نسخه چاپی

آب دریای خزر 19سانتی‌متر خشك شد

مركز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر اعلام كرد: متوسط تراز آب دریای خزر در نیمه اول سال 2015 میلادی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 19 سانتی‌متر افت داشته است.

به‌گزارش نما به نقل از میزان، این مرکز بر اساس گزارش کميته هماهنگي آب و هواشناسي و مراقبت‌هاي محيطي درياي خزر (CASPCOM) اعلام کرد افت تراز آب، به دليل تغييرات بيلان آبي دريا است که از طريق کاهش ورودي رودخانه‌ها به خصوص رودخانه ولگا ايجاد شده است؛ چرا که 85 درصد آبدریای خزر ازدو رود ولگا و اورال تامین می‌شود.

در اين گزارش که بر اساس داده‌هاي مشاهداتي دو ايستگاه "ماخاچ کلا" و "جزيره تولني" در فدراسيون روسيه تنظيم شده است، ميانگين داده هاي تراز آب ايستگاه "ماخاچ کلا" در نيمه اول سال 2015 ميلادي نسبت به همين دوره در سال گذشته 19 سانتيمتر کاهش نشان مي‌دهد.

همچنين در ايستگاه "جزيره تولني" اين کاهش بالغ بر 24 سانتيمتر نسبت به دوره مشابه در سال قبل بوده است.

بر اساس این گزارش؛ در شش ماهه اول سال 2015 ميلادي دبي رودخانه ولگا بالغ بر 103.6 کيلومتر مکعب بوده است که نسبت به همين دوره در سال 2014 ميلادي (140 کيلومتر مکعب) حدود 26 درصد کاهش نشان مي‌دهد.

بر این اساس، آورد این رودخانه نسبت به ميانگين آورد 30 سال گذشته 162 کيلومتر مکعب يعني حدود 36 درصد کاهش داشته است.

طبق اعلام مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، میانگین تراز آب دریای خزر در سه‌ماهه فصل بهار سال 94، بر اساس آمار ایستگاه‌های بندرانزلی و آشوراده (بندرترکمن) معادل 26.85- متر بر اساس کد ارتفاعی خلیج فارس بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 سانتی‌متر کاهش نشان می‌دهد.

۱۳۹۴/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...