نسخه چاپی

بمباران، ایران را دو سال عقب می‌راند اما برجام ۱۵ سال

وزیر انرژی آمریكا گفت كه در توافق هسته‌ای با ایران تدابیر راستی آزمایی و بازرسی تازه و حقیقتاً بی‌سابقه‌ای در تاریخ (نظام) منع تكثیر اتخاذ كرده‌ایم كه همیشگی خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس این کشور در مورد برنامه جامع اقدام مشترک و در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا راهی وجود دارد که مخالفان توافق بتوانند آن را متوقف کنند، گفت: نه، توافق عملی شده است و صادقانه معتقدم مانع از آن خواهد شد که ایران سلاح هسته ای داشته باشد.
وی در ادامه گفت: اساس ساختار توافق این است که ما برنامه هسته‌ای (ایران) را به مدت پانزده سال، به میزان چشمگیری محدود کرده‌ایم، اما تدابیر راستی آزمایی و بازرسی تازه و حقیقتاً بی‌سابقه‌ای در تاریخ (نظام) منع تکثیر را نیز اتخاذ کرده‌ایم که همیشگی خواهد بود.
مونیز در مورد اعلام پیش از موعد بازرسی‌ها به ایران گفت: چیزی به نام پروتکل الحاقی وجود دارد که اصولاً ابزار کلیدی دستگاه بازرسی برای بازدید از اماکن مشکوکِ اعلام نشده به شمار می‌رود. ابتدا آژانس (بین المللی انرژی اتمی) با ایرانی‌ها تماس می‌گیرد و می‌گوید ما می‌خواهیم تا بیست و چهار ساعت آینده از فلان محل بازدید کنیم. باید توجه داشت آژانس امروز این رویه را برای همه کشورها به کار می‌گیرد. مشکل اینجا است که امروز برای اکثر کشورها جز ایران، هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و آنها (بازرسان) می‌توانند فوراً تصمیم خود را عملی کنند. اما اینجا ما توافق کردیم بحث‌ها با ایران در این زمینه فقط می‌تواند دو هفته ادامه یابد و اگر ایرانی‌ها بعد از دو هفته به آن رسیدگی نکنند، آنگاه ما ده روز فرصت داریم تا زمینه دسترسی (بازرسان به اماکن مشکوک) را فراهم کنیم. بنابراین، این نخستین بار است که چنین الزامی به همکاری وجود دارد.
وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به پرسش مجری در مورد امکان انجام پاکسازی از سوی ایران در اماکن مورد درخواست برای بازرسی گفت: برخی این را به انداختن مواد مخدر داخل چاه دستشویی تشبیه کرده‌اند، اما درباره مواد هسته‌ای قضیه تفاوت دارد. اولاً اینکه ما قبلاً نیز اقدامات مشکوک را حتی پس از گذشت شش ماه تشخیص داده‌ایم، چه رسد به بیست و چهار روز. دوماً ما داخل آزمایشگاه‌های خودمان نیز آزمایش‌های (هسته‌ای) انجام داده‌ایم و باید بگویم پاکسازی ذرات هسته‌ای واقعاً بسیار دشوار است. تشعشع و دیگر عوامل، چنین کاری را دشوار می‌کند.
مونیز در مورد برخی سخنان در مورد اجازه به اسرائیلی‌ها برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: من در کنار وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مجلس سنا حضور داشتم و از آنها نیز درباره همین گزینه نظامی سؤال شد؛ پاسخ این بود که بله اگر ما ایرانی‌ها را بمباران کنیم، برنامه آنها را دو یا سه سال عقب خواهیم انداخت، اما این توافق آنها را پانزده سال عقب می‌اندازد. بنابراین استدلال این است که چرا باید گزینه نظامی را با همه پیامدهای ناخواسته آن انتخاب کنیم و سراغ راهکار دیپلماتیک نرویم که از دوره پانزده ساله (اجرا) برخوردار است و بازرسی‌های واقعاً شدید و منحصر به فرد را تا ابد اعمال خواهد کرد.

۱۳۹۴/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...