نسخه چاپی

جزئیات مذاكرات آبی تهران - بغداد

وزیر نیرو با اشاره به سختكوشی مهندسان ایرانی در شرایط تحریم، گفت: آماده حضور گسترده در بازارهای عراق هستیم.

به گزارش نما به نقل از مهر، حمید چیت چیان در دیدار با وزیر منابع آب عراق گفت: زمینه لازم برای حضور گسترده تر شرکت های ایرانی در پروژه های آب و برق عراق وجود دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه با مشکلات موجود در عراق آشنایی کامل داریم، اظهارداشت: شرکت های ایرانی هم اکنون در ترکیه حضور فعال دارند و این انگیزه وجود دارد که حضور شرکت های ایرانی در پروژه های آب و برق عراق گسترده تر باشد.

وی با بیان اینکه شرایط سخت، زمینه نوآوری و شکوفایی را فراهم می کند و اگر با مشکلات نمی جنگیدیم الان نیازمند تامین تمام تجهیزات مورد نیاز خود از خارج بودیم، افزود: در شرایط تحریم، اگر مهندسان ایرانی نسبت به احداث نیروگاه در کشور اقدام نمی کردند، کشورهای آمریکا، اروپا، ژاپن و چین هرگز حاضر نبودند حتی یک نیروگاه به ما بدهند.

چیت چیان خطاب به همتای عراقی خود گفت: جنگ داخلی، وجود گروهک داعش و اتباع بیگانه باعث شده شرایط سختی بر عراق حاکم باشد، ولی شما هم می توانید این تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده و با تلاش و همت و سختکوشی، خود را در زمینه های مختلف تقویت نمایید و به تولیدات داخلی خود پایبند باشید.

وی با بیان اینکه در همکاری متقابل بین دو کشور جمهوری اسلامی و جمهوری عراق نیاز به کمیته مشترکی به منظور حفظ محیط زیست در مرز مشترک دو کشور است، اظهارداشت: مسئولیت مستقیم حفاظت از محیط زیست به عهده خانم ابتکار است که ما آمادگی داریم پس از انجام مذاکرات وی با طرف عراقی، به وظایف خود در چارچوب قانونی عمل کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به دو نشست که قرار است در تهران و بغداد انجام پذیرد و در آن شرکت های ایرانی با مقامات عراقی در زمینه همکاری های متقابل ملاقات کنند، گفت: با جمع بندی نقطه نظرهای شرکت های ایرانی، سؤالات و ابهامات موجود را اعلام می کنیم و در نیمه نخست ژانویه نخستین نشست را در تهران و پس از یک ماه نشست دوم را در بغداد برای نهایی کردن نحوه همکاری شرکت های ایرانی با موسسات عراقی برگزار خواهیم کرد.

در ادامه «محسن الشمری» وزیر منابع آب عراق گفت: در این سفر با توانمندی بیشتر شرکت های ایرانی آشنا شدم و امیدوارم در تمام زمینه های کاری که برای شرکت های ایرانی مقدور باشد، در خاک عراق میزبان این شرکت ها باشیم.

وی با بیان اینکه در زمینه های سدسازی، انتقال برق، احداث نیروگاه و انتقال آب و احداث شبکه های آبیاری به وجود شرکت های ایرانی در عراق نیازمند هستیم، افزود: در برخی نقاط مرکزی و جنوبی عراق با کمبود آب مواجه هستیم که امیدوارم با بهره گیری از حضور شرکت های ایرانی و استفاده از دانش و تکنولوژی متخصصان ایرانی مشکلات عراق مرتفع شود.

۱۳۹۴/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...