نسخه چاپی

نبویان درخواست رد برجام را داشت

دبیر كمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، با انتقاد از سیاسی كاری ۵ عضو این كمیسیون در انتشار بیانیه اخیر گفت: اصل مد نظر، این بود كه هر جا در برجام ابهامی وجود دارد، تفسیر دولت را مد نظر قرار دهیم.

به گزارش نما، حسین نجابت با اشاره به ادعای برخی اعضای معترض این کمیسیون درباره بی‌توجهی به نظرات آنها در تهیه گزارش نهایی این کمیسیون، اظهار داشت: برای تمام مطالب از جمله نظرات آقایان معترض رای‌گیری شد، اما برخی از آنها تصویب نشد.

وی افزود: آیا این حرف مضحک نیست که بگویند که گزارش را در بیرون کمیسیون نوشته اند؟! ما دو هفته کامل نظرات مخالف و موافق را شنیدیم، سپس مطالب پیاده شد و بر اساس آنها سوالاتی را برای وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی ارسال کردیم که سازمان انرژی اتمی پاسخ داد.

دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: در مرحله بعد، خودمان جلسه گذاشتیم و کمیته ها نیز جلسه گذاشتند و گزارش دادند؛ آیا این مسئله درست است که همه این فرایندها را نادیده بگیریم و اینطور قضاوت کنیم.

نجابت تصریح کرد: کارشناسان گزارش نهایی را تدوین نکرده اند؛ این را می‌توانید از آقای وحید احمدی رئیس کمیته حقوقی کمیسیون بپرسید؛ به فرض اینکه حتی اگر گزارش نهایی نیز توسط کارشناسان تهیه شده باشد، ما برای بند بند آنها در کمیسیون رای‌گیری کردیم و افراد برای رای دادن آزاد بوده اند.

به ابتدایی ترین اصول دموکراسی پایبند نیستند/ تاجگردون در اکثر جلسات نبود

وی با انتقاد از عدم پایبندی برخی افراد به ابتدایی‌ترین اصول دموکراسی اظهار داشت: تهیه گزارش کمیسیون یا بر اساس تفاهم کامل بوده و یا با رای‌گیری انجام شده است؛ حالا بر اساس اتفاق عده ای در اقلیت قرار گرفته اند؛ آیا صلاح است که در کمیسیون های دیگر مجلس نیز مانند این افراد رفتار شود و علیه فرایند رسمی طی شده در کمیسیون بیانیه صادر شود؟

نماینده مردم تهران در مجلس در همین رابطه خاطرنشان کرد: در دوره ای برای ریاست کمیسیون امنیت ملی، رقیب آقای بروجردی به اندازه ایشان رای آورد و با قرعه‌کشی، آقای بروجردی انتخاب شد، این دوره نیز ایشان با اختلاف یک رای رئیس کمیسیون شد؛ حالا خوب است دیگران در رای ایشان تشکیک کنند!؟

نجابت با بیان اینکه بیانیه صادر شده غیر از سیاسی‌کاری و ابتذال معنایی ندارد، اظهار داشت: آقای تاجگردون در اکثر جلسات حضور نداشت و در روز آخر نیز آقایان منصوری آرانی، تاجگردون و پزشکیان نبودند، اما ۱۰ و یا ۱۱ نفر حضور داشتند و جلسه رسمیت داشت.

وی ادامه داد: در این جلسه برای بند بند گزارش، رای‌گیری شد و کلی پیشنهاد ارائه شد؛ از جمله آقای وحید احمدی پیشنهاداتی داشت که برخی از آنها رای آورد و حتی بعضی از پیشنهادات آقایان ابوترابی فرد و بروجردی نیز رای آورد، اما برخی دیگر هم رای نیاورد.

دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: متاسفانه دوستان مرتکب اشتباهی شده اند که نمی خواهند قبول کنند؛ وقتی گزارش مطلوب ما نیست و اصل آن را زیر سوال می‌بریم، مانند این است که وقتی اسم فرد مطلوب ما از صندوق رای در نمی آید، اصل انتخابات را زیر سوال ببریم. اخلاق و انصاف هم خوب چیزی است!.

برخی از مسائلی که بعنوان دستاورد برجام در بیانیه آورده‌اند، مضحکه دیگران شده است

وی با اشاره به ۱۶۵ نکته ای که نمایندگان معترض کمیسیون برجام به عنوان دستاوردهای توافق هسته ای در بیانیه خود آورده اند، گفت: برخی از این نکات مضحکه دیگران شده است؛ مثلا اینکه ۳۰۰ کیلوگرم مواد غنی شده را نگه داریم و بقیه را اکسید کنیم، جزء دستاوردها قلمداد کرده اند و یا اینکه مجبوریم آب سنگین تولیدی را صادر کنیم به عنوان یک دستاورد دیگر اعلام کرده اند.

دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام، با اشاره به اصرار رئیس مجلس مبنی بر لزوم تهیه هر چه سریع‌تر گزارش نهایی این کمیسیون عنوان کرد: ما نیز تمام تلاشمان را بکار گرفتیم و یک اصل را مد نظر قرار دادیم که هر جا در برجام ابهام و ایهامی وجود دارد، تفسیر دولت را مد نظر قرار دهیم نه تفسیر دیگران، اما در جایی که برجام به طور شفاف ایراد دارد نمی‌توان از آن صرفنظر کرد.

نبویان درخواست رد برجام را داشت، اما کمیسیون «تأیید مشروط» را اعلام کرد

نجابت در همین رابطه به بازدید اعضای این کمیسیون از تاسیسات هسته ای کشور اشاره کرد و گفت: گزارش مربوط به بازدید از آب سنگین اراک و فردو را من شخصا نوشتم و در آن اشاره کردم که تلاش شده است، پدافند این تاسیسات حفظ شود و یا تعدادی سانتریفیوژ نگه داشته شود که اینها مثبت است، اما یکسری اشکالات نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: بدون اغراق، یکی از مسلط‌ترین افراد بر محتوای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ آقای نبویان است، اما در حالی که ایشان معتقد به رد کلی برجام بود، کمیسیون نظر دیگری اعلام کرد و گفت که برجام به صورت مشروط و با یکسری ضمانت اجرا تایید شود؛ بنابراین، این بی‌انصافی‌ها نسبت به گزارش نهایی کمیسیون واقعا پذیرفتنی نیست.

۱۳۹۴/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...