نسخه چاپی

عضو كمیسیون ویژه بررسی برجام در گفتگو با نما :

واكنش افراد حاضر در كمیسیون برجام به گزارش بی انصافی بود/به دنبال منحرف نشان دادن گزارش بودند

عکس خبري -واکنش افراد حاضر در کميسيون برجام به گزارش بي انصافي بود/به دنبال منحرف نشان دادن گزارش بودند

ابراهیم كارخانه ای گفت : این گزارش به قدری قوی و محكم و مستند بود كه بر دلها نشست و آنهایی كه به دنبال حقایق برجام بودند این گزارش توانست پاسخگوی آنها باشد.

به گزارش نما ، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با آیت‌الله مظاهری در اصفهان درباره برجام اعلام کرد : بحث‌های مربوط به برجام، مسیر خود را در مجلس شورای اسلامی طی می‌کند و بنا‌ است که ‌دستاوردهای مثبت مذاکرات حفظ ‌ و هم با توجه به معادلات صحنه بین‌المللی، از حقوق ملت و مصالح عالیه نظام، به صورت دقیق، صیانت شود. بر این اساس به دنبال آن هستیم که با حفظ فضای وفاق و همدلی و رعایت جهات کارشناسی، موضوع هسته‌ای به یک چالش برای کشور تبدیل نشود. در حالي كه چند روز از قرائت گزارش كميسيون ويژه مجلس در خصوص برجام مي‌گذرد چالش‌ها و گفته‌ها در خصوص اين گزارش همچنان ادامه دارد،  درست پس از قرائت اين گزارش در صحن علني مجلس بود كه پنج نفر از اعضاي اين كميسيون ويژه با صدور بيانيه‌اي به روند تهيه گزارش نهايي اعتراض كردند و مدعي شدند كه اين گزارش خارج از مجلس و بر اساس گفتماني تدوين شده بود كه از ابتدا مخالف برجام بود. به گفته اين پنج نفر، گزارش مذكور نكات «بسيار مثبت» توافق اتمي ايران و كشورهاي 1+5 را ناديده گرفته است،علاء بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در  اظهارنظر جالب با وجود آنکه خودش یکی از اعضای کمیسیون ویژه برجام بوده گفته :  با گزارش بدی که تهیه کردند، ضربه بدی به کشور زدند. آقای دکتر لاریجانی چندین بار به کمیسیون تذکر دادند که متوجه باشید سند به دست دشمن ندهید، آقایان توجه نکردند و این اشتباه پیش آمد.در آن سو حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس تضعیف گزارش کمیسیون ویژه برجام را تضعیف مجلس دانست و گفت: بیانیه ۵ نفره علیه گزارش کمیسیون برجام ایجاد کننده سنتی غلط در مجلس است.
برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت رسیدگی به برجام در مجلس شورای اسلامی یکی از اعضای کمیسیون ویژه برجام رفتیم .

آقای کارخانه ای در ابتدا ارزیابی خودتان را از گزارش کمیسیون ویژه برجام که در صحن علنی مجلس قرائت شد بفرمائید؟
گزارش کمیسیون ویژه برجام نتیجه  دها ساعت تشکیل جلسات ، بررسی و دعوت از همه صاحبنظران مرتبط با برجام و حضور تمام  تیم مذاکره کننده قبلی و فعلی و کارشناسان نظامی ، امنیتی و آشنا به حقوق بین الملل بود  در مجموعه ماحصل گزارشهای مختلف کمیسیون در گزارشی که در صحن مجلس قرائت شد وجود داشت ، این گزارش جلوه ای از مستندات مفادی است که در برجام وجود دارد ، تمام بند بند این گزارش مستند به مفاد برجام است ، البته در این رابطه برخی بی انصافی به خرج دادند و حاصل این همه مجاهدت های علمی را که  در این مسیر گذاشته شد سعی کردند با انتصاب دادن آن به بیرون و طرح مسائل دیگر جایگاه این گزارش را از آن مسیر خودش منحرف کنند  اما این گزارش به قدری قوی و محکم و مستند بود که بر دلها نشست و آنهایی که به دنبال حقایق برجام بودند این گزارش توانست پاسخگوی آنها باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره گزارش نهایی کمیسیون ویژه برجام اعلام کرده این  با گزارش بدی که تهیه کردند، ضربه بدی به کشور زدند نظر شما چیست ؟
این واقعا جای تعجب است آقای بروجردی که در تمامی جلسات کمیسیون برجام حضور داشتند و تا آخرین لحظات هم گزارش بند به بند قرائت شد و خودشان هم حضور داشتند حالا بعد از این مشارکت و حضور اینگونه برخورد کنند این واکنش واقعا بی انصافی است ، از این 5 نفری که این بیانیه را صادر کردند اگر چه در روز آخر برخی از آنها در جلسه حضور نداشتند اما آقای بروجردی و دو سه نفر از این دوستان تا آخر در جلسه و رای گیری کمیسیون حضور داشتند ، واقعا ما از این عزیزان گله مند هستیم ، واقعا جای تعجب است اینکه آقایان گفتند این گزارش از خارج از مجلس تنظیم و آورده شده ولی خود آنها 165 دستاورد برجام که بیشتر آنها داده های جمهوری اسلامی به طرف مقابل است را تحت عنوان دستاورد مطرح کردند که به نظر می آید این گزارش کاملا از بیرون تهیه شده و مدتها روی آن کار شده است.

در بررسی کمیسیون ویژه برجام در مجلس آیا راههای نفوذ امریکایی ها در برجام مشخص شد و برای جلوگیری از آن راهکاری اندیشیده شد ؟
البته در ابعاد  سیاسی برجام اشاراتی به این مطلب صورت گرفته چرا که گزارش  برجام ابعاد مختلفی داشت ، از جنبه های  حقوقی، علمی و فنی ، نظامی و امنیتی و همچنین نظام اقتصادی و تحریم ها و در پایان هم اشاراتی به مسائل سیاسی و فرهنگی بود و این موضوع در این قالب مورد برسی و تجزیه و تحللیل قرار گرفت .

نظر شما درباره تصویب یک فوریتی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوی اسلامی ایران در اجرای برجام که توسط کمیسیون امنیت ملی مطرح شد چیست و با توجه به بررسی های متعدد برجام در کمیسیون ویژه این طرح قرار است چه اقدامی انجام دهد ؟
دقیق ترین اقدامات کارشناسی درباره برجام در کمیسیون ویژه انجام شد اگر قرار بود کمیسیونی طرح یا نظری دراین خصوص ارائه دهد این حق کمیسیون برجام بود ، این طرح یک فوریتی فقط اقدامات و مواردی که خود ایران باید انجام بدهد یا ندهد را مشخص می کند ، و چون این موارد در رابطه با برجام مطرح می شود بطور غیرمستقیم خود برجام را هم تایید می کند  درحالی که در برجام نقاط اساسی وجود دارد که مغایر با امنیت و منافع ملی ما است و مسیر نفوذ دشمن را در مواردی باز می کند، اینکه بطور غیر مستقیم  یک طرحی ارائه شود که برجام را تایید کند این واقعا جای تعجب و تاسف دارد کمیسیون برجام قویترین کمیسیونی است که می تواند در این ارتباط اظهارنظر کند.

آیا طرح یک فوریتی مجلس برجام را رد یا تصویب هم می کند ؟
وقتی که این طرح یکسری  بایدها و نبایدهای را در ارتباط با برجام در حول محور برجام مطرح می کند عملا کلا مفاد برجام به غیر از مواردی که اشاره می کنند مورد تایید قرار خواهد گرفت ، به همین جهت است که ما با آن مخالف هستیم طرحی که در مجلس ارائه می شود نباید بطور مستقیم و غیر مستقیم منجر به  شناسایی برجام در قالب قانون شود.

۱۳۹۴/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...