نسخه چاپی

مقامات نیجریه: سعودی‌ها تقصیر را به گردن حجاج نیاندازند

در شرایطی كه رئیس كمیته مركزی حج عربستان سعودی حجاج آفریقایی را مقصر فاجعه منا دانست، مقامات رسمی نیجریه به شدت نسبت به این ادعا واكنش نشان داده و عدم سازماندهی و نامدیریتی سعودی‌ها را عامل آن دانستند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، در شرایطی که شاهزاده خالد الفیصل، رئیس کمیته مرکزی حج عربستان سعودی با متهم کردن «برخی از حجاج با ملیت آفریقایی» در این فاجعه منجر به شلعه‌ورتر شدن خشم و ناراحتی‌ها از این حادثه شد، «محمد سنونسی»، فرماندار ایالات کانو نیجریه سخنان وی را رد کرده و گفت حجاجی که در حال عزیمت به سوی جمرات بودند نباید در همان مسیر که حجاجی که مناسک خود را انجام داده و در حال برگشت بودند حرکت می‌کردند (هدایت می‌شدند)، وی گفت: «آن‌ها نباید با یکدیگر تقاطع پیدا می‌کردند».

فرماندار ایالت کانو افزود: «ما در این صورت از مقامات سعودی می‌خواهیم تا تقصیر را به گردن حجاج آن‌هم به خاطر رعایت نکردن دستورات نیاندازند».

«بار عبدالله مختار محمد»، رئیس کمیسیون ملی حج نیجریه نیز گفت که نتایج تحقیقات مشخص می‌کند که حجاج نمی‌توانند مقصر شناخته شوند.

وی در گفتگو با نشریه پانچ نیجریه گفت: «در این عصر الکترونیک و دوربین‌های مدار بسته که در مکه و محیط اطراف آن نصب شده است، مقامات به راحتی می‌توانند بفهمند که این ازدحام چگونه آغاز شد و چه چیزی باعث ایجاد آن شد».

اسحاق صالح، یک کنیایی بازمانده از این فاجعه که روز جمعه (یک روز پس از فاجعه منا) برای انجام مناسک نیمه‌تمام خود به سراغ جمرات رفته بود به خبرگزاری فرانسه گفت که گروهش سه نفر را گم کرده‌اند. وی در حالی که چشمانی گریان داشت گفت: «من دولت سعودی را مقصر می‌دانم زیرا آن‌ها وضعیت را کنترل نکردند. من آنجا بودم. من نجات یافتم».

اظهارات این شاهزاده سعودی باعث واکنش‌های شدیدی در شبکه‌های اجتماعی شد و او را به نژادپرستی متهم کردند.

شایجا پاتل، یک شاعر، نمایشنامه‌نویس و فعال سیاسی کنیایی در صفحه توئیتری خود نوشت که اظهارات این شاهزاده «وقیحانه» است. وی در توئیتر نوشت: «این یک تهییج و تحریک خشونت ضد سیاه‌پوستان است».

وی نوشت: «کسیفا ناکومبا، یک ماهی‌گیر اوگاندایی 10 سال پول خود را جمع کرد تا حج را به جای بگذارد. حال عربستان سعودی او را به خاطر فاجعه منا مقصر می‌شناسد؟»

ابو فرحان، یک مسلمان کنیایی در صفحه توئیتر خود نوشت: «من در حج بودم و شور و اشتیاق آفریقایی‌ها گاهی اوقات شرم‌آور است اما آن‌ها نمی‌توانستند فاجعه‌ای این چنین را ایجاد کنند».

حتی پیش از تراژدی منا، برخی حجاج از نبود سازماندهی شکایت داشتند.

یک حج‌گزار مصری به نام احمد در توئیتر نوشت: «این خطا ناشی از حجاج نبوده است. عربستان سعودی پول زیادی را برای حج خرج می‌کند اما این جا سازماندهی وجود ندارد». وی گفت که جریان حرکت مردم از چادرها و به سوی چادرها بایستی به شیوه‌ای بهتری اداره شود.

وی افزود که «آن‌ها می‌توانند یک راه برای رفتن و یک راه برای برگشتن ایجاد کنند. اگر یک نیروی پلیس در ابتدای هر خیابان بایستد و حجاج را سازماندهی کند، هیچکدام از وقایع رخ نمی‌داد».

تراژدی روز پنجشنبه در محوطه بیرونی پل 5 طبقه جمرات رخ داد، تأسیساتی که طی دهه گذشته برای ساخت آن 660 میلیون پوند هزیه شد با این نیت که ایمنی را بهبود بخشد.

۱۳۹۴/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...