نسخه چاپی

جنایات عربستان در یمن صدای انگلیس را درآورد

دولت انگلیس كه از حامیان ائتلاف ضد یمن محسوب می شود با تغییر موضع خود خواستار توقف ارسال سلاح به عربستان به دلیل فجایع انجام شده توسط سعودی ها در یمن شد.

به گزارش نما، دولت انگلیس با استناد به کشته شدن غیرنظامیان در حملات ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان، خواستار توقف ارسال سلاح به عربستان شد.

لندن در حالی خواستار توقف ارسال سلاح به عربستان شده که ریاض از فرودین ماه سال جاری با حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس اقدام به تشکیل ائتلافی برای حمله به یمن کرد و در این راه از حمایت تسلیحاتی حامیان غربی خود نیز بهره مند شد.

این برای اولین بار نیست که انگلیس چنین درخواستی را مطرح می کند بلکه معمولا در نقاط مختلف جهان وقتی جنگی رخ می دهد در ابتدا از طرف متخاصم حمایت می کند و در ادامه با گرفتن ژست های حقوق بشری خواستار تحریم طرف متخاصم می شود اما بعد از گذشت مدتی اندک ارسال سلاح به جنایتکاران را از سر می گیرد.

انگلیس پس از آن خواستار توقف ارسال سلاح به عربستان شده که عفو بین الملل با انتشار گزارشی و متهم کردن عربستان به ارتکاب جنایات جنگی در حمله به یمن خواستار تحریم تسلیحاتی ائتلاف ضد یمن شده است.

سازمان عفو بین‌ الملل می‌گوید به تازگی شواهد جدیدی یافته است که حاکی از رخ دادن برخی جنایات جنگی در جریان این حملات هوایی‌ است.

این سازمان در گذشته نیز با تاکید بر وقوع جنایت جنگی در یمن، گفته بود در آن کشور «جای امنی برای غیرنظامیان وجود ندارد». گزارش تازه عفو بین‌الملل بر حملات هوایی ائتلاف عربی تمرکز کرده است.

سازمان مدافع حقوق بشر برای تهیه این گزارش در مورد «۱۳ مورد حمله مرگبار» تحقیق کرده است. حملاتی که می‌گوید «حدود ۱۰۰ قربانی غیرنظامی، از جمله ۵۹ قربانی خردسال» برجای گذاشته است.

عفو بین‌ الملل می‌گوید کشته شدن موجی از غیرنظامیان در چنین حملات مرگباری، اهمیت فوق‌ العاده اعمال محدودیت در فروش برخی جنگ‌ افزارها را به ائتلاف عربی نشان می‌دهد.

این سازمان در عین حال تاکید کرده است که آمریکا یا هر کشوری که به طرف‌ های درگیر در یمن جنگ‌افزار می‌دهد، موظف است مطمئن شود جنگ‌ افزارهای ارسالی در تقابل جدی با قوانین بین‌ المللی انسانی قرار ندارد.

سازمان ملل برآورد می‌ کند که در جریان نبردهای یمن، تا کنون، دست‌کم پنج هزار نفر کشته و ۲۵ هزار نفر زخمی شده‌اند. بسیاری از قربانیان غیرنظامی هستند.
منبع: مهر

۱۳۹۴/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...