نسخه چاپی

مجوز هتل می دهیم اما هتلی نمی بینیم!

شهردار تهران با بیان اینكه شهرداری نیازمند ایجاد سازمان گردشگری است گفت: بیشترین مجوز ساخت هتل در تهران صادر شده و تسهیلات خوبی برای ساخت آنها فراهم شده اما چند هتل به جز هتل اسپیناس و چند مورد دیگر سراغ دارید كه طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر ساخته شده باشد.

به گزارش نما به نقل از راه دانا؛ محمد باقر قالیباف شهردار تهران در همایش بین‌المللی روز جهانی گردشگری که عصر امروز در برج میلاد برگزار شد، ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدار حادثه منا، اظهار داشت: همه بهتر از بنده می‌دانید که امروز موضوع گردشگری یک مقوله چند بعدی و کاملا عینی، نظری و ذهنی است.

وی افزود: در حوزه اقتصاد هر کاری که بخواهیم آغاز کنیم بدون شک صنعت گردشگری پاک‌ترین آن خواهد بود. بگذریم از این که در حوزه اشتغال و مسائل اقتصادی حتما در برخی موارد عملکردها با محیط زیست در تضاد است و آسیب‌های زیست محیطی به شدت بالاست.

به گزارش مهر ، شهردار تهران تصریح کرد: امروز با شرایط خطرناکی در محیط زیست روبرو هستیم و به نظر می‌رسد گردشگری موضوعی است که می‌توان به این مقوله کمک کند. چه در بعد اقتصادی و چه در جامعه امروز که جامعه ارتباطات است. این ارتباطات نیز از موضوعات بسیار مهم و تاثیرگذار در حوزه عدالت اجتماعی است.

قالیباف با بیان اینکه گردشگری می‌تواند تاثیرات مثبتی امنیتی در برقراری امنیت پایدار داشته باشد گفت: نمی‌دانم چرا تا بحث گردشگری مطرح می‌شود از یک نگاه محدود و بسته به آن می‌نگرند و فقط آسیب‌های آن را مدنظر قرار می‌دهند و به فرصت‌های این حوزه کمتر توجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت گردشگری بر هیچ‌کس پوشیده نیست از سوی دیگر اولین چیزی که در یک کشور در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود این است که مزیت‌های آن کجاست و چه مزیت‌هایی دارد که رقیب خود ندارد چرا که هر چه این مزیت‌ها بیشتر باشد قدرت آن کشور افزایش می‌یابد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری وضعیت نسبت به آمار جهانی وضعیت بدی داریم در حالی که فرصت‌های استثنایی بسیاری در حوزه توریست در کشور وجود دارد. ایران کشوری چهار فصل است و فرصت‌های مناسبی در حوزه گردشگری دارد که قطعا می‌توان با بهره‌مندی از آنها ایران را جزء‌ چند کشور اول دنیا قلمداد کرد.

فالیباف افزود: البته در این حوزه آسیب‌‌هایی وجود دارد؛ به حق می‌بینیم یکی از موضوعاتی که به آن اشاره می‌شود نبود زیرساخت‌های لازم است ما همچنان در حوزه آموزش، هتل و... با مشکل مواجهیم اما این روش که تا فراهم شدن زیرساخت‌ها صبر کنیم و بعد توریست‌ها را دعوت کنیم صحیح نیست.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده باید در درون هر کاری مشکل آن را حل کرد در واقع باید کار را آغاز کنیم تا مشکل آن حل شود. مگر ما امروز متوجه شدیم که تهران هتل‌های مناسبی ندارد؟ بیشترین مجوز ساخت هتل در تهران صادر شده و تسهیلات خوبی برای ساخت آنها فراهم شده اما چند هتل به جز هتل اسپیناس و چند مورد دیگر سراغ دارید که طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر ساخته شده باشد.

قالیباف ادامه داد: جواز برای ساخت هتل صادر شده وام را دریافت کردند اما هتلی در سطح شهر نمی‌بینیم چرا که یک اشکال جدی وجود دارد و تا این اشکالات رفع نشود اخذ تصمیمات دیگر فایده نخواهد داشت.

وی افزود: چالش بزرگ ما نبود زیرساخت‌ها نیست چرا که می‌توان کار را آغاز کرد و همزمان با آن مشکلات را حل کرد مهمترین موضوع پذیرش توریست است.

شهردار تهران ادامه داد: اشکال دیگر این است که افکار عمومی و نگاه بخش قابل توجهی در دنیا معطوف ظرفیت‌های توریستی ایران نیست چرا که شناختی از ایران ندارد و تبلیغات علیه آن زیاد شده است بنابر این باید این چالش‌ها را برطرف کنیم و بعد آغاز افزایش توریست‌ها در کشور را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: طی پنج تا شش سال ابتدای مدیریت بنده در شهرداری موضوع توریست داخلی و خارجی اصلا در ذهن ما نبود نه اینکه متوجه آن نباشیم بلکه در اولویت ما قرار نداشت ولی به مرور زمان که بر مشکلات شهر فائق آمدیم این فرصت را پیدا کردیم که به موضوع گردشگری توجه کنیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: امروز بویژه در سه سال اخیر به بحث توریست شهری با تکیه بر توریست داخلی برنامه‌ریزی‌های خوبی شکل گرفت. در تهران فضاهای کالبدی خوبی که فرصت دیدن را فراهم می‌کند ایجاد شده به عنوان مثال برج میلاد، پل طبیعت، زندان قصر و دریاچه خلیج فارس از جمله مراکزی است که شرایط مناسبی را برای بازدید علاقه‌مندان و توریست‌ها فراهم کرده است.

وی ادامه داد: همچنین در سطح شهر پیاده‌روهایی ایجاد شده که برای آنها حرص و جوش‌های زیادی خوردیم زمانی که خیابان پانزده خرداد را بستیم تا به یک پیاده‌راه تبدیل شود یک نفر موافق نبود و فشار می‌آوردند که راه را باز کنیم اما خاطرم است که گفتم این امر کاری مطالعه شده است و از هر جهت آیتم منفی در آن وجود ندارد کمتر از دو هفته بعد از بهره‌برداری همه مخالف‌ها با آن موافق شدند.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز مطالبه مردم از شهرداری توسعه فضای کالبدی در شهر است گفت: در حال حاضر ۱۵ مسیر گردشگری در تهران ایجاد شده که همه مردم می‌توانند طی تماس با سامانه ۱۲۷ از برنامه‌های موجود استفاده کنند. این در حالی است که همه اقدامات این امر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شهرداری تنها آن را پشتیبانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تورهای مذهبی، تفریحی و تاریخی در تهران طراحی شده است گفت: در منطقه ۱۲ و توسعه آن کاملا رویکرد گردشگری داریم و آن را به طور ویژه مورد توجه قرار داده‌ایم. به عقیده بنده شهردرای برای خود نیازمند یک سازمان گردشگری است.

قالیباف افزد: در شهرداری موضوع گردشگری در سازمان رفاه مطرح است اما این سازمان بیشتر در حوزه آسیب‌‌های اجتماعی درگیر است البته قصد شهرداری از ایجاد این سازمان تصدیگری نیست بلکه تولی‌گری است و می‌خواهیم بستری را برای بخش خصوصی فراهم کنیم.

۱۳۹۴/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...