نسخه چاپی

قوه قضاییه در مسیر اعتدال به پرونده‌ها رسیدگی می‌كند

رییس دستگاه قضا گفت: قوه قضاییه در رسیدگی ها در مسیر اعتدال و براساس قانون و داده هایی كه بتوان براساس آن قضاوت كرد، عمل می كند و اسیر افراط و تفریط نخواهد شد.

به گزارش نما به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی حضور پرشور و عاطفی مردم ایران در مراسم تشییع پیکرهای جان باختگان حادثه منا را نشان از همبستگی و همدلی مردم ایران دانست و با قدردانی از این حضور باشکوه گفت: حضور مردم در مراسم تشییع جان باختگان حادثه منا مملو از عواطف و احساسات و تسلی خاطر بازماندگان بود و باید قدر این همدلی و همبستگی را دانست.



رئیس دستگاه قضا گفت: این انسانیت و عواطف عمیق جای شکر دارد و نشان می دهد که قلوب ملت ما به هم نزدیک است و جدایی جسمانی افراد مانع نزدیکی روح و عمق باطن آنها به یکدیگر نخواهد شد.



رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه فاجعه منا را از منظرهای مختلف می توان مورد بررسی قرار داد افزود: رفتار ناشایست سعودی ها در برخورد با این حادثه، کوتاهی نسبت به رسیدگی به وضعیت مجروحان و بی توجهی نسبت به اصل بروز حادثه و اطلاع رسانی های غلط و غیرشفاف که احتمالاً به قصد تحریف افکار عمومی بوده از نکات قابل توجه در بررسی و تعقیب این حادثه است.



آیت الله آملی لاریجانی تهمت زدن به دیگر کشورها را از دیگر مسایل قابل توجه در این حادثه توصیف و اظهار کرد: این حادثه و مسایل مختلف آن نشان داد که سعودی ها لیاقت مدیریت حج را ندارند و کشورهای اسلامی باید فکری به حال این مسئله بکنند.



رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: حج از فرایض بسیار مهم اسلامی است که جنبه های مختلف معنوی آن با اجتماع عظیم مسلمانان و اخوت آنان توأم شده است.



آیت الله آملی لاریجانی با تأکید براینکه کشورهای اسلامی و سازمان های مرتبط با کشورهای اسلامی و جهان اسلام باید چاره ای برای مدیریت حج بیندیشند افزود: باید کشورها و سازمان های اسلامی طرحی را پیش بینی کنند که مسئله اداره و مدیریت حج با این گونه فجایع و حوادث همراه نشود که قابل گذشت و بخشش نیست.



رئیس دستگاه قضا گفت: مردم بسیاری از کشورهای اسلامی داغدار رفتار خصمانه و توأم با تکبر و بی مسئولیتی سعودی ها شدند که قابل اغماض نیست و امیدواریم این مسئله از ابعاد مختلف از جمله از ابعاد حقوقی و قضایی پیگیری و تعقیب بشود.



آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به رفتار آمریکایی ها در نحوه برخورد با اجرای برجام و پیوند دادن آن به موضوع پرداخت غرامت از سوی ایران اشاره کرد و با تأکید براینکه چنین رفتاری غیرمنطقی و مغایر با رفتارهای اولیه آمریکایی ها در انجام مذاکره بوده است گفت: کسانی که با مسیر این مسئله آشنا هستند و می دانند که نامه ابتدایی برای انجام مذاکرات چگونه بود و آمریکایی ها در ادامه چه کردند.



می دانند که پس از داستان برجام هم آمریکایی ها رفتار غیرمنطقی از خود نشان داده اند. گر چه مصوبه پرداخت غرامت مربوط به مجلس نمایندگان است ولکن همین مقدار هم روشنگر عدم صداقت آمریکا است.



رئیس قوه قضاییه افزود: مرتبط شدن موضوع برجام با پرداخت غرامت برای اقدامات به ادعای آنان تروریستی در لبنان و سایر کشورها جای تعجب دارد.



آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: کشوری که سالها دستش به انواع فجایع مختلف علیه جمهوری اسلامی آلوده است، اکنون ما را متهم به اقدامات تروریستی می کند؛ چگونه است که دفاع مظلومانه لبنانی ها اقدام تروریستی است اما حمایت از اقدامات منافقان و کومله و دمکرات و جنایت های صدام، تروریستی نیست گویا آمریکایی ها آنها را فراموش کرده اند.



رئیس قوه قضاییه افزود: آمریکایی ها حمله به هواپیمای مسافربری ایران و کشتن قریب به 300 مسافر ایرانی را فراموش کرده اند و حال مدعی غرامت هستند؛ در حالیکه غرامت را دولت ایران باید بخواهد نه آنها که از کودتای 28 مرداد تا به امروز جنایت های فراموش نشدنی علیه ملت ما انجام داده اند.



آیت الله آملی لاریجانی به جنایت های آمریکا در اطراف و اکناف دنیا از ویتنام تا عراق و افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: دست آمریکایی ها به خون همه ملت ها آغشته است اما اینک مدعی حقوق بشر و مدعی دریافت غرامت شده اند که این کمال گستاخی و جسارت و پررویی و نشان از بی صداقتی آنهاست.



آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: ملت ایران هرگز زیر بار چنین رفتاری نخواهد رفت و توصیه ما به دولتمردان و دستگاه دیپلماسی هم این است که رفتارشان را متناسب با رفتار آمریکایی ها تنظیم کنند و بدانند که با دشمن نمی توان دوستی کرد.



رئیس دستگاه قضا با اشاره به جنایات آمریکایی‌ها در کشور ما و دیگر کشورها افزود: با کسی که چنین سابقه ای دارد و مدعی هم هست نمی توان دوستی کرد.



آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه برخی رفتارها و برخوردها نیز ممکن است عمدی نباشد گفت: باید توجه کرد که رفتار مسئولان ما در چارچوب های بزرگ تری ارزیابی می شود و باید دوست و دشمن را بشناسیم و بدانیم که هر کسی که دست دراز کند، دوست نیست.



رئیس قوه قضاییه افزود: تا زمانی که رفتار آمریکایی ها این است که یک دست جلو می آورند و با دست دیگر از پشت خنجر می زنند نمی توان دوستی کرد که اگر این بود این همه فشار و تحریم ظالمانه و توطئه معنا نداشت.



آیت الله آملی لاریجانی با تأکید براینکه «نمی خواهیم دشمن‌سازی و نفرت پراکنی کنیم » افزود: بااین حال باید چشمان خود را بر روی واقعیت ها باز کنیم و حواسمان جمع باشد و رفتارهایمان را براساس واقعیات و رفتار متقابل برابر غربی ها تنظیم کنیم.



رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود بااشاره به برخی مصادیق برخورد دستگاه قضایی با جرایم و رسیدگی به پرونده های کلان، اظهار کرد: دستگاه قضایی در برخورد قاطع و قانونی با پرونده های مختلف و فسادهای اقتصادی یا امنیتی هیچ گاه دستخوش احساسات طرفین و یا جریانات سیاسی نخواهد شد.



آیت الله آملی لاریجانی افزود: قوه قضاییه در رسیدگی ها در مسیر اعتدال و براساس قانون و داده هایی که بتوان براساس آن قضاوت کرد عمل خواهد کرد و اسیر افراط و تفریط نخواهد شد.



رئیس قوه قضاییه به برگزاری دادگاه متهم موسوم به«متهم نفتی» نیزاشاره کرد و با تأکید براینکه در پرونده های جاری هیچ فردی خارج از چارچوب رسیدگی به پرونده حق دسترسی به محتویات پرونده و یا ملاقات با متهمان اصلی را ندارد، گفت: القای برخی ملاحظات و یا فشارها و تقاضا برای ملاقات با متهمان در پرونده های جاری هرگز پذیرفته نیست و مخالف جریان رسیدگی است.



آیت الله آملی لاریجانی در پایان تأکید کرد که در پرونده اخیر نیز قوه قضاییه کاملاً بی طرف عمل خواهد کرد.



در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره پیش نویس آیین نامه تشکیلات، شرح وظایف و اختیارات شورای قضایی استان ها ادامه یافت.



۱۳۹۴/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...