نسخه چاپی

پایان شناسایی زائران كشته و مجروح منا تا عصر

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن تشریح آخرین وضعیت زائران مجروح، فوتی و مفقود حادثه منا، گفت: عملیات شناسایی زائران عصر امروز به اتمام می‌رسد و آمار نهایی اعلام خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از مهر،‌ با اشاره به اینکه آمار فوتی‌ها به ۱۳۳ نفر افزایش یافته است، گفت: شناسایی مجروحان و کشته‌شدگان حادثه منا عصر امروز به پایان می‌رسد و آمار دقیق این افراد اعلام خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر ۹۹ نفر از مجروحین در بیمارستان‌های مکه شناسایی شده‌اند و همچنین تاکنون ۳۵۶ نفر به کاروان‌های خود مراجعه‌ نکرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد دلایل کند پیش رفتن شناسایی مفقودین و مجروحین حادثه منا گفت: کار بسیار پیچیده است؛ به طوری که زائرانی که در آن حادثه بودند، کارت و موبایل خود را از دست داده اند و هیچ مدرک شناسایی ندارند و با توجه به اینکه کیفی نیز همراه خود نداشته اند و همچنین زائران مجروح شماره مدیران خود را نیز بلد نیستند، به همین دلیل امکان تماس زائر با ما و کاروانشان وجود ندارد؛ بنابراین باید به صورت حضوری برای شناسایی آنها به بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها مراجعه کنیم.

اوحدی گفت: امکان تماس مجروحان با ما تقریباً صفر است و چون زبان عربی را نیز نمی‌دانند، به همین دلیل نمی‌توانند با مسئولان بیمارستان ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از هزار جنازه در سردخانه‌ای که مراجعه می‌کنیم، وجود دارد گفت: ماموران عربستان نمی‌دانند که کشته‌شدگان مربوط به چه کشوری هستند؛ بنابراین به غیر از مراجعه حضوری و دیدن یک به یک این افراد، راه دیگری برای شناسایی آنها وجود ندارد و این مواردی است که کار شناسایی زائران ما را سخت می‌کند.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه در حال حاضر آلبومی از افراد کشته شده در سردخانه‌ها تهیه شده است، گفت: از روی عکس آنها، ما عکس می‌گیریم و با تطبیق آن عکس‌ها با زائران ایرانی، نسبت به شناسایی نهایی آنها اقدام می‌کنیم.

به گفته اوحدی، کاروان‌ها از بعد از اذان ظهر امروز در هتل‌ها متمرکز می‌شوند و در این صورت می‌توانیم آمار دقیقی از کاروان، زائران و افرادی که مراجعه نکرده‌اند، بدست آوریم.

وی اظهار داشت: در برخی از موارد، مدیر و معاون کاروان جزو کشته‌شدگان بوده‌اند، به همین دلیل نمی‌توانیم آمار دقیقی از تعداد افراد بدست آوریم و این موارد کمی روند کار ما را پیچیده کرده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه آمار مفقودین از ظهر امروز به بعد ممکن است کاهش پیدا کند، گفت: با اسکان زائران در هتل‌ها، امکان کاهش تعداد آنها وجود دارد.

اوحدی به وضعیت مجروحان اشاره کرد و افزود: وضع عمومی عمده زائران خوب و قابل قبول است و با مشکل حادی مواجه نیستند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از مجروحان حادثه منا هنوز شناسایی نشده‌اند، گفت: تیم‌های چهار نفره متشکل از نماینده امداد گم‌شدگان سازمان، نماینده مرکز پزشکی حج، مترجم و یک نفر نیز از وزارت حج نسبت به شناسایی مجروحان اقدام می‌کنند و همچنین دو اکیپ ویژه نیز برای شناسایی کشته‌شدگان به سردخانه‌ها اعزام شده‌اند و تا بعدازظهر امروز شناسایی این افراد به اتمام خواهد رسید.

به گفته اوحدی، بعد از اتمام شناسایی و طی شدن مراحل قانونی، به احتمال زیاد فردا زائران فوتی را تحویل گرفته و پس از آن نیز در روز بعد نسبت به انتقال آنها به کشور اقدام خواهیم کرد.

۱۳۹۴/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...