نسخه چاپی

روایت پزشكیان از نحوه تهیه گزارش برجام

مسعود پزشكیان ازمنتقدین گزارش كمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس باردیگر گزارش نهایی این كمیسیون را غیرواقعی و نادرست عنوان كرد و گفت: آقایان تنظیم كننده این گزارش از مواردی كه خوششان می آمد، استفاده كرده و مواردی كه برخلاف نظرشان بود را حذف كردند.

به گزارش نما، مسعود پزشکیان ازمنتقدین گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس باردیگر گزارش نهایی این کمیسیون را غیرواقعی و نادرست عنوان کرد و گفت: آقایان تنظیم کننده این گزارش از مواردی که خوششان می آمد، استفاده کرده و مواردی که برخلاف نظرشان بود را حذف کردند.

کمیسیون ویژه بررسی برجام در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس گزارشی از بررسی برجام در این کمسیون قرائت کرد. این گزارش با انتقاد و مخالفت پنج عضو کمیسیون ویژه روبرو شد.
پنج عضو مخالف گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس در بیانیه ای متن گزارش برجام را یک سونگر خواندند و تاکید کردند: بیانیه قرائت شده منطبق بر منافع ملت نبوده وآثار بسیار مثبت برجام که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جاری کشور باشد را نادیده گرفته است.
این بیانیه به امضای علاء الدین بروجردی نماینده مردم بروجرد، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، عباسعلی منصوری آرانی نماینده مردم کاشان و منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل رسیده است.
پزشکیان در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا از دلایل مخالفت خود با گزارش کمیسیون ویژه برجام و انتشار بیانیه پنج عضو این کمیسیون سخن گفت و به رسانه های مخالف برجام پاسخ داد.
وی اظهارداشت: ما در کمیسیون ویژه بررسی برجام روشی برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک و روش جمع بندی این گزارش مشخص نکرده بودیم.
وی ادامه داد: درصورتی که که هر مقاله ای که در دانشگاه های مهم دنیا مطرح می شود، طبق یک فرمتی است و اگر خارج از آن باشد، مقاله وی را نمی پذیرند.
نماینده مردم تبریز در مجلس یادآور شد: متاسفانه رسانه ها و روزنامه هایی که در اختیار مخالفین برجام است، اخباری را از روز اول تشکیل کمیسیون ویژه برجام به صورت غیرصادقانه منعکس کردند ولی همه در این کمیسیون بر این اعتقاد بودیم که باید عینک خود را بر روی زمین بگذاریم تا واقعیت ها را ببینیم.
پزشکیان خاطرنشان کرد: کسی که از اول بخواهد موضوعی را رد کند، نیاز به بررسی بیشتر آن موضوع ندارد، بلکه از قبل تصمیم خود را گرفته است، من حتی به سعید جلیلی که در نشست کمیسیون ویژه حاضر شده بود، گفتم که روش کارت شما چیست، چون از اول معلوم نبود که روش بررسی برجام در این کمیسیون چگونه است.
وی تصریح کرد: اگر برجام براساس روش های علمی و کارشناسی بررسی می شد، حتی اگر 100 نفر دیگر هم برجام را بررسی می کردند به نتایجی دست می یافتند که این کمیسیون دست پیدا کرده است.
وی با طرح این سوال که معلوم نیست طبق چه فرمتی این گزارش تهیه شده است، گفت: چارچوبی که برای تهیه و انتشار برجام استفاده شده در هیچ کدام از مقاله های علمی جهان وجود ندارد.
عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس ادامه داد: آنها بعدا می گویند مخالفین گزارش، دموکراسی را رعایت نکردند و ما درباره گزارش در کمیسیون رای گیری کرده ایم، در داده های علمی درمورد عدد و رقم رای گیری نمی شود، بلکه باید با عدد و رقم، واقعیت و اطلاعات را به جامعه منتقل کرد.
پزشکیان تصریح کرد: وقتی می خواهی یک واقعیت را با رای گیری به جامعه بگویی یعنی می خواهی سر جامعه کلاه بگذاری و واقعیت را کتمان کنی، پیدا کردن این مطلب که ما در اقتصاد چقدر ضرر کرده و در چه جاهایی چه هزینه هایی را به ما تحمیل کردند، رای گیری نمی خواهد بلکه باید به مردم گزارش دهیم که آن هم باید از طریق روش علمی باشد.
وی همچنین اظهار داشت: روزانه حدود چندین هزار میلیارد تومان بخاطر تاخیر در اجرای برجام ضرر می کنیم حتی بیش از 200 میلیون دلار در پارس جنوبی روزانه ضرر می کنیم و 100 میلیون دلار بخاطر از دست دادن بازار فروش نفت و سالیانه بسیار بیشتر از 15 میلیارد دلار ضرر برای ما به همراه دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای عدد رای گیری نمی کنند بلکه عدد را به دست می آورند و به مردم می گویند، وقتی ما حرفی می زنیم و می گویم که گزارش ما بی نظیر است، مثلا برجام پدر مردم را درخواهد آورد در عین حال هم بگوییم آنقدر هزینه می دهیم و این میزان هم دستاورد داریم تا مردم قضاوت کنند، پس از آن رای گیری کنیم که آیا این راه را برویم یا نرویم.
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: نمی دانم چرا وقتی راه درست را نمی رویم، ارزیابی نمی کنیم، داده ها را بررسی نمی کنیم، می گوییم این افراد دموکراسی را رعایت نمی کنند، مگر عدد و رقم دموکراسی می خواهد؟
پزشکیان تاکید کرد: چون دعوا سر تحریم ها علیه ایران است، آیا در این گزارش دیده اید که جایی آورده باشند که تحریم ها چقدر ضرر به کشور وارد کرده است؟ حال اگر برجام را نپذیریم و راه خود را برویم، چقدر سود و چقدر ضرر دارد، بررسی یعنی این، اما این افراد برجام را با عینک خصوصی نگاه کردند.
وی درباره این که گزارش کمیسیون ویژه برجام را یک روز قبل از قرائت در صحن مشاهده کرده است، اظهار داشت: من اول حرفم را گفتم و به دنبال این بودم که بگویند با چه روش علمی این موضوع را بررسی کرده ایم و با چه روشی می خواهیم گزارش را منتشر کنیم. گزارش دادن روشی دارد و بررسی کردن هم راه دارد.
وی گفت: اگر کسی بخواهد مقاومت یک ساختمان را بررسی کند، باید به دنبال روش آن باشید و اینکه بخواهیم از اول کار، یک موضوع را لغو کنیم و و چون از اول معلوم است، دیگر روش نمی خواهد چراکه می خواهید آن را رد کنید، چرا ما را سرکار گذاشتید.
این نماینده اصلاح طلب مجلس افزود: وقتی راهی را می روی، شفاف نیست و از اول هم نگفته ای چه راهی را انتخاب کرده ای، می توانی در طول مسیر چندین بار راه خود را عوض کنی، من می توانم راهی بروم که 100درصد در آن نظرم حاکم باشد یا از راهی بروم که نظرم را نپذیرند.
پزشکیان خاطرنشان کرد: نظر یک تعداد از این برادرها در کمیسیون ویژه بررسی برجام این بود که برجام خیانت به کشور است و هرگز هم قصد این را نداشتند که بخواهند به صورت منطقی و عاقلانه برجام را بررسی کنند.
وی تصریح کرد: به طور مثال درباره تحریم ها چه داده ای را در این گزارش می توان دید؟ وقتی از تحریم صحبت می کنیم، باید بگوییم یک تعداد مشخص است و در ادامه هم اینگونه می شود و لغو آن چنین پیامدهایی دارد. این یک واقعیت است دیگر دعوا و تهمت و انگ زدن ندارد، این که بگوییم مذاکره کنندگان خائن هستند، درست نیست.
عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس افزود: برخی از دوستان اگر صدبار دیگر هم اطلاعات بگیرند باز هم حرف خود را می زنند، پس قرار نبود در کمیسیون ویژه براساس روش های علمی گزارش بدهیم یعنی من باید حرف خودم را بزنم و تو هم حرف خودت را بگویی.
پزشکیان گفت: گروه منتخب حاضر در کمیسیون برجام نمی توانست نظر درستی را درباره گزارش نهایی ارایه دهد و موضع درست و صحیحی را به جامعه منتقل کند، مصداق روشن آن این است که باید یک گروهی به جز این افراد و از متخصصان دانشگاهی انتخاب شوند، آن زمان مشاهده می کردید که 180 درجه نظر این گروه با نظر این آقایان متفاوت است.
وی با بیان این که این گزارش مورد قبول ما 5 نفر نیست، اظهار داشت: متاسفانه در بررسی گزارش پایانی با ذهنیت خود موضوعی را بررسی کرده ایم، پس موضوعی را خودت می بینی، قبول می کنی و موضوعی را که نمی خواهی ببینی، قبول نمی کنی.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: آقایان تنظیم کننده گزارش پایانی کمیسیون ویژه برجام از مواردی که خوششان می آمده استفاده کردند و مواردی که برخلاف نظرشان بوده است را حذف کردند پس نتیجه نهایی نمی تواند واقعی و درست باشد.
پزشکیان با یادآوری جلسه صبح شنبه کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: در آن جلسه دیدم که اگر بمانم باید اوقات تلخی کنم و آنها به هم بی احترامی می کنند که این کار را هم کردند و نمی دانم چرا 2 یا 4، دعوا دارد و وقتی دعوا می کنیم یعنی منطق نداریم و می خواهیم به زور چیزی را قالب کنیم.
وی درباره تهدید برخی از نمایندگان مخالف برجام علیه نمایندگان موافق برجام نیز اظهار داشت: یکی از این رسانه هایی که نوشته اند که این 5 نفر کافر و فلان هستند، اگر مسلمان و دین دارند، تهمت نمی زدند .
وی تصریح کرد: 100 بار گفته ام که جزو هیچ گروهی نیستم و اگر سند دارید نشان دهید، چرا تهمت می زنید و دروغ می گوید. افرادی که دروغ می گویند هرگز نمی توانند، حق بگویند.
نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: از نظر علمی وقتی یک موضوعی را می خواهی بررسی شود و نتیجه گیری درباره آن انجام شد باید قابلیت تکرار داشته باشد و داده ها نیز دقیق و صحیح نگاشته شود، ولی این افراد در کمیسیون ویژه برجام نه راه را درست رفتند و نه اندازه گیری درستی را در این زمینه داشته اند.
منبع: ایرنا

۱۳۹۴/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...