نسخه چاپی

اسكان پناهجویان در استادیوم‌ها و دهكده متروكِ المپیك آتن

مقامات آتن برای رهایی از فشار ناشی از پناهجویان بر محله‌ها و ساكنان شهر آتن، صدها تن از مهاجران را در استادیوم‌های متروكِ المپیك سال ۲۰۰۴ این شهر سكنی داده و قصد دارند تعدادی دیگر را در دهكده المپیك مستقر كنند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نشریه ایندیپندنت در گزارشی از پناهجویانی که همچنان در یونان به سر می‌برند نوشت: آن‌ها برای ماه‌ها است که در میدان ویکتوریا در قبل آتن، چمباتمه زده‌اند: بخشی از ده‌ها هزار پناهجویی که از ترکیه به یونان آمده و امیدوارند که به سوی اتریش یا آلمان رهسپار شوند، اما در اینجا گیر افتاده‌اند.

اما هم‌اکنون وزیر مهاجرت دولت یونان یک راه حل پیدا کرده است. وی درهای یکی از استادیوم‌هایی را که یونان با ولخرجی بسیار برای المپیک سال 2004 ساخته بود را باز کرد، استادیومی که پس از المپیک به سرعت به یک تأسیسات بدون استفاده تبدیل شده است.

این استادیوم‌ها زمانی نمادهایی خیره‌کننده از ولخرجی‌های بی حساب و کتاب در سال‌های رونق اقتصادی این کشور بودند، اما دولت‌های بعدی نتوانستند آن‌ها را در راستای هیچ هدف سودآوری به کار ببرند.

طی روزهای اخیر، حدود 400 تا 500 پناهجو با اتوبوس به محوطه درونی مجموعه گالاتیسِ المپیک منتقل شدند، جایی که از آن برای برگزاری رقابت‌های تنیس روی میز و ژیمناستیک در سال 2004 استفاده می‌شود، همچنین صدها تن دیگر نیز به استادیوم سابق هاکی مسابقات المپیک منتقل شده‌اند.

یانیس موزالاس، وزیر امور داخلی و مسئول امور مهاجران در دولت تحت هدایت حزب سیرزا خطاب به خبرنگاران حاضر در میدان ویکتوریا گفت: «من از ساکنان خواستم تا صبور بشاند، میدان ویکتوریا تخلیه خواهد شد. ما تلاش داریم تا فشار بر جمعیت را کاهش دهیم، و موضع همبستگی o,n را که تا کنون وجود داشته است همچنان حفظ کنیم. ما نمی‌خواهیم که آن‌ها در معرض دیدگاه‌های تند راستگرایانه، نژادپرستانه و بیگانه‌هراسی قرار بگیرند».

ساکنان جزیره لِس‌بوس طی اولین دوره زمامداری حزب سیرزا می‌گفتند که دولت هیچ‌کاری در مورد موج پناهجویان انجام نداده است. اما زمانی که دولت الکسیس تسیپراس در ماه آگوست استعفا داد، سرپرست وزارت مهاجرت گفت که از این جزیره دیدن کرد و برخی اقدامات ضروری را اتخاذ کرد.

در این شرایط، دولت یونان تصمیم گرفته است که با توجه به موج مهاجران ورودی به این کشور، برخی دیگر از استادیوم‌ها و سالن‌های مسابقات المپیک را بگشاید و از آن برای اسکان پناهجویان تازه‌وارد استفاده کند. یکی از آن‌ها، دهکده المپیک در 12 مایلی شمال آتن است، که شامل تعداد بسیار زیادی از خانه‌های بتنی بوده و برای پذیرایی از 10 هزار ورزشکار طراحی شده است. این دهکده یکی از نمادهای است که نشان می‌دهد جاه‌طلبی‌های یونان پس از بحران اقتصادی به یک دُمَل چرکین تبدیل شده است. زمانی که بازی‌های المپیک پایان یافتند، هزاران یونان در مسابقات قرعه‌کشی شرکت کردند تا بتوانند یک خانه را در دهکده المپیک به قیمت مزایده بخرند. تعدادی از کسانی که در این قرعه‌کشی برنده شدند همچنان آنجا ساکن هستند. اما پس از آنکه صاحبان کسب و کار به علت نبود تقاضا و بازار پرکشش، این دهکده را ترک کردند، امیدها در مورد این منطقه به سرعت از بین رفت و مدارس و کودکستان‌هایی که قرار بود برای این منطقه ساخته شوند، هرگز تکمیل نشدند.

۱۳۹۴/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...