نسخه چاپی

هپاتیت B از مادر به جنین منتقل می‌شود؟

مدیر گروه بهداشت حرفه‎ای دانشگاه علوم پزشكی لرستان درباره چگونگی انتقال هپاتیت B از مادر آلوده به جنین توضیح داد.

به گزارش نما دکتر رضا سالاری بیان کرد: امروزه هپاتیت یکی از مشکلات بهداشتی عمده جهان است و مهم‎ترین عوامل ایجادکننده آن ویروس‎ها هستند که در زنان باردار احتمال انتقال بیماری به جنین بسیار بالا است؛ بویژه اگر مادر در ماه سوم بارداری آلوده شده باشد.

وی با اشاره به راه‎های دیگر آلودگی اظهار کرد: همچنین از راه خون و فرآورده‎های خونی، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی یا فرو رفتن سوزن آلوده به ویروس به طور اتفاقی در پوست افراد سالم و استفاده از تیغ‎های آلوده امکان انتقال وجود دارد.

سالاری ادامه داد: از راه ترشحات بدن نیز مانند بزاق، مدفوع، صفرا، اشک مایع منی امکان انتقال بیماری وجود دارد. بعد از آلوده شدن به ویروس هپاتیت B سه مشکل بالینی رخ می‎دهد؛ ممکن است علائم دیده نشوند یا مانند هپاتیتA علائم به صورت حاد یعنی ضعف، بی‎اشتهایی و زردی پیش رونده بروز کنند یا آنتی ژن ویروس در بدن باقی بماند و اشکال مزمن بیماری اتفاق افتد و بعدا با فعالیت مجدد ویروس، علائم هپاتیت بروز کند.

مدیر گروه بهداشت حرفه‎ای دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: همچنین گاهی باعث ایجاد سرطان در کبد می‎شود و با بروز علائم هپاتیت حاد، زردی آنقدر زیاد می‎شود که روی عملکرد طبیعی مغز تاثیر گذاشته و باعث علائم خواب آلودگی و عدم هوشیاری می‎شود.

وی یادآور شد: در نهایت به علت تخریب سلول‎های کبدی، زمان انعقاد خون به شدت طولانی می‎شود و خونریزی‎های مختلف در نواحی متفاوت بدن مثل خونریزی لثه، مخاط‎ها و پوست اتفاق می‎افتد که وضعیت بیمار بسیار خطرناک و مرگبار می‎شود.


سالاری خاطرنشان کرد: ویروس هپاتیت B در افراد بدون علامت که به صورت مزمن و طولانی ویروس را در خون خود حمل می‎کنند، از راه‎های گفته شده به افراد سالم انتقال می‎یابد و نکته مهم آن است که درمان خاصی برای این بیماری هنوز کشف نشده و ابتلا به این نوع از بیماری ویروسی مرگ‎بار است.

۱۳۹۴/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...