نسخه چاپی

آمادگی‌ بیمارستان‌ كرمان برای مقابله با كرونا

دكتر "نوذر نخعی" در نشستی با موضوع "كرونا ویروس" گفت: عامل بیماریMERS ، كورونا ویروس‌هاست كه از بیماری سارس كشنده تر است و بر اساس شواهد موجود مخزن اصلی آن شتر بوده و می‌تواند از انسان به انسان نیز منتقل شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سال 1393 در کشور و به ویژه استان کرمان یک طغیان بیمارستانی کوروناویروس MERS رخ داد که با تلاش همکاران در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نهایت با 5 مورد ابتلا و 2 مورد فوت، بیماری کنترل و به پایان رسید.

دکتر "نوذر نخعی" در نشستی با موضوع "کرونا ویروس" گفت: عامل بیماریMERS ، کورونا ویروس‌هاست که از بیماری سارس کشنده تر است و بر اساس شواهد موجود مخزن اصلی آن شتر بوده و می‌تواند از انسان به انسان نیز منتقل شود.

وی ادامه داد: این بیماری در حال حاضر واکسن و درمان اختصاصی و موثر ندارد و تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری از آن است.

نخعی افزود: سال 1393 در کشور ما (استان کرمان) یک طغیان بیمارستانی کوروناویروس MERS رخ داد که با تلاش همکاران در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نهایت با 5 مورد ابتلا و 2 مورد فوت، بیماری کنترل و به پایان رسید.

وی با بیان اینکه دوره کمون این بیماری از 2 تا 14 روز متغیر است، اظهار کرد: حجاج اگر در دو هفته ابتدای رسیدن به کشور دچار علائم شدند باید به پزشک مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطر‌نشان کرد: هر سرماخوردگی مشکوک به کرونا نیست و زمانی مشکوک نامیده می‌شود که نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد.

وی ادامه داد: افراد در معرض خطر این بیماری عمدتا حجاج، افراد در تماس نزدیک با بیمار مبتلا و پرسنل بهداشتی درمانی که از بیماران مراقبت می‌کنند، هستند.

‌نخعی افزود: ویروس کرونا می‌تواند طیف گسترده‌ای از بیماری را از تب و علائم تنفسی خفیف، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، اسهال، ضعف و بی حال ایجاد کرده و در موارد شدید باعث عفونت پیشرونده ریه‌ها و نارسایی تنفسی و کلیوی شود.

‌در نظر گرفتن آمبولانس‌های خاص برای انتقال بیماران احتمالی مبتلا به کرونا ویروس

دکتر"مهدی شفیعی" مدیر گروه مبارزه با بیمار‌ی‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این نشست گفت: با توجه به ورود قریب الوقوع حجاج عزیز، در این رابطه از هفته گذشته کمیته مشترکی با معاونت درمان، اورژانس 115 و معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد که در این کمیته دستور‌العمل‌ها به همه بیمارستان‌ها داده شده است.

‌شفیعی افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته کرمان مواجه با این بیماری شده بود و حجم بیماران احتمالی مبتلا به سمت بیمارستان افضلی پور افزایش یاقته بود، امسال بیمارستان‌ها سطح بندی شده‌اند و اگر احتمال ابتلای فردی به کرونا ویروس شدت یافت، بیمار را به بیمارستان افضلی پور منتقل می‌کنند.

‌وی ادامه داد: همچنین آمبولانس‌های خاصی برای انتقال بیماران احتمالی مبتلا به کرونا ویروس در نظر گرفته شده است.

‌مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطر‌نشان کرد: تمامی پرسنل بهداشتی و درمانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند و آنچه مهم است حجاجی که احتمال ابتلا به این ویروس را داشته باشند، کرونا را به دیگران منتقل نکنند.

‌وی توصیه کرد: بهتر است برای پیشگیری از این بیماری حجاج در 14 روز نخست بازگشت از سفر خود با اطرافیان تماس کمتری داشته باشند.

‌شفیعی ادامه داد: همچنین در تعاملی که با سازمان حج و زیارت استان کرمان داشتیم مقرر شده تا شماره تماس زائران به دانشگاه ارائه شود تا دانشگاه پیامک‌های بهداشتی را برای آنها ارسال کند.

‌مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به استقرار پایگاه مراقبت مرزی در فرودگاه، گفت: در روزهایی که قرار است حجاج به استان برگردند، این پایگاه بیشتر از گذشته فعال می‌شود.

وی ادامه داد: دو پزشک و یک کارشناس مستقر در این فرودگاه حجاجی را که علائم سرما‌خوردگی و تنفسی دارند را ویزیت می‌کنند.

۱۳۹۴/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...