیقه ای تاخیر خود را به آن جلسه می رسانند.
حبیبی درباره چگونگی تشکیل بنیاد غدیر بیان کرد: آیت الله خزعلی به دلیل عشق و علاقه ای که به حضرت علی و اهل بیت داشتند 16 سال پیش تصمیم گرفتند جلسات مخصوص غدیر و امیرالمومنین را با حضور عده ای تشکیل دهند که از من هم همان حدود 16 سال پیش برای شرکت در آن جلسات دعوت کردند و در همان جلسات بود که خودشان پیشنهاد تشکیل بنیاد غدیر را مطرح کردند. این بنیاد در سال 79 تشکیل و اساسنامه آن تدوین و به ثبت رسید و خودشان به عنوان دبیر کل کارشان را آغاز کردند و کارهای اجرایی را هم از همان سال ها به عهده بنده گذاشتند.
وی ادامه داد: این بنیاد بعدها در شهرستان ها گسترش یافت و نمایندگی هایی را تاسیس کردند. ائمه جمعه در استان ها با حکم آیت الله خزعلی رئیس نمایندگی بنیاد غدیر شدند و برای هر استان با پیشنهاد همان رئیس یک دبیر اجرایی انتخاب شد و الان در سرار کشور بنیاد غدیر فعالیت دارد و در حال حاضر برای فعال شدن این بنیاد در خارج از کشور نیز تلاش هایی صورت می گیرد.
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه آیت الله خزعلی به لحاظ داشتن زندگی مقتصدانه سرآمد است، افزود: تا جایی که بنده مطلع هستم کل املاک ایشان آپارتمان 120 متری است که 50 درصد آن در اختیار ایشان است و انصافا بی رغبتی ایشان به علقه های دنیایی نمونه بارز فقیه، عالم و مجاهد و فعال و شجاع می تواند باشد و بی رغبتی ایشان به دنیا عامل مهمی بود برای اینکه حر زندگی کنند و در مواقعی که حق را تشخیص می دادند آزادانه و با تمام وجود برای احقاق آن اقدام کنند.
محمد نبی حبیبی درباره نگاه آیت الله خزعلی به حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: آیت الله خزعلی به مؤتلفه حسن ظن کامل داشتند و احترام ویژه ای برای مرحوم استاد عسکر اولادی قائل بودند و مؤتلفه را حزبی قابل اعتماد می دانستند و ایشان همواره با احترام از شهدای مؤتلفه و کار آنها خصوصا در موضوع ترور منصور یاد می کردند و اصولا برای مجموعه مؤتلفه اعم از شخصیت های شهید یا آنانی که در حیات هستند احترام ویژه ای قائل بودند.
وی ادامه داد: از همان اوایل همکاری بنده با ایشان عده ای به وی می گفتند شاید صلاح نباشد فلانی دبیر اجرایی بنیاد غدیر باشد؛ چون از مسئولان مؤتلفه است؛ اما آیت الله خزعلی به شدت این نظر را رد می کردند و می گفتند کاری که ما و مؤتلفه انجام می دهیم، مشابه هم است و چه دلیلی دارد که یک مسئول مؤتلفه قائم مقام من نباشد؟ بعدها این مواضع توسط برخی افراد دیگر مبنی بر مؤتلفه ای بودن بنده نیز تکرار شد؛ اما نتوانستند آیت الله خزعلی را منصرف کنند و ذره ای در تصمیم ایشان اثر نگذاشت.
حبیبی در خاتمه گفت: آیت الله خزعلی فقیهی بودند که مسائل را چه در داخل و چه در خارج رصد می کردند و بعد موضع گیری های شفاف خود را اعلام می کردند؛ در هر حال بنده معتقدم ضایعه ارتحال آیت الله خزعلی مخصوص کشور ایران و تشیع نیست؛ بلکه ایشان شخصیت ممتاز جهان اسلام بوده و در واقع ارتحال ایشان به کل جهان اسلام ضربه وارد کرده است.

۱۳۹۴/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...