نسخه چاپی

چین به آمریكا هشدار داد

سخنگوی وزارت خارجه چین به آمریكا درباره تعدی به آبهای سرزمینی این كشور هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، چین روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور تعدی به آبهای سرزمینی خود را تحمل نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه این اظهارات را در واکنش به اظهارات یک مقام پنتاگون مطرح کرد که گفته بود واشنگتن در حال بررسی ارسال کشتی‌های جنگی خود به منطقه‌ای به وسعت 12 مایل دریایی است که چین در جزیره اسپراتلی به عنوان سرزمین خود معین کرده است.

چین در مناقشه بر سر دریای جنوبی، بزرگترین محدوده را به عنوان قلمرو خود معین کرده است اما واشنگتن می‌گوید حق مالکیت چین بر این مناطق را به رسمیت نمی‌شناسد و ناوگان دریایی این کشور به فعالیت در محدوده‌های مجاز بر اساس قواعد بین‌المللی ادامه خواهد داد.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه با بیان اینکه موضع کشورش همواره درباره دریای چین جنوبی روشن بوده گفت: «به هیچ کشوری اجازه تعدی به آبهای سرزمین چین و حریم هوایی این کشور در جزایر اسپراتلی، به بهانه آزادی ناوبری یا آزادی پرواز نخواهیم داد.»

او همچنین از دولت آمریکا خواست از هر گونه اقدام تحریک‌آمیز خودداری کرده و موضع مسئولانه‌ای در قبال امنیت و ثبات منطقه داشته باشد.

چندین کشور از مدتها پیش بر سر قلمروی خود در دریای جنوبی چین درگیر مناقشه‌اند.

این مناقشات بر سر محدوده قلمرو و تمامیت مرزی در مناطقی از اقیانوس و جزایر پاراسل و اسپراتلی است – دو مجمع الجزایری که چند کشور ادعای مالکیت تمام یا بخشی از آن‌ را دارند.

علاوه بر این جزایر، مجموعه‌ای از صخره‌های سنگی، صخره‌های مرجانی و جزیره های ماسه ای مانند سد ساحلی اسکاربورو نیز در این منطقه قرار دارند.

۱۳۹۴/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...