نسخه چاپی

توافق جدید برای اعلام نرخ تورم

عکس خبري -توافق جديد براي اعلام نرخ تورم

در واقع در محاسبه نرخ تورم سال پایه مركز آمار 81 و سال پایه بانك مركزی 83 است و به علاوه مركز آمار سبد شهری و و روستایی را در نظر می‌گیرد در حالی كه بانك مركزی فقط سبد كالای شهری را در تعیین نرخ تورم به حساب می‌آورد.


اين كه نرخ تورم را بانك مركزي اعلام كند يا مركز آمار موضوع جديدي نيست. اما آنچه اهميت دارد اين است كه با تصويب قانون برنامه پنجم، بر اساس ماده 54 ، مركز آمار مرجع رسمي اعلام نرخ تورم است. در مورد نرخ تورم توافقي در شوراي عالي آمار صورت گرفته مبني بر اين‌كه تا زماني كه سال پايه و سبد كالا در تعيين نرخ تورم، بين مركز آمار و بانك مركزي يكسان نشود، اين نرخ را بانك مركزي اعلام كند.

به گزارش ايسنا بانك مركزي در دوماه ابتدايي سال گذشته نرخ تورم را اعلام كرد و سپس در خرداد ماه مركز آمار ايران مستندات خود را درباره نحوه محاسبه و عدد تورم 50 ماه قبل منتشر كرد به طوري كه به نظر مي‌رسيد موضوع اعلام رسمي نرخ تورم توسط اين مركز عملياتي شده است.

اما برخلاف پيش‌بيني‌ها خرداد تنها ماهي بود كه مركز آمار ايران، نرخ تورم را به صورت رسمي منتشر كرد و پس از آن رييس مركز آمار چندين بار هم نرخ تورم را به صورت غير رسمي اعلام كرد. اين اقدام مركز آمار انتقاد رييس كل بانك مركزي را در پي داشت به طوري كه بانك مركزي در مقاطع مختلف شاخص تورم محاسبه شده توسط بانك مركزي را اعلام مي‌كرد.

در واقع با وجود اين‌كه مركز آمار ايران بر اساس قانون موظف به اعلام نرخ تورم شده بود اما در غياب اعلام‌هاي اين مركز، بانك مركزي همچنان براساس روال قبلي خود عدد تورم را اعلام مي‌كرد، اگرچه مثل گذشته مستندات اعلام نرخ تورم را روي پايگاه اينترنتي خود قرار نمي‌داد. اين روال نامرتب آنقدر ادامه پيدا كرد تا بانك مركزي با اعلام رسمي نرخ تورم آبان ماه 90 مثل گذشته مستندات آن را نيز بر روي پايگاه اينترنتي خود قرار داد و از ان زمان تا كنون همچنان نرخ تورم را اعلام مي‌كند.

بر اين اساس پيگيري‌ها نشان مي‌دهد در مورد نرخ تورم توافقي در شوراي عالي آمار صورت گرفته مبني بر اين‌كه تا زماني كه سال پايه و سبد كالا در تعيين نرخ تورم، بين مركز آمار و بانك مركزي يكسان نشود، اين نرخ را بانك مركزي اعلام كند البته گفته مي‌شود كه مركز آمار نرخ تورم را محاسبه كرده و به صورت رسمي به روساي سه قوه، هيات وزيران، نمايندگان مجلس و استانداران ارائه مي‌دهد.

در واقع در محاسبه نرخ تورم سال پايه مركز آمار 81 و سال پايه بانك مركزي 83 است و به علاوه مركز آمار سبد شهري و و روستايي را در نظر مي‌گيرد در حالي كه بانك مركزي فقط سبد كالاي شهري را در تعيين نرخ تورم به حساب مي‌آورد.

بنابراين همچنان بانك مركزي متولي اعلام نرخ آمار بوده و هر ماه آن را اعلام مي‌كند.

۱۳۹۱/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...