نسخه چاپی

اظهارات دادستان كل كشور در مورد دادگاه پرونده نفتی

دادستان كل كشور گفت: كیفرخواست مفصلی از طریق نماینده دادستان قرائت شد، درخواست استمهالی ارائه شد كه مورد قبول دادگاه واقع شد فعلا تشخیص دادگاه برگزاری جلسات رسیدگی به صورت علنی است، البته خود رسانه‌ها و همچنین مسئولان در بخش های مختلف نقش دارند در اینكه علنی بودن جلسات دادگاه ادامه یابد.

به گزارش نما، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود درباره اقدامات دستگاه قضایی کشور در موضوع فاجعه منا گفت: کیس‌هایی در جلسه مورد بحث قرار گرفت که سازمان ملل در آن موارد کمیته حقیقت یاب را دنبال کرده‌، دادگاه خاصی تشکیل داده و این کیس‌ها، کیس‌های مختلفی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حادثه منا قریب 5 هزار نفر جان باختند، گفت: این موضوع شوخی نیست که بشود از آن گذشت، مراسمی است که هرساله تکرار می‌شود، به همین جهت در اینجا صلاحیت دادگاه‌های بین المللی مختلفی همچون آی سی سی، آی سی جی و دادگاه داوری بین‌المللی بررسی شد.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: من فکر می کنم مجامع بین المللی در این رابطه مسئولیت دارند و ما حتماً به عنوان دادستانی مسئولیت داریم، ضمن اینکه وزارت امور خارجه مسئولیت اصلی را بر عهده دارد که باید مجدانه پیگیری کنند.

وی افزود: ما ابتدا پیگیری و خواسته‌مان از دولت عربستان و دستگاه قضایی عربستان این است که خودشان به این موضوع رسیدگی کنند و ما را از نتیجه مطلع کنند، در این چند روزی که گذشته ما نشانه‌هایی از جدیت و رسیدگی را شاهد نیستیم من اینجا به عنوان یک مسئول از دولت عربستان می‌خواهم که با جدیت موضوع را پیگیری کند، خون‌های این عزیزان امری قابل گذشت نیست.

دادستان کل کشور ادامه داد: کسی این موضوع را فراموش نمی‌کند، جدیت ما تشدید خواهد شد و این موضوع مجدانه مورد تأکید ماست تا مساله روشن شود، اگر دولت عربستان توجهی به این خواسته قانونی، حقوقی و شرعی ما نداشته باشد بدون هیچ تردیدی ما از طریق مجامع بین‌الملل و سازمان ملل موضوع را دنبال خواهیم کرد.

حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا دادستان عربستان به نامه ارسالی شما پاسخی داده است یا خیر؟ گفت: تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم، من دو سه روز بعد حادثه نامه را نوشتم اما تاکنون نشانه‌ای از جدیت بر پیگیری قضیه را از سوی ان‌ها ندیدیم، امروز هم مجدد به وزارت خارجه پیغام دادیم که موضوع را دنبال کنند تا ببینیم در این رابطه چه اقدامی می‌شود.

وی در خصوص نحوه شکایت خانواده جانباختگان گفت: آنچه که تا الان خانواده‌ها اقدام کردند و به صورت عرف در حال انجام است دادن وکالت به کنسولگری ایران در جده برای پیگیری حقوق‌شان بوده که یک امر حقوقی و قانونی است و باید انجام شود، اما این امر نافی آنچه که ما دنبال می کنیم نیست، اگر شکایتی دارند در اینجا به دادسرای تهران بدهند، پذیرش اینگونه شکایات در دادسرای تهران است اما نحوه پیگیری بحث جداگانه ای دارد که باید بررسی شود.

حجت الاسلام رئیسی در مورد دادگاه متهم نفتی گفت: کیفرخواست مفصلی از طریق نماینده دادستان قرائت شد، درخواست استمهالی ارائه شد که مورد قبول دادگاه واقع شد فعلا تشخیص دادگاه برگزاری جلسات رسیدگی به صورت علنی است، البته خود رسانه‌ها و همچنین مسئولان در بخش های مختلف نقش دارند در اینکه علنی بودن جلسات دادگاه ادامه یابد.

وی تأکید کرد: گاهی مطلبی در دادگاه مطرح می‌شود و افرادی مورد اتهام و افترا قرار می‌گیرند، این مطلب مربوط به دادگاه است و باید دفاع شود، اما گمانه زنی هایی که افراد مطرح می‌کنند به حیثیت عده‌ای آسیب قرارمی‌زند یا جریان‌هایی در برابر هم پرخاشگری می کنند، آن هم در مورد چیزی که هنوز در دادگاه اثبات نشده است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: این فضاسازی‌ها آسیب رسان است، تحقیقات روندی طبیعی داشته و دادگاه هم باید روند طبیعی داشته باشد و نباید شکل سیاسی و جناحی پیدا کند، چون کاری که در دستگاه قضایی انجام می‌شود یک رسیدگی طبیعی است.
منبع: فارس

۱۳۹۴/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...