نسخه چاپی

ساخت ماهانه یك ایستگاه آتش نشانی در پایتخت

خبرهای خوش برای آتش نشانان، رایگان بودن تمام ماموریت‌های آتش نشانی برای شهروندان، طراحی لباس جدید برای نجاتگران آتش نشانی، افتتاح به طور میانگین ماهانه یك ایستگاه آتش نشانی در پایتخت، انتقاد از كم توجهی رسانه ملی به آتش نشانی و ... از جمله مباحثی است كه در گفت‌وگو با مدیرعامل آتش نشانی تهران به آن پرداخته شده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس مهندس سعید شریف‌زاده در آستانه هفتم مهرماه روز آتش‌نشان به بخشی از مهمترین اقدامات انجام شده در طول بیش از 16 ماه ریاستش در بزرگترین مجموعه آتش نشانی کشور پرداخت و برخی از مهمترین برنامه‌های پیش روی این سازمان را نیز تشریح کرد و گفت: در ابتدا باید فرا رسیدن روز آتش‌نشان را که یادآور ایثارگری آتش نشانان پالایشگاه آبادان در دوران هشت سال دفاع مقدس است، تبریک بگویم و در عین حال تاکید می‌کنم که روز آتش نشان تنها مربوط به یک روز در تقویم نیست و از نظر ما هر روز روز آتش نشان است و باید از آتش نشانان قدردانی کرد.

شریف زاده با بیان اینکه در تهران هیچ روزی را نمی‌توان بدون حادثه دانست خاطر نشان کرد: همکاران من در آتش نشانی روزانه در بیش از 10‌ها حریق، تصادف، سقوط در چاه، آوار و ... حضور دارند و با ایثارگری جان شهروندان را نجات می‌دهند. آماری که از گزارش‌ ماموریت‌های آتش نشانی به دست ما می‌رسد، حاکی از این است که روزانه ماموران آتش نشانی جان چندین تن از شهروندان را نجات داده‌اند که این اقدام را می‌توان مصداق بارزی برای صفت فرشتگان نجات دانست.

آتش نشانی برای ماموریت‌هایش پولی از شهروندان دریافت نمی‌کند

وی با بیان اینکه هفت مهر بهانه‌ای است تا عملکرد و اقدامات خود را مرور کرده و مهمترین برنامه‌های پیش روی سازمان را نیز به اطلاع همکاران و شهروندان برسانیم، اظهار کرد: می‌دانیم که سازمان آتش نشانی سازمانی بدون درآمد است و از این رو ما برای انجام هیچ یک از ماموریت‌هایمان ریالی از شهروندان دریافت نمی‌کنیم و بودجه ما بر اساس تصویب شهرداری است.

شریف‌زاده با بیان اینکه شهروندان باید در جریان وقوع حوادث قرار گرفته و ماموریت‌های آتش نشانی و دیگر دستگاه‌های امدادی به اطلاع‌شان برسد، اظهار کرد:‌ معتقدیم اطلاع‌رسانی حوادث نقش بسیار زیادی در پیشگیری از وقوع دوباره چنین حوادثی دارد و رسانه‌ها با کمک به ما می‌توانند در گسترش دانش و خدمات ایمنی موثر باشند.

فعالیت آتش نشانی ارجحیتی در رسانه ملی ندارد

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به موقعیت کشور به ویژه شهر تهران از نظر حادثه خیزی خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه در رسانه ملی ارجحیتی برای فعالیت‌های آتش نشانی وجود ندارد و ما نمی‌توانیم در ارتباطی روزانه با شهروندان حوادث و هشدارهای لازم را به آنها اطلاع رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی از نظرسنجی‌های داخلی و خارجی انجام شده، آتش نشانی جزو شغل‌های محبوب شهروندان بوده است، گفت: ماموران آتش نشانی به فنون و علوم مختلفی مسلط هستند و ما به دنبال این هستیم تا رشته‌های دانشگاهی تحت عنوان مهندسی حریق و نظایر آن در دانشگاه‌های سراسری و تراز اول کشور نیز تدریس شود که در این خصوص رایزنی‌هایی نیز انجام شده است. در عین حال ما مرکز علمی کاربردی آتش نشانی را نیز داریم که در این مرکز آموزش‌های لازم به آتش نشانان داده خواهد شد.

به گفته شریف‌زاده علاوه بر علوم، آمادگی جسمانی، مهارت جسمی و ... نیز از اولویت‌های آتش نشانی برای پذیرش نیروست و ما در سال جاری تعداد قابل توجهی نیروی جدید و تازه نفس را به مجموعه آتش نشانی اضافه کردیم.

افتتاح به طور متوسط ماهانه یک ایستگاه در تهران

وی با اشاره به فعالیتش در سازمان آتش نشانی که از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد، گفت: در آن زمان 103 ایستگاه آتش نشانی در تهران فعال بود که در حال حاضر تعداد آن به 116 ایستگاه رسیده و چند ایستگاه دیگر نیز طی روزهای آتی افتتاح خواهد شد. ضمن اینکه سه ایستگاه جانمایی شده و ساخت آن نیازمند تامین اعتبارات لازم است که در مجموع می‌توان گفت در آینده‌ای نزدیک تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی به بیش از 118 ایستگاه خواهد رسید و در حال حاضر نیز می‌توان گفت که به طور متوسط هر یک ماه یک ایستگاه جدید آتش نشانی در تهران افتتاح شده است.

شریف‌زاده متوسط زمان حضور رسیدن آتش نشانان تهرانی به محل حادثه را بین 4 دقیقه و 20 تا 4 دقیقه و 30 ثانیه دانست و گفت: این در حالی است که متوسط و زمان استاندارد برای رسیدن به محل حادثه در سطح جهان بین 4 تا 6 دقیقه است و این یعنی سازمان ما از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اما ما به دنبال این هستیم که همین متوسط حضور را نیز کاهش دهیم.

شریف‌زاده با بیان اینکه در حوادث مختلف نیروهای آتش نشانی از اولین نیروهای امدادی هستند که به محل می‌رسند، گفت: علاوه بر حضور در حوادث مختلف و امدادرسانی که وظیفه ذاتی آتش نشانی است، ما خدمات دیگری را نیز به شهروندان ارائه می‌دهیم که در مجموع به آن خدمات ایمنی می‌گویند. بازدید ایمنی از اماکن مختلف مانند مراکز تجاری، انبارها، مدارس، سالن‌های ورزشی و سینماها و ... از جمله این اقدامات است و ما بر ساخت و سازهای پایتخت نیز نظارت داریم که اینها نیز جزئی از اقدامات انجام شده از سوی آتش نشانی است، اما متاسفانه در اجرای برخی از این اقدامات دست ما بسته است.

وی در توضیح بیشتر افزود: به عنوان مثال در بسیاری از حوادث حریق که در انبارها یا کارگاه‌ها رخ می‌دهد، کارشناسان ما بارها به شکل مکتوب نسبت به ناایمن بودن محل به مالکان آن هشدار داده‌اند، اما امکان برخورد یا پلمپ این ساختمان‌ها وجود ندارد و مدتی بعد نیز حادثه‌ای رخ می‌دهد که جان و مال افراد را به خطر می‌اندازد.

شریف‌زاده برگزاری مانورهای مختلف، ارائه آموزش به شهروندان و دانش آموزان و همینطور اجرای طرح آتش نشان داوطلب را از دیگر برنامه‌های آتش نشانی برشمرد و گفت: چندین دستگاه خودروی سبک اطفای حریق ویژه تردد در معابر تنگ و باریک نیز خریداری شده که به زودی به چرخه آتش نشانی کشور وارد می‌شود. علاوه بر آن تجهیزات فعلی سازمان را نیز به روز رسانی کرده و آنها را با قطعات و دستگاه‌های نو جایگزین کرده‌ایم.

تغییر لباس نجاتگران آتش نشانی

شریف‌زاده همچنین یکی دیگر از اقدامات انجام شده را تغییر لباس ماموران گروه نجات آتش نشانی با هدف افزایش ایمنی و بالا بردن مقاومت این لباس‌ها دانست و افزود: این لباس‌ها در راستای استانداردسازی و بروز رسانی تجهیزات آتش نشانی و همینطور برای اینکه از جان ماموران‌مان بهتر محافظت کنیم، خریداری شده و بیش از 2000 دست از آن طی روزهای آتی در بخش عملیات مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این لباس‌ها علاوه بر اینکه در مقابل حریق مقاومت بیشتری دارند، در برابر اصطکاک نیز مقاوم است و مطابق با استانداردهای روز دنیاست.

خبر خوش برای آتش نشانان

شریف‌زاده در ادامه به برخی از اقدامات در دست انجام به ویژه در حوزه معیشتی آتش نشانان پرداخت و گفت: خانواده عملیاتی آتش نشانی بیش از 5000 عضو دارد که با احتساب خانواده این افراد به جمعیتی حدود 25 هزار نفر خواهیم رسید. از این رو معیشت و زندگی آنان برای ما اهمیت زیادی دارد. در همین راستا علاوه بر افزایش حقوق سالانه آتش نشانان، یک ششم باقیمانده از کل صعوبت شغلی آتش نشانان از اول مهرماه پرداخت خواهد شد که این رقم بالایی برای هر آتش نشان است.

وی افزود:‌خانه‌دار شدن آتش نشانان نیز دغدغه جدی ماست؛ به طوری که از نظر ما هر آتش نشان باید خانه‌ای شخصی برای خود داشته باشد و در همین راستا شرکت تعاونی برای مسکن آتش نشانان ایجاد کردیم و زمینی نیز در این خصوص در نظر گرفته شده تا به آتش نشانان تعلق گیرد که البته تحقق آن نیازمند مساعدت پرسنل و همینطور همراهی شهرداری و دیگر مسئولان است.

به گفته وی این تعاونی کمک‌هایی را در قالب قانون به پرسنل پرداخت خواهد کرد و این طور نیست که این خانه‌ها به شکل رایگان در اختیار آتش نشانان قرار گیرد. درخواست ما از آتش نشانان این است که خوشبینانه به موضوع نگاه کرده و با ما همراه باشند.

وی با بیان اینکه قدردان آتش نشانان هستیم، خاطر نشان کرد: شهدای آتش نشان از افتخارات سازمان ما هستند؛ چه شهدایی که در طول هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیده و چه شهدایی که در طول عملیات‌ها جان خود را برای نجات جان دیگران تقدیم کرده‌اند. ما توجه ویژه‌ای به این افراد داریم و البته می‌دانم که هرچقدر برای این افراد زحمت بکشیم بازهم نمی‌توانیم ایثارگری‌شان را جبران کنیم.

۱۳۹۴/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...