نسخه چاپی

ضعف مدیریت بلای جان مسكن مهر

در هر پروژه ای كه ساختار مدیریتی وجود نداشته و كسانی به‌عنوان مدیریت مالی ، مدیریت بحران ، مدیریت ریسك ، مدیران پروژه را راهنمایی نكنند و برنامه ای ارائه ندهند تمام مشكلات هر حوزه گریبان مدیریت را می‌گیرد.

به گزارش نما، با ابلاغ چندین باره افزایش قیمت ، افزایش سقف وام از 25 به 30 ، اجازه فروش زمین‌های پردیس به ارزش 2 هزار میلیارد تومان و مصوبات پولی دیگر همه تحت الشعاع کلمه ای به نام ضعف مدیریت در شهرهای جدید کشور در حوزه مسکن مهر قرار گرفته است.

تا کنون خارج از رقم‌های دیگر حدود 1100 میلیارد به آورده مردم از محل دستورالعمل شماره 3 افزوده شد ولی عملا تغییری در روند پروژه ها مشاهده نشده است.

به طور معمول در پروژه های مدیریت شده که دارای چارت مدیرتی قوی و نظام مند هستند با ابلاغ رقم کمی می‌توان پروژه‌ها - مسکن مهر- را تا حد نهایت خود همانا تا نزدیک به مراحل اتمام نازک کاری پیش برد.

از دیگر علل وعوامل تاثیر گذار در کنار ضعف مدیریت در پروژه های مسکن مهر، افزایش فشارهای روانی به مدیران رده بالا از سوی متقاضیان وعکس العمل نمایندگان مجلس و پیگیری این موضوع از سوی خبرگزاری‌هاست.

مدیران چند سال اخیر شرکت عمران شهرهای جدید با توجه به توانایی های کم خود وبه حاشیه بردن خود با این نقاط ضعف و ترس از عزل ونصب های شبانه که نشانه بارز آن تغییرات متعدد در این زمینه است، ذهن هر مدیری را که خود توان اجرا نمی‌بیند منحرف کرده و کمترین انرژی را نیز از وی سلب می‌کند.

از سوی دیگر عدم ارائه برنامه کلی و تفصیلی در پروژه ها از سوی مدیران کلان ودر کنار آن سرپوش گذاشتن به ضعف ها ومشکلات وبازی کردن با کلمات یکی از ضعف های دیگر مدیریتی است. در هر پروژه ای که ساختار مدیریتی وجود نداشته باشد و کسانی به‌عنوان مدیریت مالی ، مدیریت بحران ، مدیریت ریسک ، مدیران پروژه را راهنمایی نکنند و برنامه ای ارائه ندهند تمام مشکلات هر حوزه گریبان مدیریت را می‌گیرد.

عدم آشنایی کافی در پروژه های بزرگ به یک سیستم اصول گرای مدیریتی و در کنار آن تحمل فشارهای روحی، روانی و ترس از عزل هر مدیری را دچار ضعف و چالش می‌کند چه برسد این‌که مدیر از قبل نیز توانایی لازم را هم نداشته است.

از دیگر مسائل مربوط عدم توجه به مدیریت زمان است که توجهی در این میان به آن نشده و هر روز بدون توجه به توانایی‌ها وپیمانکاران تعهد جدیدی را به‌وجود می آورند. یکی دیگر از نکاتی که به آن توجه نشده و مغفول مانده مدیربت کیفیت بوده که به دلیل خرید زمان وعدم نقدینگی کیفیت تحت لوای دیگر مسائل به سوی نزول پیش رفته است.

این درحالی است که در یک "سیستم پروژه" که دارای اصول مدیریتی است بعضا با ریسک و هزینه کردن و در کنار آن افزایش زمان پیگیر بالا بردن کیفیت هستند.

در اصول مدیریت ، مدیر خوب کسی است که در یک محدود همه را یعنی زمان ، هزینه و کیفیت را همزمان مدیریت کند.

با این تفاسیر باید گفت در پروژه های مسکن مهر با وجود آن‌که هزینه های صورت گرفته و زمان در حد بیش از نهایت خود افزایش پیدا کرده ولی در مقابل کیفیت به کمترین حد خود نیز رسیده است.

متاسفانه باید به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که پروژه‌ها با افزایش هزینه های مجدد وطولانی شدن زمان علاوه بر این‌که به کیفیت مطلوب نمی‌رسد، امیدی هم به اتمام آنها نیست.
منبع: تسنیم

۱۳۹۴/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...