نسخه چاپی

مجلس نهم در حوزه فرهنگ و زنان چه باید بكند؟

عکس خبري -مجلس نهم در حوزه فرهنگ و زنان چه بايد بکند؟

دوره نهم مجلس شورای اسلامی مصادف با چهار سال اجرایی برنامه پنجم توسعه نظام جمهوری اسلامی است لذا نمایندگان مجلس در دوره نهم می‌بایست تمام تلاش خود را بر تحقق برنامه های لازم معطوف كنند.

به گزارش نمانیوز، تحقق قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، باید اساس کار دوره نهم مجلس شورای اسلامی باشد؛ با نظر به این که تلاش‌های زیادی در جهت تصویب قانون برنامه پنج ساله کشور صورت پذیرفته است. از طرفی دوره نهم مجلس شورای اسلامی مصادف با چهار سال اجرایی برنامه پنجم توسعه نظام جمهوری اسلامی است لذا نمایندگان مجلس در دوره نهم می‌بایست تمام تلاش خود را بر تحقق برنامه فوق معطوف کنند. از سوی دیگر سال آخر مجلس شورای اسلامی نهم سال تدوین برنامه ششم توسعه است که از این منظر هم وظایف مجلس نهم بسیار حائز اهمیت به نظر می‌رسد.
در فصل اول برنامه پنجم توسعه، فصل فرهنگ اسلامی – ایرانی وجود دارد که مطالب بسیار مهمی در این فصل ذکر شده است و تمام نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون فرهنگیباید در جهت تحقق این مواد و تصویب قوانین مورد نیاز نظارت بر حسن اجرای قوانین برنامه پنجم تلاش کنند.
در برخی از مواد پایان سال اول برنامه، سال تصویب نظام‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های لازم ذکر شده است که در زیر به آن اشاره می‌شود:
در ماده اول برنامه، دولت موظف است با همکاری سایر قوا «الگوی توسعه اسلامی ایرانی» را که مستلزم رشد و بالندگی انسانها بر مدار حق و عدالت و دستیابی به جامعه‌ای متکی بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی و تحقق شاخص‌های عدالت اجتماعی واقتصادی باشد تا پایان سال سوم برنامه تدوین و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. این الگو بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی دوره نهم، مبنای تهیه برنامه ششم و برنامه بعدی است.
در ماده دوم برنامه دولت موظف شده است که نظامنامه پیوست فرهنگی را که باید تا پایان سال اول برنامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد تهیه نماید.
طبق ماده سوم، برنامه پنجم توسعه دولت موظف شده است تا در جهت تعمیق ارزش‌های اسلامی، باورهای دینی و اعتلای معرفت دینی و تقویت هنجارهای فرهنگی و اجتماعی و ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار و... حمایت‌های لازم را از بخش غیردولتی اعم از حقوقی و حقیقی به عمل آورد. از جمله توسعه تولیدات رسانه‌ای و توسعه و راه‌اندازی مؤسسات، هیأت‌ها و تشکل‌های فرهنگی، رسانه‌ای، دینی و قرآنی و...
ماده چهارم برنامه، در رابطه با اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که اسناد راهبردی حوزه‌های آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج، پژوهش و آموزش عالی قرآن باید به تصویب هیأت وزیران برسد.
تبیین مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و فرهنگ غنی قرآن کریم، انقلاب اسلامی و اندیشه‌های دینی و سیاسی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) و مقام معظم رهبری و صیانت از مفاخر معنوی، فرهنگی و علمی و سند ملی توسعه روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل، از مطالب مورد توجه در ماده پنجم است.
درماده ششم برنامه توجه به فضاهای مذهبی و فرهنگی و بهره‌گیری بهتر از بقاع متبرکه، گلزار شهدا و اماکن مذهبی و ثبیت جایگاه مساجد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
درماده هفتم برنامه توسعه پنجم، دولت موظف شده است تا به منظور زنده و نمایان نگه داشتن اندیشه‌های دینی و سیاسی و سیره عملی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) و مقام معظم رهبری و برجسته کردن نقش آن به عنوان یک معیار اساسی در تدوین الگوی توسعه اسلامی – ایرانی و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها و تسری آن به مجموعه ارکان نظام اقدامات لازم را انجام دهد.
توجه و حمایت لازم به توسعه انجمن‌ها و قطب‌های علمی، حوزوی و دانشگاهی، کرسی های نظریه‌پردازی نقد و مناظره، توسعه روش‌ها وپژوهش‌های بنیادین کاربردی در حوزه‌های دینی، ماده هشتم برنامه را به خود اختصاص داده است.
افزایش سرانه بهره‌مندی اقشارمختلف از فضاهای فرهنگی، هنری، ورزشی، تأسیس شهرکهای سینمایی، تلویزیونی و رسانه‌ای، با تاکید بر حمایت مالی و حقوقی، در ماده نهم برنامه مورد توجه قرارگرفته است.
تهیه و تدوین «نظام جامعه رسانه‌ها» باید تا پایان سال اول برنامه انجام بپذیرد. در برنامه پنجم توسعه ورزش همگانی، قهرمانی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی، باید اقدامات و حمایت‌هایی صورت بپذیرد.
بدین ترتیب می‌توان گفت قانون برنامه پنجم توسعه، از گسترده‌ترین و طولانی‌ترین برنامه‌های توسعه مصوب پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و به عنوان خط مشی عمومی نظام اجرایی کشر در طول سالهای 1390 تا 1394 محسوب می‌شود.
از طرفی با نظر به تصویب موادی از این برنامه در حوزه زنان، کودک و خانواده تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره نهم در تحقق این مواد بسیار حائز اهمیت است.
ماده 230 و ماده 227 برنامه از مهمترین و کلیدی‌ترین مواد در حوزه زنان، کودک و خانواده است که با تلاش نمایندگان زن در مجلس هشتم به تصویب رسید در ماده 227 دولت موظف شده است تا در تهیه و تدوین «سند ملی امنیت بانوان و کودکان در روابط اجتماعی» با مشارکت و برنامه‌ریزی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه، سازمان بهزستی کشور، شهرداری، وزارت کشور، شورای عالی استانها، مراکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی توسط دولت در طول سالهای برنامه اقدام قانونی را به عمل آورد.
همین طور در ماده 230 برنامه، دولت با همکاری سازمانها و دستگاه‌های ذیربط از جمله مرکز امور زنان و خانواده با هدف تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی و استیفاء حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه زمینه‌ها نسبت به اجرایی کردن «برنامه جامعه توسعه امور زنان و خانواده» اقدام کند. این برنامه باید مشتمل بر محورهای تحکیم بنیان خانواده، بازنگری قوانین و مقررات مربوطه، پیش‌گیری از آسیبهای اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی – معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست، تأمین اجتماعی، اوقات فراغت، پژوهش و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقا سلامت و توسعه توانایی‌های سازمانهای مردم نهاد، ارتقا توانمندی‌های زنان مدیر و نخبه، توسعه تعاملات بین‌المللی، تعمیق باورهای دین و اصلاح ساختار اداری و تشکیلاتی زنان و خانواده اقدام قانونی کند. خوشبختانه طی جلساتی که در فراکسیون زنان مجلس هشتم با مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تشکیل شد مجموعه اقدامات ابتدایی خوبی جهت اجرایی شدن این ماده صورت پذیرفته است. البته موارد بی شمار دیگری در برنامه پنجم توسعه در مورد زنان و خانواده و کودکان وجود دارد که در حوصله این مقاله نمی‌گنجد.
منبع:هفته نامه پنجره

۱۳۹۰/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...