نسخه چاپی

اروپا به دنبال اینترنت پاك!

مهدی خانعلی زاده

«اینترنت پاک» عبارتی است که شاید از نظر بسیاری از کاربران فارسی زبان فضای مجازی به عنوان یک پروژه ایرانی به منظور کنترل اینترنت و محتوای تبادل شده میان کاربران شناخته شود اما واقعیت آن است که اینترنت پاک یک پروژه بزرگ و گسترده است که اتحادیه اروپا مسئولیت اصلی سرمایه‌گذاری و پشتیبانی مالی و فنی آن را بر عهده دارد و به طور ویژه در تدارک اجرای آن است. شاید در نگاه اول فکر کنیم که دولتهای اروپایی هم نگران صفحات مخرب فرهنگ در اینترنت شده و دلشان به حال روح و روان کاربران سوخته است و تلاش دارند تا به داد بنیانهای فرهنگی فروپاشیده جامعه اروپایی بشتابند اما زهی خیال باطل!
برداشتی که از اینترنت «پاک» در ایران وجود دارد با آنچه که در اروپا به آن پاک می‌گویند متفاوت است. اینترنت پاک ایرانی یعنی فضای مجازی عاری از آلودگی‌های فرهنگی و اخلاقی اما در اروپا چنین برداشتی وجود ندارد. اینترنت «پاک» اروپایی تعارضی با صفحات پورنو ندارد و دغدغه اصلی‌اش ناپاکی اطلاعاتی است. اینچنین است که سران اتحادیه اروپا برای رئیس بزرگترین مجموعه سایتهای مستهجن فارسی زبان(که در آستانه اعدام قرار گرفته است) دل می‌سوزانند اما همزمان پروژه اینترنت پاک را اجرا می کنناد تا گردش آزاد اطلاعات برای بنیانهای حکومت لیبرالی‌شان مشکلی پیش نیاورد. پروژه اینترنت پاک که به طور رسمی از آوریل سال گذشته میلادی اجرایی و جلسات و همایش‌های متعددی از سوی اتحادیه اروپا با حضور متخصصین عرصه فناوری اطلاعات برگزار شده هدف و شعار خود را اینگونه برگزیده است: «جنگ با استفاده غیرقانونی از اینترنت» در سایت رسمی این پروژه که با پسوند eu به نشانه تایید از سوی اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند. در معرفی آن آمده است: «اینترنت نقش بسیار اساسی و مهمی در هدایت تروریست‌ها ایفا می‌کند. پروپاگاندایا فضاسازی رسانه‌ای یکی از ابزارهای مهم تروریست‌ها برای ارتباط با یکدیگر است که به وسیله شبکه‌های اجتماعی موجود در فضای اینترنت قابل دسترسی آسان است. ارتباط ویدئویی، تصویری، صوتی و همچنین انتشار مطالب مورد نظر خود در میان مردم یکی از استفاده‌های متنوعی است که می‌توان از اینترنت داشت که این خطرناک است. اینترنت کاملاً آزاد و سریع نگرانی بسیار مهمی برای ما ایجاد می‌کند که استفاده غیرقانونی از آن یکی از این موارد است. ما می‌خواهیم اینترنت آزاد داشته باشیم اما نمی‌توان اجازه استفاده غیرقانونی از آن علیه امنیت جهانی و کشورهای عضو را داد.»
البته این پروژه که از سوی کشورهای اسپانیا، انگلیس، بلژیک، هلند و آلمان، پیشنهاد و به اتحادیه اروپا ارائه شده تنها بخشی از پروژه عظیم و سراسری «فناوری اطلاعات پاک» است که به طور جدی از سوی کشورهای غربی در حال پیگیری است. در این برنامه قرار است که یک نظارت سراسری و هماهنگ از سوی مرکز مدیریت محتوای سایبری اروپا در محتوای انتقالی میان کاربران و حتی نرم‌افزارهای استفاده شده از سوی مردم اعمال شود؛ رویکردی که صراحتاً نوید شکل‌گیری یک «سازمان جاسوسی» رسمی از سوی اروپا در زمینه حریم خصوصی افراد البته به بهانه مبارزه با تروریسم را می‌دهد. اهمیت این طرح برای کاربران ایرانی اینترنت آن است که رسانه‌های غربی به ویژه در سالهای اخیر تمرکز خاصی بر روی اینترنت ایران داشته‌اند و با هزینه‌های هنگفت و با پروژه‌های عظیم مانند «اینترنت چمدانی» درصدد سوء استفاده از آزادی فضای مجازی در ایران به منظور اقدامات براندازنه و ضدامنیت ملی بودند. اکنون این کشورهای اروپایی خود به فکر ارائه طرح «اینترنت پاک» به منظور مقابله با اعتراضات خیابانی شهروندان علیه دولتهای مرکزی افتاده اندغ رویکردی که در جریان اعتراض دانشجویان انگلیسی به طور بارز و مشخصی از سوی دستگاه حکومتی بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت و سانسور اینترنت به عنوان یک راهبرد مشخص و تاثیرگذار بر جلوگیری از دامنه‌دار شدن اعتراضات و تجمعات پیگیری شد اما چرا اروپا به دنبال افزایش کنترل پلیسی و امنیتی بر اینترنت است؟ سرآغاز این داستان را باید در یک سایت کوچک ولی بسیار تاثیرگذار جستجو کرد. ویکی‌لیکس.
بحث در مورد آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات یکی از مواردی بوده است که با ظهور وب سایت ویکی لیکس مورد توجه بیشتری قرار گرفت. وب سایتی که به صورت دوره‌ای اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده دولتهای جهان را منتشر می‌کند و در آخرین مورد، هزاران سند از دولت آمریکا را بر روی اینترنت منتشر کرد به طوری که با واکنش شدید دولت آمریکا مواجه شد واکنشی که در آن دولت آمریکا سرویس دهی به این وب سایت را تا جایی که امکان داشت دچار محدودیت و مشکل کرد و شرکتهایی مانند «مسترکارت» و «پی‌پل» از ارائه خدمات به این وب سایت خودداری کردند. به نظر می‌رسد با وجود شعارهایی که غرب و کشورهای اروپایی مبنی بر لزوم رعایت حقوق شهروندی و حریم خصوصی مردم سر می‌دهند، زمانی که پای امنیت و منافع ملی این کشورها در میان باشد، هیچ قانونی مانع از اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی دولتها نخواهد بود. اینترنت پاک اروپایی بیش از آنکه به فکر پاک کردن فضای مجازی از لوس وجود سکس و خشونت باشد، مواظب است تا اطلاعات ناپاک(!) سیاسی و اجتماعی خطری برای حکومتهای شبه دموکراسی اروپا ایجاد نکند.
منبع:هفته نامه 9دی

۱۳۹۰/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...