نسخه چاپی

دعوا بر سر آب زیاد شد

مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به برهم خوردن تعادل منابع و مصارف آب در حوضه های آبریز، گفت: مناقشات بین استانی و حتی بین شهرستانی بر سر منابع آب مشترك به شدت بالا گرفته است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمد حاج رسولیها در نشست تخصصی "حکمرانی آب، چالش‌ها و راهکارها" اظهار داشت: در کنار تنگناهای زیست محیطی ناشی از کاهش بارش ها، با تشدید رقابت بین شرب، صنعت و کشاورزی برای سهم بیشتر از آب مواجه ایم.

وی افزود: سال به سال و به مرور زمان، داریم منابع آب در دسترس را از دست می دهیم؛ متوسط بارش های ایران در درازمدت از 250 میلیمتر به 240 میلیمتر رسیده، متوسط بارش ها در 15 سال اخیر به 225 میلیمتر رسیده و در 8 سال اخیر این رقم به 205 میلیمتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: منابع آب تجدیدپذیر ایران از 130 میلیارد مترمکعب در سال به 100 میلیارد مترمکعب رسیده و اهمیت حفظ منابع آب این ضرورت را ایجاب می کند که نگرشمان را بر مدیریت منابع آب تغییر دهیم.

وی ادامه داد: در برخی موارد در سالهای گذشته، فعالیتهای انحصاری داشتیم که در طول یکسال اخیر شرکت هایی تأیید صلاحیت شده اند و کارهایی واگذار شده که از انحصارگری خارج شده ایم؛ یکی از این موارد در خصوص ابزارهای اندازه گیری است.

حاج رسولیها با بیان اینکه موضوع حکمرانی آب در سایر کشورها نیز سابقه طولانی ندارد، گفت: ما نسب به دیگر کشورها خیلی دیر به موضوع حکمرانی آب نپرداخته ایم، این مسئله در برخی کشورها سابقه ای 10 تا 12 ساله دارد که البته این سابقه به میزان بحران آب در آن کشورها وابسته است.

این مقام مسئول با اشاره به برهم خوردن تعادل منابع و مصارف آب در حوضه های آبریز، گفت: مناقشات بین استانی و حتی بین شهرستانی بر سر منابع آب مشترک به شدت بالا گرفته است.

وی افزود: متوسط روان آبها نسبت به گذشته 52 درصد کاهش داشته و با چالش جدی کاهش شدید جریان های آب سطحی مواجه ایم.

حاج رسولیها خاطرنشان کرد: اگر به مسئله قوم گرایی در موضوع مدیریت منابع آب هرچه زودتر رسیدگی نشود و برای حل آن تدبیر نشود، ممکن است تبعات پیچیده و ناگواری را در آینده به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه به ایجاد مدیریت به هم پیوسته در حوضه های آبریز ادامه می دهیم، گفت: وزارت نیرو از تغییر رویکرد بخش آب کشور با هدف تحقق استقرار مدیریت به هم پیوسته منابع آب در حوضه های آبریز استقبال کرده است.

۱۳۹۴/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...