نسخه چاپی

هراس صهیونیست‌ها از تغییر موازنه قدرت در جنگ سوریه

بعد از اینكه روسیه شماری نیرو، جنگنده و موشك‌های دقیق زمین به هوا به سوریه وارد كرد، این مسئله رژیم صهیونیستی را به شدت از برهم خوردن موازنه قدرت در جنگ سوریه نگران كرده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، روز دوشنبه (30شهریور) بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به همراه دوتن از مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی خود در سفری اعلام نشده وارد مسکو شد و با ولادیمیرپوتین رئیس جمهور این کشور به گفتگو پرداخت. با توجه به اینکه این سفر بلافاصله بعد از اقدامات جدید روسیه برای تقویت حضور نظامی خود در سوریه صورت گرفت از اینرو این تصور در محافل خبری و سیاسی شکل گرفت که هدف اصلی این سفر گفتگو و کسب اطمینان درباره آثار و پیامدهای رویکرد نظامی جدید روسیه در سوریه است و نتایج دیدارها نیز همین ذهنیت را تائید و تقویت کرد.

البته علیرغم تلاش‌های تبلیغاتی رسانه‌های صهیونیستی برای ایجاد هجمه علیه تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه همراهی چندانی در رسانه‌های جهان اعم از غربی و عربی در این زمینه مشاهده نمی‌شود اما نکته‌ای که در غالب مطالب این رسانه‌ها مشاهده می‌شود اذعان به هراس و وحشتی است که رژیم صهیونیستی از عواقب تغییر موازنه نظامی به نفع ارتش و دولت سوریه و همپیمانان منطقه‌ای آن در سوریه دارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با انعکاس نگرانی حاکم بر جامعه رژیم صهیونیستی، نوشت: به نوشته مطبوعات اسرائیلی ، شماری از مقامات نظامی اسرائیلی از آن بیم دارند که حضور هوایی روسیه در صورتی که تایید شود ،‌دامنه عمل هواپیماهای اسرائیلی را محدود کند. به نوشته روزنامه چپگرای هاآرتص ،‌دیدار نتانیاهو از مسکو « ظاهرا نشان دهنده بی‌اعتمادی به توان و خواست آمریکا برای محافظت از منافع امنیتی اسرائیل است.» بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل قرار است همچنین نهم نوامبر با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند.

"این خبرگزاری در ادامه با بیان اینکه در این سفر ژنرال گادی آیزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش و ژنرال هرتزل هالوی رئیس دستگاه‌های اطلاعات نظامی اسرائیل نتانیاهو را همراهی می‌کند که این مسئله در یک دیدار دیپلماتیک کم سابقه است؛ افزود :"دیدار هیئت اسرائیلی از مسکو درحالی انجام می‌شود که آمریکا از هفته‌ها پیش درباره تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه با هدف کمک به حکومت بشار اسد رئیس جمهوری روسیه نگران است ."

خبرگزاری ای پی تی ان، نیز درباره چرایی هراس و نگرانی مسئولان صهیونیستی نوشت:"نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این هراس دارد که سلاح های پیشرفته ای که سوریه و ایران در اختیار حزب الله لبنان قرار داده اند روزی بر ضد این رژیم به کار گرفته شود و سوریه تلاش کند جبهه جدیدی در بلندی های جولان ایجاد نماید. "

در همین حال شبکه خبری سی ان ان، آمریکا ماهیت نگرانی اسرائیل را از چند منظر دیگر نیز مورد بررسی قرار داد و گفت : "مقامات آمریکایی به شبکه سی ان ان گفته‌اند که اکنون روسیه ذخایر تسلیحاتی بسیار قابل توجهی در سوریه دارد که شامل بیست و پنج فروند هواپیمای تاکتیکی و سه سیستم موشکی سطح به هوا می‌باشد. اسرائیل نگران است که تسلیحات روسی بدست افراد نا اهل بیفتد.

اسرائیل همچنین می خواهد اطمینان یابد که هرگونه اقدام آتی آن با عملیات های روسیه تداخل نداشته باشد. جت‌های اف 15 آمریکایی باعث شده‌اند که اسرائیل از جنبه فناوری و نظامی درمنطقه برتری داشته باشد اما اکنون که هواپیماهای سوخوی بیست و هفت روسی در سوریه حضور دارند، برتری هوایی اسرائیل را تهدید می‌کنند. عکس های ماهواره ای از لاذقیه سوریه نشان می دهد یک پایگاه نظامی هوایی به سرعت درحال تجهیز شدن است و تجهیزات نظامی روسی وارد آن می شوند. اسرائیل می گوید خطوط قرمزی دارد و اجازه نخواهد داد که تجهیزات پیشرفته نظامی مثل موشک‌های ضد هوایی اس 300 روسی بدست حزب الله لبنان یا دیگر گروه‌های شبه نظامی بیافتند. "

جنگنده اف 15 اسرائیل

سی ان ان، در ادامه گزارش خود با خبرنگاران خود در روسیه و فلسطین اشغالی ارتباط زنده برقرار کرد که در آن خبرنگار این شبکه در مسکو در خصوص کسب اطمینان نتانیاهو از روسیه تا حدودی ابراز خوش بینی کرد اما خبرنگار آن در فلسطین اشغالی همچنان بر دل نگرانی های مسئولان صهیونیستی از عواقب کمک های تسلیحاتی روسیه به سوریه صحه گذاشت و گفت : "نتانیاهو به دنبال آن است که برخی تضمین ها و وعده ها را دریافت کند مبنی بر اینکه تجهیزات پیشرفته نظامی روسیه بدست حزب الله و دیگر گروههای شبه نظامی نخواهد رسید. این چیزی است که نتانیاهو به دنبال آن است. وی حتی شاید به دنبال ساز و کارهایی باشد تا اطمینان یابد که امنیت اسرائیل در طول مرز پرتنش شمالی آن همچنان محفوظ خواهد ماند."

در این میان شبکه اسکای نیوز، در گزارش تحلیلی خود باز زاویه‌ای جدید در تشریح دلایل نگرانی و هراس رژیم صهیونیستی از تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه و ارائه کمک‌های جدید به این کشور باز کرد و در تشریح آن گفت :" تصمیم مسکو در زمانی اتخاذ شده که اقدام آمریکا در آموزش نظامی مخالفان سوری شکست خورده و به نتیجه مشخصی نرسیده است. افرادی که در این آموزش‌های نظامی شرکت کرده‌اند اقدام خاصی را تا کنون انجام نداده و حداکثر توانسته‌اند یکی از روستاهای سوریه را در کنترل خود درآورند.

ولی اقدام روسیه در گسترش نفوذ منطقه‌ای خود موجب پریشانی اسرائیل شده و نتانیاهو را بر آن داشته است تا با دو تن از مقامات بلندپایه امنیتی خود به مسکو سفر کند. نتانیاهو در این سفر می‌خواهد مطمئن شود که تسلیحات روسی به دست هیچ کدام از نیروهای حزب الله نرسد. اطمینانی که هیچگاه از طرف آمریکا به تل آویو داده نشده است. اسرائیل همچنین نگران است که ایران نیز وارد ائتلاف ضد تروریستی روسیه شود؛ چرا که مشارکت تهران در این ائتلاف به معنای حضور رسمی ایران در مناطق هم مرز با اسرائیل است ."

این شبکه در گزارشی دیگر مصاحبه‌ای را با یکی از کارشناسان اسرائیلی بنام دانی روبنشتاین برقرار کرد که وی در این مصاحبه با خطرناک دانستن عواقف حمایت‌های نظامی روسیه از سوریه به صراحت خواستار سرنگونی دولت و نظام سوریه شد. وی در این مصاحبه گفت:"مشکل مربوط به ناهماهنگی احتمالی بین نیروی هوایی روسیه و اسرائیل در سوریه است. اما مشکل اصلی برای اسرائیل ایران به عنوان دشمن اصلی و محوری است.

میان نظام ایران و سوریه و حزب الله هماهنگی کاملی وجود دارد. این موضوع از دید اسرائیل یک مشکل است و من معتقدم که این موضوع یکی از محورهای اصلی مذاکرات جدید پوتین و نتانیاهو در مسکو را تشکیل می دهد. اسرائیل ایران و حزب الله را دشمن اصلی خود می داند. حضور نظامی روسیه در خاک سوریه برای اسرائیل مشکل تلقی می شود. این که روسیه از رژیم سوریه حمایت می‌کند نزد مقامات اسرائیلی غیر قابل تحمل است. از نظر اسرائیل رژیم حاکم بر سوریه مشکل است نه روسیه. من معتقدم که سقوط رژیم سوریه به رهبری بشار اسد به سود اسرائیل و هدف عالی این رژیم است. "

صراحت لهجه این مسئول اسرائیلی برعکس ادعای است که شبکه الجزیره، در اقدامی شیطنت آمیز در پی القاء آن بوده است. این شبکه ادعا کرد:" ناظران معتقدند ، مسکو و تل آویو بر سر این مساله اتفاق نظر دارند که بقای بشار اسد بر سر قدرت موجب تضمین هرچه بیشتر امنیت روسیه و اسرائیل است."

با اینحال این شبکه در گزارشی دیگر احتمال تصادم هواپیماهای روسیه و رژیم صهیونیستی را در فضای سوریه جدی ارزیابی کرد و در تشریح آن گفت:" اوضاع در سوریه بسیار پیچیده و شکننده است؛ زیرا از یک طرف تکنسین‌های روسی و برخی از پیشرفته ترین سامانه‌های موشکی زمین به هوای روسی در سوریه حضور دارند. از طرف دیگر در آسمان نیز خلبانان اسرائیلی هستند که آماده‌اند هرگونه محموله ارسالی را که احساس کنند قرار است به دست حزب الله برسد، منهدم کنند. بنابراین، این وضع بایستی به صورت فوری مورد بررسی قرار می‌گرفت و حالا دو طرف اسرائیلی و روس موافقت کرده‌اند که جلو تنش‌های احتمالی را بگیرند."

در این میان نشریه المانیتور، زاویه جدیدی به سفر نتانیاهو به مسکو و دل نگرانی‌های تل آویو از حضور نظامی روسیه در سوریه افزود و نوشت :" ارزیابی غالب در اسرائیل این است که دلایل نتانیاهو برای چنین کاری پیچیده است. یک دلیل این است که در آستانه یوم کیپور او تلاش می‌کند کاری برای وجهه خود انجام دهد. اوضاع امنیتی اسرائیل رو به وخامت گذاشته است، بیت المقدس در آتش می‌سوزد و راکت‌های قسام و گراد از غزه فرود می آیند. تصویر نتانیاهو مقلب به آقای امنیت مخدوش شده است."

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» نیز در تحلیلی سفر غیرمننظره نتانیاهو به مسکو را از منظر بحران مزمن امنیتی این رژیم بررسی کرد و در تشریح و تبیین آن نوشت:"کاملا واضح است که نتانیاهو اکنون دچار «بحران مزمنی» شده است که عنوان اصلی آن تضعیف جایگاه اسرائیل و اهمیت سیاسی و نظامی آن در منطقه است و از این رو عازم مسکو شد. موازنه قدرت در منطقه پس از پنج سال از تسلط مطلق آمریکا بر آن در حال تغییر است و مسئله موکد این است که ائتلاف اسرائیلی و عربی ،که در حال نمایان است به طور علنی و با هدف رویارویی با خطر ایرانی در حال تقویت است، به علت این دگردیسی‌های راهبردی بازنده بزرگ به شمار می‌رود. نتانیاهو که دیروز ایران را به حمله و نابود کردن تاسیسات هسته ای آن تهدید می کرد امروز پس از اینکه خود و رژیم‌اش به حاشیه رانده شده‌اند مانند مرغ سربریده است که به بار سنگینی تبدیل شده است که دو ابرقدرت درصدد خلاص شدن از دست آن هستند، نظامی که دچار انزوای بین المللی شده است و پس از حمله آن به مسجدالاقصی، با انتفاضه فلسطینی در اراضی اشغالی مواجه است و روزهای آینده این را خواهیم دید."

همچنانکه ملاحظه می شود اغلب رسانه‌های جهان و منطقه به هراس و وحشت رژیم صهیونیستی از تغییر موازنه قوا در جنگ سوریه به ضرر این رژیم اذعان دارند و در حالیکه این رژیم در تلاش بود از بحران و جنگ سوریه برای ایجاد حاشیه امن برای خود در فلسطین و سرزمین های اشغالی استفاده کند و در عین حال با تجزیه سوریه بخش های دیگری از خاک این کشور را در جولان و استان قنیطره به خاک فلسطین اشغالی ضمیمه کند و یا به ایجاد کمربند امنیتی و منطقه حائل بپردازد اما اکنون از اینکه جبهه جدیدی از جولان علیه این رژیم باز شود به شدت دچار هراس و وحشت شده و با اختلافاتی که با کشورهای غربی از جمله آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای با ایران و یا تشکیل دولت فلسطینی پیدا کرده به ناچار دست کمک به سمت مسکو دراز کرده و حداقل می‌خواهد از عدم مشارکت روسیه در این رویارویی جدید اطمینان حاصل شود اما برخلاف تعارفات دیپلماتیک بعید است که روسیه در عمل بتواند خواسته‌ها و مطالبات تل آویو را بر آورد کند؛ زیرا حفظ سوریه برای روسیه اهمیت راهبردی دارد حال آنکه رژیم صهیونیستی منافع و امنیت خود را در تجزیه سوریه جستجو می‌کند.

۱۳۹۴/۷/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...