نسخه چاپی

چند درصد ایرانی ها «میگرن» دارند؟

دبیر انجمن سردرد ایران با اعلام خبر موفقیت كشورمان در تولید داروی بیماران میگرن و افراد مبتلا به تشنج، گفت: به طور متوسط حدود ۱۲درصد مردم ایران با میگرن دست و پنجه نرم می كنند.

به گزارش نما به نقل از مهر: دبیر انجمن سردرد ایران با اعلام خبر موفقیت کشورمان در تولید داروی بیماران میگرن و افراد مبتلا به تشنج، گفت: بر اساس آمارهای جهانی ۱۸ درصد زنان و ۶ درصد مردان مبتلا به میگرن هستند.

دکتر سید احسان محمدیانی نژاد، اظهارداشت: به طور متوسط حدود ۱۲درصد مردم ایران با میگرن دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود: شیوع میگرن در خانم ها حدود ۲.۵ تا ۳ برابر بیشتر از مردان است. حال آنکه تا قبل از بلوغ، میگرن در پسران شیوع بیشتری نسبت به دختران دارد. اما بعد از آغاز تغییرات هورمونی در خانم ها این امر بر عکس می شود و این بار شیوع آن در خانم ها بیشتر می شود.

این متخصص داخلی مغز و اعصاب ادامه داد: میگرن زمینه ژنتیکی دارد و هفتمین بیماری ناتوان کننده خانم ها در دنیا محسوب می شود .این بیماری جزء سردردهای شدیدی است که افراد را از ادامه انجام کارهای روزمره زندگی نیز باز می دارد و منجر به حضور غیر موثر آنها در محل کارشان نیز می شود.

محمدیانی نژاد اظهارکرد: اگر فردی در هفته بیش از یک بار دچار حملات میگرن شود توصیه ما این است که درمان نگهدارنده به مدت ۶ ماه تا یک سال دریافت کند. اما اگر فردی یک بار در هفته و یا کمتر دچار آن شود و درد با مُسکن به خوبی کنترل می شود فقط درمان حمله ، با مُسکن کفایت می کند. حال در صورتی که فردی به طور مکرر دچار حملات میگرن می شود که مجبور به استفاده بیش از ۲ بار مُسکن در هفته است توصیه ما به جای استفاده زیاد از مُسکن، مراجعه به پزشک و استفاده از درمان کنترل کننده و پیشگیرانه است.

وی با اشاره به موفقیت شرکت داروسازی عبیدی در تولید داروی «دپاکین» که مورد استفاده میلیون ها هموطن خواهد بود، گفت: با تولید این دارو می توان گفت کشور از واردات داروی مشابه خارجی بی نیاز خواهد بود.

این متخصص داخلی مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: اثر این دارو طولانی مدت است و یک بار در روز می تواند استفاده شود. ضمن اینکه در دوزهای بسیار پایین برای بیماران مبتلا به دیابت نیز موثر است.

به گفته وی، «دپاکین»، در اصل داروی ضد تشنج تلقی می شود اما در اغلب موارد دوزی از داروی دپاکین که در درمان میگرن استفاده می شود خیلی کمتر از دوزی است که برای درمان تشنج از آن استفاده می شود. ضمن اینکه این دارو که مورد تایید FDA سازمان غذا و داروی امریکاست، جزو درمان های موثر و خط اول برای کنترل درمان های پیشگیرانه میگرنی است که جایگاه ویژه ای در درمان بیماران دارد.

محمدیانی نژاد خاطرنشان کرد: نمونه خارجی این دارو سالیان طولانی در بازار دارویی ایران موجود است. اما بزودی در داخل کشور ساخته می شود و علاوه بر اینکه سهولت دسترسی به دارو را برای بیماران ایجاد کرده، هزینه دارو را نیز کاهش داده و بیماران می توانند به راحتی و با هزینه کمتر، داروی بسیار با کیفیت تولید داخل را استفاده نمایند.

۱۳۹۴/۷/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...