نسخه چاپی

پلیس و اراذل و اوباش؛ دو لبه یك قیچی!*سند

«در برخی از موارد قربانیانی كه ما با آن ها صحبت كردیم، این موارد را به پلیس گزارش كرده بودند اما پلیس به آن ها گفته بود كه باید با اوباش بجنگند و از خود دفاع كنند. در بعضی از موارد به قربانیان این حمله ها گفته شده بود كه باید ۱۰۰ یورو جریمه بپردازند.... در برخی موارد دیگر نیز پلیس مهاجران غیرقانونی را تهدید به بازداشت كرده بود».

به گزارش نما به نقل از صدای آمریکا، براساس گزارشی که سازمان دیده بان حقوق بشر روز سه شنبه 7 ژوییه منتشر کرد، الگوی آشکاری در مورد خشونت فزاینده علیه مهاجران در یونان وجود دارد.



بنیامین وارد، معاون بخش اروپا و آسیای میانه سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید بیشتر مهاجرانی که در معرض آزار و اذیت قرار می گیرند، اتباع آسیا و آفریقا هستند و بعضی از آن ها مهاجران اقتصادی هستند اما تعداد زیادی از آن ها، از جمله پناهندگان سومالی و افغانستان از آزار و اذیت در کشورهای مادری شان متواری شده اند.


6.jpg


آقای وارد می گوید: «این مهاجران به دلیل سیاست های یونان در نهایت در خیابان ها آواره می شوند و اغلب بی خانمان هستند. به دلیل رنگ پوستشان و این واقعیت که در خیابان ها روزگار می گذرانند، حضورشان بسیار مشهود است. این گروه ها واقعاً هدف این نوع حمله ها قرار گرفته اند.»



یونان به گذرگاه اصلی پناهجویان و مهاجران غیرقانونی آسیایی و آفریقایی به مقصد اروپا بدل شده است. اما آقای وارد می گوید نظام رسیدگی به پرونده های پناهجویان «متزلزل و بی پایه» است و بسیاری از پناهجویان در شرایطی قرار دارند که گویی در این کشور به دام افتاده اند.



سازمان دیده بان حقوق بشر برای تهیه این گزارش با 59 پناهجو مصاحبه کرد. این افراد گفتند که از اوت سال 2009 تا مه 2012 به نوعی حمله بیگانه هراسی را تجربه و یا از آن فرار کرده اند. در این گزارش آمده است که 51 مورد از این حمله ها بسیار جدی بوده اند.



در گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر تاکید شده است که بیشتر حمله ها شب هنگام و در میادین شهر و یا در نزدیکی آن ها به وقوع پیوسته اند. آقای وارد برای صدای آمریکا تشریح می کند که چگونه «اوباش»، گروه های به اصطلاح «شهروندی» در آتن تشکیل داده اند و شب ها در خیابان ها گشت می زنند و به مهاجران و پناهجویان حمله می کنند.



وارد می گوید: «مقامات یونان برای محافظت از این آوارگان کوچکترین قدمی برنمی دارند. در برخی از موارد قربانیانی که ما با آن ها صحبت کردیم، این موارد را به پلیس گزارش کرده بودند اما پلیس به آن ها گفته بود که باید با اوباش بجنگند و از خود دفاع کنند. در بعضی از موارد به قربانیان این حمله ها گفته شده بود که باید 100 یورو جریمه بپردازند. چند سال پیش قانونی تصویب شده بود که فردی که یک مورد جنایت را به پلیس گزارش می کند، باید 100 یورو بپردازد. در برخی موارد دیگر نیز پلیس مهاجران غیرقانونی را تهدید به بازداشت کرده بود».



گفتنی است، یونان در بحبوحه یک بحران اقتصادی عمده قرار دارد. پنج سال است که رکود اقتصادی و بیکاری گسترده یونان را فرا گرفته است. از هر چهار یونانی، یک نفر بیکار است. اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول، به هدف پیشگیری از سقوط مالی و ورشکستگی بیشتر یونان، مبالغی کمک مالی برای این کشور فراهم کرده اند، اما کاهش هزینه های سرسام آور و افزایش مالیات ها پیش شرط کمک های مالی بین المللی به یونان بوده است.



شایان ذکر است، چندی پیش توماس همربرگ، عضو کمیسیون حقوق بشر شورای اروپا با تأکید بر اینکه برخی سیاستمداران اروپایی درک روشنی از اصول حقوق بشر ندارند اظهار داشت: «فقدان شهامت میان سیاستمداران برای دفاع از ارزش ها و اصولی که در اروپا مورد توافق قرار گرفته عامل ناکامی اروپا در ریشه کن کردن بیگانه هراسی بوده است. در این دوره زمانی که من در این جایگاه حضور داشته ام مشاهده کرده ام که اروپا دچار وضعیت بحرانی شده و ما نمی توانیم از این وضعیت خلاص شویم.»

۱۳۹۱/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...