نسخه چاپی

پیام ویژه تهران به دمشق چه بود؟

پس از آغاز درگیری‌ها در سوریه از سوی عالی‌ترین سطوح نظام پیامی به بشار اسد ارسال شده و در آن عنوان شده كه باید جلو خونریزی‌ها در سوریه گرفته شود. او همچنین از تماس ایران با بخشی از معارضین خبرداد و گفت باید این تماس‌ها علنی باشد.

سفیر پیشین ایران در سوریه معتقد است که باید تعامل با معارضین دولت سوریه علنی باشد.

به گزارش خبرآنلاین از آغاز نهضت‌های منطقه‌ای داستان سوریه و اتفاقات آن در ایران دارای حساسیت‌های ویژه‌ای بوده است.

دولت سوریه از همپیمانان دیرینه ایران است و در برهه‌های مختلف پس از انقلاب و به خصوص در زمان جنگ تحمیلی در بسیاری از موارد به یاری ایران آمده است.

با شروع شدن اعتراضات در این کشور موضع ایران حمایت از دولت بشار اسد بود. این حمایت در داخل کشور با دو واکنش روبرو شد. برخی از صاحب نظران اتفاقات سوریه را جدای از مسئله خیزش‌های منطقه‌ای و بیداری اسلامی و یک اقدام از خارج طراحی شده می‌دانند در حالی که در طرف مقابل برخی هم معتقدند که نباید جریان سوریه را جدای از خیزش‌های اخیر منطقه دانست و حمایت یک طرفه از بشار اسد سیاست درستی نبوده است.

محمدعلی سبحانی سفیر سابق ایران در بیروت از هواداران نگرش دوم است. وی که چندی پیش مهمان کافه خبرآنلاین بود معتقد بود که اگر از بشار حمایت یک جانبه نکرده بودیم امروز بازیگر موثرتری بودیم.

در سوی دیگر یکی از چهر‌های شاخصی که از تحلیل نخست در موضوع سوریه دفاع می‌کند حسین شیخ الاسلام سفیر سابق ایران در دمشق و قائم مقام پیشین وزیر امور خارجه است.

وی در گفت و گو تفصیلی خود با خبرآنلاین معتقد است که نباید موضوع سوریه را فارغ از مسئله مقاومت در منطقه دید.

وی همچنین در این مصاحبه عنوان کرد که پس از آغاز درگیری‌ها در سوریه از سوی عالی‌ترین سطوح نظام پیامی به بشار اسد ارسال شده و در آن عنوان شده که باید جلو خونریزی‌ها در سوریه گرفته شود. او همچنین از تماس ایران با بخشی از معارضین خبرداد و گفت باید این تماس‌ها علنی باشد.

۱۳۹۱/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...