نسخه چاپی

سامان گلریز به قولش در «خندوانه» عمل كرد

به گزارش نما - جام جم نوشت: چقدر دیر پیدا کردمشان این آدم‌های نازنین و دوست داشتنی و باهوش را. حالا دیگر رهایشان نمی‌کنم و تا توان داشته باشم به آنها کمک می‌کنم.

اینها حرف‌های سامان گلریز است که مدتی است برای عملی کردن قولی که در برنامه خندوانه داده بود به موسسه رعد می‌رود و به کم‌توانانی که عضو این موسسه هستند، آشپزی یاد می‌دهد.

گلریز می‌گوید، با واژه معلول موافق نیستم چون بار منفی دارد. بهتر است به این افراد بگوییم؛ کم‌توان. چون آنها هم مثل ما توانمندی‌هایی دارند، اما میزان آن کمتر است.

گلریز مدتی است آموزش به 12 نفر از کم‌توانان را آغاز کرده است. او درباره چگونگی انتخاب این افراد توضیح می‌دهد: مددکاران موسسه این افراد را انتخاب کردند چون گزینش کار بسیار دشواری بود و باید به‌گونه‌ای عمل می‌کردیم که بقیه آسیب روحی نبینند و کسانی که انتخاب شده‌اند هم احساس نکنند که به آنها ترحم شده است. وی درباره هدفش از پیشنهادی که در برنامه خندوانه داد، می‌گوید: به نظرم اگر به افراد کم‌توان، حرفه‌های مختلف را آموزش بدهیم به آنها کمک کرده‌ایم که روی پای خود بایستند، درآمد داشته باشند و زندگی خود را سر و سامان بدهند.

سن افرادی که گلریز به آنها آموزش آشپزی می‌دهد، بین 30 تا 40 سال است. وی درباره نحوه آموزش می‌گوید: بنا به توانایی‌هایی که این افراد دارند، برای رسیدن به نتیجه بهتر از تهیه غذاهای فانتزی شروع کردم تا در قدم اول آنها به آشپزی علاقه‌مند شوند. برای آموزش چهار فصل طراحی کردم؛ در فصل اول آماده کردن کیک و دسر را آموزش دادم. بعد به سراغ صبحانه رفتم و در فصل‌های بعدی پیش‌غذا و غذاهای اصلی برای شام و نهار را به آنها آموزش خواهم داد. گلریز هفته‌ای یک روز به موسسه رعد می‌رود و سه ساعت را صرف آموزش به اعضای این موسسه می‌کند. او امیدوار است که کم‌توانان بتوانند بعد از پایان دوره با پخت غذا در خانه، رستوران یا مغازه برای خود درآمدزایی کنند. گلریز می‌گوید با شهرداری وارد مذاکره شده‌ایم که اگر مجوز لازم را بدهد، بخشی از موسسه رعد را به کارگاهی برای تهیه غذا تبدیل کنیم تا کم‌توانان در این کارگاه غذا آماده کنند و به فروش برسانند.

این سرآشپز از این‌که آموزش به کم‌توانان و معلولان را آغاز کرده احساس خیلی خوبی دارد. او می‌گوید: در موسسه رعد، مرکز تحقیقات غذا راه‌اندازی کرده‌ام. کتاب‌ها و مجلات زیادی را به آنجا برده‌ام، آخرین شماره مجلات آشپزی سراسر دنیا که به دستم می‌رسد به آنجا می‌برم. این مرکز کوچک را به کامپیوتر و پرینتر مجهز کرده‌ایم تا اعضا بتوانند به‌راحتی از آخرین اطلاعات آشپزی و غذا مطلع شوند. گلریز تاکید می‌کند: مطمئن هستم که مردم در فراهم کردن شرایط آشپزی و پخت غذا به کم‌توانان کمک می‌کنند. خود من هم آماده هستم تا به سراسر کشور بروم و با مراکز خیریه‌ای که شرایط آموزش را فراهم می‌کنند، همکاری کنم.

۱۳۹۴/۷/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...