نسخه چاپی

دارایی‌ های مسئولان محرمانه است

خوداظهاری اموال و دارایی‌ها، شرط تصدی سمت‌های حساس و مهم شد. براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دایره مسئولانی كه موظف به ارائه فهرست اموال خود، همسر و فرزندانشان شده‌‌اند وسیع‌تر شده و آنها موظف شده‌‌اند اموال و دارایی‌های خود را مطابق آیین‌نامه‌ای كه قوه قضائیه مسئول تدوین آن شده است، در ابتدا و انتهای دوره مسئولیت خود به رئیس این قوه اعلام كنند.

به گزارش نما به نقل از شرق: خوداظهاری اموال و دارایی‌ها، شرط تصدی سمت‌های حساس و مهم شد. براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دایره مسئولانی که موظف به ارائه فهرست اموال خود، همسر و فرزندانشان شده‌‌اند وسیع‌تر شده و آنها موظف شده‌‌اند اموال و دارایی‌های خود را مطابق آیین‌نامه‌ای که قوه قضائیه مسئول تدوین آن شده است، در ابتدا و انتهای دوره مسئولیت خود به رئیس این قوه اعلام کنند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام از ابتدای سال جاری تصویب طرحی را آغاز کرده است که ٩ سال بین مجلس و شورای نگهبان سرگردان بود؛ طرح رسیدگی به اموال و دارائی مسئولان. تاکنون پنج ماده از این طرح تصویب شده است.

افشای آن جرم است

مجمع تشخیص مصلحت نظام تا دو هفته گذشته مردد بود که اعلام اطلاعات دارایی‌ها در حد خوداظهاری باقی بماند یا به اطلاع عموم برسد. محسن رضایی، دبیر مجمع در نشست خبری دو هفته پیش گفته بود: «بررسی این موضوع که رسیدگی به دارایی مسئولان کشور در حد خوداظهاری بماند و به اطلاع عموم برسد یا نه، به جلسه بعد موکول شد». بعد از دو هفته، اما اعضای مجمع به نتیجه رسیدند که اطلاعات دارایی‌های مسئولان نه‌تنها نباید به اطلاع عموم برسد، بلکه افشای آن محرمانه است و مجازات در انتظار افشاکنندگان سهوی و عمدی آن خواهد بود.

این مصوبه اعلام می‌کند فهرست دارایی‌های و اسناد و اطلاعات مربوط به آن به جز در مواردی که در این قانون و آیین‌نامه ذیل آن تعیین شده، محرمانه است و هریک از مسئولان و کارکنان که حسب وظیفه مأمور تهیه، ثبت، ضبط و حفظ فهرست دارایی‌های افراد مشمول یا اسناد و اطلاعات مرتبط با آن هستند یا برحسب وظیفه اسناد مذکور در اختیارشان قرار می‌گیرد، اگر عالما عامدا مرتکب افشا یا انتشار مندرجات این اسناد شوند یا خارج از حدود وظایف اداری، آنها را در اختیار دیگران قرار دهند یا به هر نحوی دیگران را از مفاد آنها مطلع کنند، به یکی از مجازات‌های درجه شش مقرر در ماده ١٩ قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢ محکوم خواهند شد.

این مصوبه تاکنون دو تبصره هم داشته است؛ تبصره یک می‌گوید رئیس قوه قضائیه موظف است دارایی خود، همسر و فرزندان تحت تکفل خود را قبل و بعد از خدمت به مرجعی که رهبری تعیین می‌کند، اعلام کند. تبصره دو هم می‌گوید قائم‌مقام مقاماتی که طبق مقررات دارای قائم مقام هستند هم مشمول این قانون هستند.

مشمولان اين مصوبه عبارت‌اند از: ١- نمایندگان مجلس خبرگان رهبری٢ـ اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام٣ـ مقامات منصوب از سوی رهبری٤- اعضای شورای نگهبان٥ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رئیس مجلس و مدیران کل مجلس٦ـ معاونان رئیس قوه قضائیه و رؤسای سازمان‌ها و دستگاه‌های وابسته به این قوه و معاونان و مدیران کل آنان٧ـ دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و رئیس دیوان عدالت اداری و رؤسای کل دادگستری استان‌ها و معاونان همه آنها و سایر دارندگان پایه قضائی٨ـ مشاوران سران سه قوه٩ـ روسای دفاتر سران سه قوه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری١٠ـ دستیار ارشد رئیس‌جمهور، معاونان وزرا، مدیران کل و هم‌ترازان آنها١١ـ دبیران شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیأت دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی١٢ـ رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور، معاونان آنان و اعضای هیأت مستشاری١٣ـ رئیس، قائم‌مقام، معاونان و دبیر کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران١٤- رؤسا و معاونان سازمان‌ها و مؤسسات دولتی، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و مدیران کل آنها١٥ـ فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح از درجه سرتیپ تمام و بالاتر و هم‌ترازان آنها و رؤسای کلانتری‌ها ١٦ـ مدیران عامل، اعضای هیأت‌مدیره بیمه‌ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری دولتی و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آنها، رؤسای مناطق و رؤسای شعب ارزی و ویژه و سرپرست‌های مناطق١٧ـ رئیس سازمان بورس اوراق بهادار و معاونان وی، رؤسای بورس‌های تخصصی، مناطق و فرابورس١٨ـ رئیس و اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی١٩ـ استانداران و معاونان آنان، فرمانداران، شهرداران و اعضای شورای شهر تمام شهرها و شهرداران مناطق کلان‌شهرها و معاونان آنها ٢٠ـ سفرا و کارداران، سرکنسول‌ها و مسئولان حفاظت منافع و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور٢١ـ نمایندگان دولت در مجامع عمومی، هیأت‌مدیره، هیأت امنا و مدیرعامل شرکت‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی٢٢ـ اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل و بازرسان مناطق ویژه و مناطق آزاد تجاری و معاونان آنان٢٣ـ رئیس کل گمرک و معاونان وی و مدیران کل گمرک و رؤسای گمرکات کشور٢٤ـ رئیس سازمان مالیاتی، معاونین، مدیران کل و سرممیزین.

کدام دارایی‌ها

مطابق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام دارایی‌هایی که افراد باید اعلام کنند به شرح زیر است: کلیه اموال غیرمنقول و حقوق دارای ارزش مالی ـ مطالبات و دیون ـ سرمایه‌گذاری و اوراق بهادارـ موجودی حساب‌های مختلف در بانک‌ها، مؤسسات مالی اعتباری و نظایر آنها ـ هرگونه منبع درآمدی مستمر.

۱۳۹۴/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...