نسخه چاپی

ادعای روزنامه اسراییلی درباره انتقال اس300 به ایران

تایمز آو اسرائیل نوشت: روسیه تحویل سامانه دفاعی پیشرفته اس سیصد به ایران را براساس توافقنامه به دست آمده میان دو كشور در اوایل سال جاری، آغاز كرده است.

به گزارش نما، در ماه اوت،‌دو کشور اعلام کردند که روسيه تحويل اين سامانه دفاعي پيشرفته را در اواخر سال جاري شروع خواهد کرد. ضمن اين که دو کشور بعد از به دست آمدن توافق هسته اي بين ايران و شش قدرت جهاني در ماه ژوئيه درباره توسعه روابط نظامي گفتگو کردند.

اسرائيل، همواره به دنبال اين بوده است که فروش سامانه دفاعي اس سيصد به ايران را بلوکه کند، بويژه اين که تحليلگران معتقدند اين سامانه موشکي مي تواند مانع حمله نظامي اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران شود.

برخي مقامات ابراز نگراني کرده اند که اين سيستم ها به دست سوريه و حزب الله برسد و تفوق هوايي منطقه اي اسرائيل را کم رمق کند.

ماه گذشته، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در ديدار با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در مسکو بر سر مکانيزمي به منظور جلوگيري از رويارويي اسرائيل و دولت اسد در سوريه بحث و گفتگو کرد.

در اين ديدار نتانياهو به پوتين گفت که ايران و روسيه در حال مسلح کردن حزب الله با تسليحات و موشک هاي پيشرفته هستند که هزاران مورد آن به سمت شهرهاي اسرائيلي هدايت مي شود.

وي در اين گفتگو همچنين تاکيد کرد که اسرائيل همچنان به ادامه هدف قرار دادن نقل و انتقال تسليحات براي گروه تروريستي مستقر در مرز شمالي اسرائيل ادامه خواهد داد.

پوتين هم در پاسخ او گفته بود که سوريه چنان درگير جنگ داخلي است که ديگر به فکر جنگ با اسرائيل نيست. وي در عين حال تاکيد کرد که نگراني هاي اسرائيل را درک مي کند.

اس سيصد قادر است که چندين جنگنده را به يکباره ردگيري کند و برخي از آنها تا 200 کيلومتر برد دارد. اين سامانه به عنوان يکي از پيچيده ترين تسليحات ضد موشکي در جهان شناخته مي شود.
روسيه در سال 2007 توافق کرده بود که اين سامانه پيشرفته را به ايران بفروشد، ولي بعد از آن در نتيجه تحريم هاي اعمال شده توسط سازمان ملل از اين توافق سرباز زد.

مدت کوتاهي بعد از به دست آمدن چارچوب توافق هسته اي در لوزان بين قدرت هاي گروه پنج به علاوه يک و ايران در ماه آوريل، روسيه عليرغم مخالفت هاي آمريکا و اسرائيل اعلام کرد که ممنوعيت فروش اين سامانه دفاعي موشکي پيشرفته به ايران را برمي دارد.

مسکو در آن زمان اعلام کرد که توافق به دست آمده اجازه تحويل موشک ها به ايران را مي دهد، بدون اين که بخواهد در انتظار برداشته شدن تحريم ها عليه ايران در ازاي اعمال محدوديت هايي براي ممانعت تهران از دستيابي به تسليحات هسته اي ايران بماند.

منبع: انتخاب

۱۳۹۴/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...