نسخه چاپی

افزایش 60 درصدی چاقی كودكان ایرانی

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش 60 درصدی چاقی كودكان ایرانی طی 10 سال اخیر گفت: مصیبت خانواده‌های معلولان به یك تراژدی تبدیل شده است چون در كشور پوشش خدمات حمایتی از حوزه توانبخشی اصلا وجود ندارد.

به گزارش نما، سیدحسن هاشمی در بیست و هفتمین همایش بین‌المللی بیماریهای کودکان با خطاب قرار دادن متخصصان شرکت کننده در این همایش از مرحوم دکتر احمد سیادتی به عنوان یکی از چهره‌های معروف حوزه بیماری کودکان یاد کرد و گفت: باید با جلوگیری از ناهنجاری‌های بیماری کودکان از مرگ اطفال در ایران جلوگیری شود.

وی ادامه داد:‌ امروز کشورهایی در دنیا قدرتمند هستند که دانش بشری دارند و برخلاف رویکرد گذشته که منابع طبیعی و زرادخانه‌ها مهم بود امروز دیگر اینگونه نیست و حرف اول را نیروی انسانی و علم و دانش می‌زند و هر کس این دو مقوله را داشته باشد در دنیا آقایی می‌کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: متخصصان بیماری کودکان نیز از نجیب‌ترین افراد به حساب می‌آیند زیرا آنها با پاکترین قشر که همان کودک است سروکار دارند و در این دو سال نیز همراهی بسیار خوبی با ما داشتند.

هاشمی گفت: در طب کودکان تحول داشتیم اما موانعی نیز داریم که امیدواریم در مرحله چهارم طرح تحول سلامت در حوزه آموزش این موارد اصلاح شود. زیرا یکی از گرفتاریهای ما بعد از انقلاب گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها بود و از طرفی هم چند پارگی در آموزش کشور داشتیم و در نهایت در برخی حوزه‌ها نیز بی‌برنامگی وجود داشت که مسلما بیشتر آسیب به وزارت بهداشت وارد می‌شود تا به وزارت علوم.

وی عنوان کرد: بنابر این در این دولت با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی تصمیم بر آن شد که جلوی تاسیس دانشگاه‌های جدید علوم پزشکی گرفته شود زیرا در زمان تحصیل خود ما 5 مرکز به تربیت امور پزشکی نمی‌پرداخت ولی هم اکنون 91 دانشکده در حوزه پزشکی وجود دارد. در حالی که برخی از این دانشکده‌ها در شهرهایی راه‌اندازی شده است که فقط 45 هزار نفر جمعیت دارد. بنابر این مصوب شد که در هر استان فقط یک دانشگاه پزشکی وجود داشته باشد زیرا در برخی از استانها 5 تا 6 دانشگاه وجود داشت. براین اساس برخی دانشگاه‌ها به صورت اقماری درمی‌آیند و دانشگاه جدید دیگری نیز اضافه نخواهد شد ولو اینکه بخش خصوصی در حوزه تربیت وارد شد.

وزیر بهداشت با تاسف از اینکه برخی دانشجویان ایران در دانشگاه‌های دست 7 و 8 خارجی تحصیل می‌کنند گفت: البته یک مقوله‌ای نیز جدیدا با عنوان دانشگاه پولی و غیرپولی مطرح شده است که باید آن نیز اصلاح شود.

هاشمی ادامه داد:‌در بخش آموزش باید به کیفیت توجه کرد نه به کمیت. در حالی که در برخی موارد به دلیل فشار برخی نمایندگان مجلس شاهد آن بودیم که دانشگاه‌هایی در استانهایی که لازم نداشتند تاسیس شد که خوشحالیم در این دولت از ادامه این روند جلوگیری به عمل آمد.

وی در ادامه عنوان کرد: رشته‌های تخصصی نیز اثرگذار هستند ولی بنده به شخصه تصورم این است که تربیت متخصص و فوق‌تخصص در ایران بسیار گران و همچنین طولانی مدت است و باید طول دوره کوتاه شود و برخی رشته‌ها و طرح‌ها نیز ادغام شود. بنابر این طب اطفال نیز باید کوتاه‌تر و حتی ادغام شود و یا پیش‌نیازی برای آن لازم نباشد. البته در این باره اختلافات وجود دارد زیرا شاید فارغ‌التحصیلان این رشته ناراضی شوند ولی ورودی‌های جدید از این امر راضی باشند.

وزیر بهداشت بیان داشت: بنابراین در رشته بیماری کودکان باید بازنگری شود همانطور که در مراکز آموزشی دنیا این اصلاحات صورت گرفته است و با توجه به اینکه پزشکی ما برگرفته از آموزه‌های پزشکی آمریکا است مشاهده می‌کنیم که حتی در آمریکا نیز تربیت متخصص و فوق‌تخصص مانند ایران این همه زمانبر و گران نیست.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه قانون «طرح» پزشکان نیز یک اجبار غیرمنصفانه است و امیدواریم بتوانیم در آینده این مسئله را حل کنیم زیرا کشور در یک دوره‌ای مجبور به اجرای قانون «طرح» برای پزشکان بود ولی در دراز مدت اجرای این قانون مناسب نیست. البته با قوانین جدید 30 درصد از پذیرش دانشگاه‌ها به افراد بومی همان مناطق اختصاص می‌یابد تا بتوان طی 5 تا 10 سال مشکل طرح نیروی انسانی پزشکی برطرف شود.

وی درباره معیشت فعالان و متخصصان بیماریهای کودکان نیز افزود: امیدواریم در برنامه بازنگری و ارزشیابی سالانه نیز شورای عالی بیمه به این رشته‌ها که درآمد آنها فقط متکی به ویزیت است توجه بیشتر کند هانطور که تعرفه جراحان تا حدودی به آن توجه شد اما در این دو سال به رشته‌های غیرجراحی توجه نشد.

* مصیبت خانواده‌های معلولان به دلیل نبود حمایت از خدمات توانبخشی

وزیر بهداشت با ابراز نگرانی و تاسف از بیماریهای متابولیک کودکان و بیماریهای مادرزادی که سالانه 70 هزار نفر به این گروه از بیماران اضافه می‌شود اشاره کرد و افزود: متاسفانه در کشور چیزی به نام توانبخشی نداریم البته متخصص آن را داریم ولی خدمت مناسبی به مردم نمی‌شود چون پوشش حمایتی از این خدمت به خانواده‌هایی که معلول دارند وجود ندارد و شاهد تراژدی‌های متعددی از مصیبت‌های این خانواده‌ها هستیم.

هاشمی با اشاره به اینکه بنابر این می‌توان در حوزه توانبخشی نیز همانند اقداماتی که در زمینه بیماری تلاسمی صورت پذیرفت اقدام کرد. زیرا امروز شاهد آن هستیم که خانواده‌‌هایی که فرزندانشان احتیاج به خدمات توانبخشی دارند هیچ حمایتی نمی‌‌شود و از طرفی یک معلول برای کشور و دولت می‌تواند هزینه‌های زیادی در بر داشته باشد بنابر این پیشگیری از معلولیت و در نهایت ارائه خدمات مناسب به آنها باید در اولویت قرار گیرد.

* هاشمی: دیروز دچار کم‌خوری بودیم امروز دچار پرخوری

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به مسئله تغذیه در کشور نیز افزود: یک روزی از کم خوری دچار مشکل بودیم ولی امروز گرفتار پرخوری هستیم و این خیلی نگران کننده است. زیرا افزایش وزن در بزرگسالان و کودکان بسیار زیاد است به طوری که طی 10 سال 60 درصد چاقی در بین کودکان روستایی و شهری افزایش یافته است و این در حالی است که شایع‌ترین علت مرگ و میر در ایران بیماریهای غیرواگیر است. در حالی که در گذشته و 30 تا 40 سال قبل مرگ ومیر در ایران به دلیل بیماریهای واگیر و عفونی بود.

هاشمی با اشاره به اینکه 50 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماریهای قلبی و عروقی است که ریشه آن در اضافه وزن خلاصه می‌شود، گفت: بنابر این وزارت بهداشت در دو بخش برنامه دارد اول اینکه رفتار مردم و و سطح زندگی آنها اصلا شود و از طرفی دیگر از مواردی مانند سوانح که قابل پیشگیری است جلوگیری شود.

وی به مسئله کودک‌آزاری نیز اشاره‌ای کرد و گفت: بنابر این باید در چنین مواردی با ارتقای طب اورژانس از تعداد مرگ و میرها در کودکان بکاهیم و به حداقل برسانیم.

وزیر بهداشت در ادامه عنوان کرد: یکی از کارهای دیگر وزارت بهداشت که حساسیت زیادی دارد درباره مرگ است و نباید مرگ‌ها عادی تلقی شوند هم اکنون برای مرگ مادر تیم‌هایی در وزارت بهداشت وجود دارد که در بیمارستانی که مادر فوت می‌کند حضور می‌یابد و ای کاش برای مرگ کودک هم که متاسفانه متعدد است می‌توانستیم چنین تیم‌هایی تشکیل دهیم زیرا در برخی موارد از این مرگ‌ها هم مقر هستند و هم مقصر هستیم.

هاشمی تصریح کرد: بنابر این امسال در تدارک هستیم تا تجهیزات NICU و ICU د رسراسر کشور افزایش یابد. همانطور که متخصص در این امر تربیت می‌شود تجهیزات آن نیز افزایش یابد.

وی عنوان کرد: هم اکنون که زایمان طبیعی را تشویق می‌کنیم نباید مرگ و میر افزایش یابد و خوشبختانه مرگ و میر (مادر و نوزاد) نسبت به مرگ و میر سزارین کاهش یافته است.

وزیر بهداشت در پایان به نقش پرستاران در طب اطفال نیز به عنوان نقش ویژه اشاره کرد و افزود: در حوزه پرستاری امیدواریم شاهد تحولات باشیم زیرا در پرستاری کارهای زیادی زمین مانده است و آنقدر که به مسائل صنفی پرستاری پرداخته شده است مسئله آموزشی آن سالها‌ست که مغفول مانده است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۴/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...