نسخه چاپی

ایران بزرگ‌ترین تولیدكننده انار در جهان است

معاون باغبانی وزیر جهاد كشاورزی گفت: بر اساس آمار فائو در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳؛ ایران رتبه نخست تولید انار را جهان كسب كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدعلی طهماسبی ظهر امروز در حاشیه برگزاری نهمین جشنواره انار نادری بادرود در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: بر اساس آمار فائو در سال‌های 2012 و 2013؛ ایران رتبه نخست تولید انار را کسب نمود.

طهماسبی بابیان اینکه حدود 300 هزار هکتار از باغات کشور زیر کشت محصول انار بارور است؛ افزود: در سال گذشته؛ میزان صادرات انار به بیش از 470 هزار تن رسید.

وی اظهار داشت: ایران یکی از بزرگ‌ترین مراکز از لحاظ تنوع ژنتیکی انار در دنیا است؛ به‌گونه‌ای که ارقام منحصربه‌فردی در کشور یافت می‌شود و ارقام یاقوتی کویر، نادری بادرود، یوسف خانی، ملس ساوه، ملس تبریز و رباب از مهم‌ترین ارقامی هستند که در کشور مورداستفاده قرار می‌گیرند.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی رقبای خارجی ایران را در صادرات انار؛ کشورهای هند، چین،ترکیه و آمریکا برشمرد و بیان داشت: در سال 93 بیشترین عملکرد تولید انار در ایران؛ 940 هزار تن بود.

وی تصریح کرد: استاندارد برداشت انار در جهان از هر هکتار 20 تن است که کشور ما حدود چهارده و نیم تن در هر هکتار انار برداشت می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به جایگاه استان اصفهان در تولید انار تصریح کرد: استان اصفهان با 93 هزار تن برداشت، ده درصد تولید انار کشور را به خود اختصاص داده است.

طهماسبی به میزان ارز آوری صادرات انار اشاره کرد و بیان داشت: در سال گذشته بابت صادرات انار به کشورهای اروپایی و خاورمیانه و آسیای شرقی بیش از 11 و نیم میلیون دلار ارز وارد کشور شد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزود: مساحت باغ‌های کشور دو میلیون و 600 هزار هکتار است که 800 هزار هکتار از این باغات به سیستم آبیاری تحت‌فشار مجهز شده‌اند.

طهماسبی همچنین اظهار کرد: برای افزایش تولید و توسعه سطح باغات کشور هیچ‌گونه محدودیت تسهیلاتی وجود ندارد و با ارائه طرح، تسهیلات ارزی و ریالی به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: برای افزایش راندمان تولید و استفاده بهینه از منابع، تسهیلات بلاعوض برای اجرای آبیاری تحت‌فشار پرداخت می‌شود و دولت برای اجرای آبیاری نوین تا 85 درصد تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در خصوص طرح آبیاری قطره‌ای و بارانی و تحت‌فشار نیز گفت: با اجرای این طرح و افزایش بهره‌وری و تولید در باغ‌ها، زمینه صرفه‌جویی در هزینه تولید و آب نیز فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: کشاورزان با تجمیع فعالیت‌های خود و تشکیل تعاونی می‌توانند نتایجی خوبی کسب نمایند

طهماسبی افزود: اجرای این طرح موجب بالا رفتن کیفیت تولید و بهداشت و سلامت محصولات می‌شود که این مسئله می‌تواند زمینه حضور ما را در بازارهای صادرات ارتقا دهد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی دیگر از راه‌های تولید بالای محصول انار تغذیه مناسب این میوه است و تأمین نیاز غذائی درختان به شکل بهینه ضامن تولید اقتصادی و بهره‌برداری مناسب خواهد بود؛ ازاین‌رو شناخت دقیق نیاز غذایی درختان انار و نقش هر یک از عناصر غذایی در چرخه سوخت‌وساز یا متابولیسم گیاه راهنمای ما در مدیریت و نگهداری باغات انار است.

۱۳۹۴/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...